Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tiger

Ulf i Skövde

Recommended Posts

Ulf i Skövde

Hej,

Funderar på att byta från X.2.8 till X.4.

Har en Imac G4, 256 i minne, ("lampfoten")

1) Är det helt nödvändigt att utöka minnet? och i så fall hur gör man det i en sådan här låda, nej halvboll?

2) Kan jag ha kvar det tidigare Office- Paketet?

3) Även mitt kära FileMaker 6.0?

4) Skall jag vänta? (finns det buggar? blir nästa version x.4.1 bättre?)

...om nån' ville ha vänligheten att råda mig?

hälsar

U

Minnet kan vara bra att uppdatera.

Office borde fungera i Tiger. (vilket office har du?)

Filemaker Likaså.

Tiger är redan 10.4.2 och 10.4.3 lär komma ganska snart.

Carlisle_united

1) Ja minnet måste du bygga ut... minst 512mb helst mer måste du ha. Hur du installerar mer minne står i manualen som du kan läsa HÄR. Lägga in mer minne i imac g4 är läskigt lätt.

2) Japp i stortsett alla program som funkar på 10.2 fungerar på 10.4

3) Är det för Macos X så ser jag ingen anledning till att det inte ska fungera.

4) För tillfället finns 10.4.2 ute och eftersom du kan uppdatera efterhand med programmuppdatering så kan du köpa det redan nu.

Så uppgradera för tusan. :D

1. Nej, du behöver inte utöka minnet. Men datorn kommer att må bättre med mer minne. Det är en enkel procedur där man öppnar en lucka under och sätter in minnet. Väldigt enkelt.

2. Ja, det ska du kunna. Office v.X och Office 2004 ska gå att köra direkt i Mac OS X, både i Jaguar som du kör nu och i Tiger som är det senaste.

3. Ja.

4. Mac OS X 10.4 finns nu i version 10.4.2. Tiger är väldigt stabil och fungerar mycket bra. Det finns ingen anledning att vänta.

marcushedenstrom
1) Ja minnet måste du bygga ut... minst 512mb helst mer måste du ha.

217130[/snapback]

För att hårddra; du _måste_ inte. Tiger kräver 256 MB (jag kör det förresten på en imac med 192 MB), men du bör uppgradera. Du kommer märka att det går långsamt när du har många program igång, men inte långsammare än din Jaguar gör.

Mitt råd: installera Tiger först, och känn efter om du är nöjd med hastigheten eller inte. (Reservation för att RAM kanske inte ger det du vill ha om du vill ha en G5 egentligen... men det snabbar på en hel del.)

marcushedenstrom
OS X 10.4 finns nu i version 10.4.2. Tiger är väldigt stabil och fungerar mycket bra. Det finns ingen anledning att vänta.

217131[/snapback]

Håller med. Tiger är mycket stabilare än panthern, som i sin tur är stabilare än Jaguaren. :lol::lol:

marcushedenstrom

Bekräftar att office 2004 fungerar i Tiger. :sick:

Ulf i Skövde

Tack alla...javascript:emoticon(':ThumbsUp:')

Vilken typ av installation räcker/bör/måste man göra?

(Har Office X- paketet)

Hälsar

u, igen

Jag skulle nog rekommendera "arkivera och installera"-valet. Då sparas ditt gamla system i en mapp som heter "Old System" och den importerar automatiskt nästan alla gamla inställningar, så att man knappt märker att det hänt något :)

Läs Thomas Ytterbergs svar på mina problem med uppgradering till Tiger, under "MacOSX 10.4 Tiger, Problem att installera OSX 10.4 på PB G3". Alltså, det är "Erase and install" som gäller. Du behöver en extern hårddisk att backa upp det som finns på hårddisken du skall installera Tigern på. lycka till!

//HarryLime

Läs Thomas Ytterbergs svar på mina problem med uppgradering till Tiger, under  "MacOSX 10.4 Tiger, Problem att installera OSX 10.4 på PB G3". Alltså, det är "Erase and install" som gäller. Du behöver en extern hårddisk att backa upp det som finns på hårddisken du skall installera Tigern på. lycka till!

//HarryLime

217991[/snapback]

'Radera och installera' ('Erase and install') kör man ju bara om arkivering eller uppdatering inte fungerar i och med att 'Radera och installera' tillför väldigt mycket extraarbete.

'Radera och installera' ('Erase and install') kör man ju bara om arkivering eller uppdatering inte fungerar i och med att 'Radera och installera' tillför väldigt mycket extraarbete.

218031[/snapback]

Jag tror inte det är så mycket extraarbete, om man gör en backup på en extern hårddisk. Nu finns nämligen en "flyttassistent" som importerar alla gamla inställningar. Det viktiga (som jag märkte :( ) är att göra en backup på Hela Systemet d.v.s. allt som ligger på startskivan. Annars fungerar det inte. Jag lade bara över användarmappen, och fick sedan sitta och lista ut var allt skulle ligga och flytta över till det nya systemet...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...