Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpa digital systemkamera

henricr

Recommended Posts

Hej,

Jag har länge gått och funderat på att köpa mig en digitalkamera och nu när jag precis har bokat en resa till San Francisco nästa år har det blivit än mer angeläget att skaffa en kamera. Jag är nybörjare när det gäller digitalkameror, men har ändå bestämt mig att satsa på att skaffa en digital systemkamera, eftersom det känns mer rejält. Men nu är frågan hur mycket pengar jag ska lägga på en kamera för att få bra bilder. Jag skulle vara tacksom om jag kunde få lite tips om vad jag ska tänka på när jag ska köpa kamera. Hur mycket pengar ska man lägga för att som nybörjare för bra bilder?

Jag kan tänka mig att lägga max 7000 kr på kamera (inkl. objektiv).

/Henrik

Du menar 350D förmodar jag? Jättebra kamera, men jag uppfattar den som semiprofessionell, fast jättebra att växa i. Den kommer kunna vara användbar om tio år oxå (hoppas jag). :)

Har du kollat in Canon PowerShot Pro1 (el t o m PowerShot G6)? Inte systemkamera men nästan, bra bilder, du har ju alltid rätt objektiv med dig och slipper släpa på kameraväska!

Tack för tipset! Ska kolla in & läsa in mig lite mer på dom.

/Henrik

Tack för tipset! Ska kolla in & läsa in mig lite mer på dom.

/Henrik

217311[/snapback]

EOS20D, grym kamera! så snabb!

Har du kollat in Canon PowerShot Pro1 (el t o m PowerShot G6)? Inte systemkamera men nästan, bra bilder, du har ju alltid rätt objektiv med dig och slipper släpa på kameraväska!

217289[/snapback]

Främsta skälen för mig att välja en systemkamera istället för den typen av kamera som PowerShot Pro utgör är:

- Man får en riktig optisk sökare (spegelreflex)

- Större CCD -> mindre brus

- Möjlighet att välja optik så att man kan slippa oönskade kompromisser

- Större kamerahus med knappar så att man slipper leta i menyerna så fort man ska göra en inställning

Det jag är avundsjuk på när jag är ute och dänger med systemkameran (en Nikon D70) är storleken och det faktum att man slipper släpa med sig ett extra objektiv. Å andra sidan är jag inte säker på att jag hade blivit tillräckligt nöjd med bildkvaliteten när man använder extremlägena på zoomarna i "10x-zoom-kamerorna". När jag provade en Minolta av samma typ som Canons PowerShot reagerade jag omedelbart på distortionen på bilderna vid ändlägena på zoomen.

Jag är helnöjd med min D70, men skulle jag köpa idag hade det nog blivit en Canon (20D eller 350D, ingen av dem var lanserad när jag beställde min D70).

Främsta skälen för mig att välja en systemkamera istället för den typen av kamera som PowerShot Pro utgör är:

- Man får en riktig optisk sökare (spegelreflex)

- Större CCD -> mindre brus

- Möjlighet att välja optik så att man kan slippa oönskade kompromisser

- Större kamerahus med knappar så att man slipper leta i menyerna så fort man ska göra en inställning

Det jag är avundsjuk på när jag är ute och dänger med systemkameran (en Nikon D70) är storleken och det faktum att man slipper släpa med sig ett extra objektiv. Å andra sidan är jag inte säker på att jag hade blivit tillräckligt nöjd med bildkvaliteten när man använder extremlägena på zoomarna i "10x-zoom-kamerorna". När jag provade en Minolta av samma typ som Canons PowerShot reagerade jag omedelbart på distortionen på bilderna vid ändlägena på zoomen.

Jag är helnöjd med min D70, men skulle jag köpa idag hade det nog blivit en Canon (20D eller 350D, ingen av dem var lanserad när jag beställde min D70).

217457[/snapback]

Okej, men om vi tar Pro 1 istället så har den jättezoomomfång i ett nätt litet objektiv med hyfsat minimal distorsion och proffsskärpa, hade det inte varit för att jag gillar extrema vidvinklar hade det kanske blivit en sån istället. Många som köper systemkamera nöjer sig med kitobjektivet och gör man det vore Pro 1 ett bättre val.

Mindre brus - en anledning till att jag köpte systemkameran, men för att skillnaden riktigt skall märkas måste man fota mörka motiv, ett dagsljusfoto med vilken kompaktdigital som helst nästan ger ypperligt resultat med minimalt brus, långt mindre än filmkorn. Men mörkt och långa slutartider är systemdigitalen vinnare!

Riktig sökare - jo, men när jag en mellantid körde med kompaktdigital så vande jag mig med lcd-sökaren, rent av så mycket att jag nu ofta saknar den! :wub:

Storlek - mellantiden med kompaktdigitalen får mig att sakna den kamerans litenhet, jag tycker 350D är stor och skrymmande t o m fast det är den minsta systemkameran man kan köpa!

Så beroende på vad man tycker är viktigt så… svårt val alla fall! :)

Förresten, några till fördelar för systemdigitalen, batteritiden brukar vara mycket bättre, och 350D har mycket snabb el omedelbar uppstartstid och snabbare autofocus, serietagning etc.

En liten tillrättaläggelse kanske, med en mindre zoom blir storleksskillnaden inte så himla stor mellan Pro1 och 350D så är inte priset avgörande väger det väl över för 350D, något att växa i oxå. Men hade man inte tänkt sig växa utan bara ha en kamera som man alltid får med och med hyfsat professionell kvalitet på bilderna så är Pro1 ett smidigare val. Inget hindrar att man köper en ny system om några år då ännu billigare och bättre finns. Fast system har mer brett användningsområde. Ja, man kan dra detta fram å tillbaka hur många ggr som helst, skillnaderna är inte så stora. :) Man kan nog tryggt säga att det blir ett bra val vilket man än väljer, det är mycket bra produkter, men frågan om hur man gör det *bästa* valet kvarstår!

KonicaMinolta har väl förresten också ett bra mellanalternativ mellan kompakt och system… Pentax har en bra kompakt systemdigital. Och Nikons senaste minsta är ju inte dålig heller även om jag inte tycker den matchar 350D riktigt…

Du skulle inte ha frågat, nu gör jag det bara svårare för dig. :D

varför inte en Nikon D50, ett objektiv och 1 gb minne. Får man för 7-8000.

Men för 7000 skulle man kunna köpa en bra analog och massa fina objektiv istället.

Tack så mycket för alla tips. Jag vill nog ha en kamera som klarar av att ta bilder i mörker, inte när det är becksvart kanske, men kvällsbilder. Eftersom det finns ställen som man kan ta fina översiktsbilder över husfasaderna i San Francisco från andra sidan bukten.

Jag ska kolla upp kameratipsen och kika in i någon fotobutik också för att bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha.

/Henrik

Tack så mycket för alla tips. Jag vill nog ha en kamera som klarar av att ta bilder i mörker, inte när det är becksvart kanske, men kvällsbilder. Eftersom det finns ställen som man kan ta fina översiktsbilder över husfasaderna i San Francisco från andra sidan bukten.

Jag ska kolla upp kameratipsen och kika in i någon fotobutik också för att bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha.

/Henrik

217796[/snapback]

Just Minoltan ska vara väldigt bra på mörker. Eftersom den har bildstabilisering går det även ta bilder i dåligt ljus utan stativ (till en viss gräns såklart).

Till viss gräns… ett eller två bländarsteg? I så fall är Canonen ganska brusfri upp till 400-800ASA så det kan kanske kompensera en liten del. :)

Detta är vad jag skulle köpa :ThumbsUp:

Sony CyberShot DSC-R1.....ca. 8000 kr. En vacker dag.... :cry:

post-1807-1130520223_thumb.jpg

Håller med Jochum!

Om det är runt 8000:- du tänkt dig att spendera så skulle jag välja Canons Pro1 eller 350D

Pro 1 - för att den är smidigare att ha med än en systemkamera, har ett bra zoomomfång på den fasta linsen med bra ljusstyrka.

Om du tänker ta lite mer avancerade bilder än till vardags, semester och vid fester så finns det naturligtvis lite fler använbara funktioner på 350D. Så som högre ljuskänslighet, upp till ISO 1600 (ISO 400 på Pro 1), AI-servo, snabbare responstid vid uppstart, längre batteritid samt utbytbar optik.

Framför allt tycker jag du ska bestämma dig för hur du ska använda kameran... jag tror du kommer att ta fler bilder om du har en kamera som du lätt kan ta med dig...

Vad gäller märke på kamera så är jag nog jävig då jag själv kör Canon och har gjort så länge. (Har två analoga Canon. En A1 och och en EOS 5. På digitala sidan har jag en Ixus 700 och en EOS 20D.) De andra kameratillverkarna har liknande modeller som säkert fungerar lika tillfredstllande. Men som för mig som har Canon sedan tidigare så var valet enkelt. Min gamla optik passar och jag känner igen gränssnittet vilket gjorde att jag kom igång fortare med fotograferandet.

Hoppas att det var till någon hjälp.

/Moog

Har varit och kollat i fotoaffären idag och det lutar nog en kamera som är ett mellanting mellan kompakt- & systemkamera. Kikade på Konica Minolta Z5 som verkar vara en bra kamera (fick dessutom ett bra pris med väska & 512MB minneskort). Z6 har ju en megapixel mer (6 megapixel), men är i övrigt exakt samma kamera. Är det värt att lägga några hundra extra för att få en megapixel mer?

/Henrik

Är det bara några hundra är det väl värt det, annars inte, mest marginell betydelse. Men fler pixlar kan oxå ge en aningens mindre brus - eftersom pixlarna blir ngt mindre vid uppdragning till samma slutformat.

Å andra sidan får du plats med färre bilder…

Till viss gräns… ett eller två bländarsteg? I så fall är Canonen ganska brusfri upp till 400-800ASA så det kan kanske kompensera en liten del. :)

217811[/snapback]

2-3 bländarsteg (enligt tester). Konican ska inte ha några problem med brus heller, enligt Digital Foto fanns det inte tillstymmelse till brus när de testade den vid sämre ljusförhållanden (inomhus).

Vilken man än väljer av dessa kameror gör man ju ett bra val.

Jag kör på Konican för bildstabiliseringen, annars hade jag nog valt 350D.

Har varit och kollat i fotoaffären idag och det lutar nog en kamera som är ett mellanting mellan kompakt- & systemkamera. Kikade på Konica Minolta Z5 som verkar vara en bra kamera (fick dessutom ett bra pris med väska & 512MB minneskort). Z6 har ju en megapixel mer (6 megapixel), men är i övrigt exakt samma kamera. Är det värt att lägga några hundra extra för att få en megapixel mer?

/Henrik

218053[/snapback]

Har du kollat testbilderna som cyberphoto.se tagit med den kameran? Väldigt mycket brus där tycker jag.

Bildstabilisering är iofs intressant, tekniken utvecklar sig säkert, inom tio år har nog de flesta kameror det.

Sensorrengöring hoppas jag innerligen att alla får.

Men jag skall behålla min i minst tio år. :)

Jag tittade på recensionen av Konica Minolta Z5 dpreview.com och har sett lite bilder ifrån den, så den verkar inte vara något bra val. Jag har kikat på en hel del kameratester på just den sidan, men blir bara mer obeslutsam om vad jag ska köpa för kamera.

/Henrik

Det brukar vara så med flera val. :)

Osså brukar det sluta med vad man tänkte i början…

Eller så struntar man i allt om det blir övermäktigt.

Är det bara några hundra är det väl värt det, annars inte, mest marginell betydelse. Men fler pixlar kan oxå ge en aningens mindre brus - eftersom pixlarna blir ngt mindre vid uppdragning till samma slutformat.

Å andra sidan får du plats med färre bilder…

218307[/snapback]

Brukar man inte tvärtom säga att fler pixlar ofta ger mer brus (om storleken på CCDn är densamma). Anledningen är att det blir mindre ljus (färre fotoner) per pixel på CCDn vilket gör att brus i signalerna får större inverkan. Det är bl a detta som gör att systemkamerorna med sina större CCDer har lägre brusnivåer än småbildskamerorna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...