Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpa digital systemkamera

henricr

Recommended Posts

Hej,

Jag har länge gått och funderat på att köpa mig en digitalkamera och nu när jag precis har bokat en resa till San Francisco nästa år har det blivit än mer angeläget att skaffa en kamera. Jag är nybörjare när det gäller digitalkameror, men har ändå bestämt mig att satsa på att skaffa en digital systemkamera, eftersom det känns mer rejält. Men nu är frågan hur mycket pengar jag ska lägga på en kamera för att få bra bilder. Jag skulle vara tacksom om jag kunde få lite tips om vad jag ska tänka på när jag ska köpa kamera. Hur mycket pengar ska man lägga för att som nybörjare för bra bilder?

Jag kan tänka mig att lägga max 7000 kr på kamera (inkl. objektiv).

/Henrik

Du menar 350D förmodar jag? Jättebra kamera, men jag uppfattar den som semiprofessionell, fast jättebra att växa i. Den kommer kunna vara användbar om tio år oxå (hoppas jag). :)

Har du kollat in Canon PowerShot Pro1 (el t o m PowerShot G6)? Inte systemkamera men nästan, bra bilder, du har ju alltid rätt objektiv med dig och slipper släpa på kameraväska!

Tack för tipset! Ska kolla in & läsa in mig lite mer på dom.

/Henrik

Tack för tipset! Ska kolla in & läsa in mig lite mer på dom.

/Henrik

217311[/snapback]

EOS20D, grym kamera! så snabb!

Har du kollat in Canon PowerShot Pro1 (el t o m PowerShot G6)? Inte systemkamera men nästan, bra bilder, du har ju alltid rätt objektiv med dig och slipper släpa på kameraväska!

217289[/snapback]

Främsta skälen för mig att välja en systemkamera istället för den typen av kamera som PowerShot Pro utgör är:

- Man får en riktig optisk sökare (spegelreflex)

- Större CCD -> mindre brus

- Möjlighet att välja optik så att man kan slippa oönskade kompromisser

- Större kamerahus med knappar så att man slipper leta i menyerna så fort man ska göra en inställning