Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpatankar iMac 20"

ealm

Recommended Posts

Idag har jag bestämt mig för att "switcha" till Mac. Har fastnat för iMac 20", men har lite frågor först:

1. Då grafikkortet är lite halvdant undrar jag, inför framtiden, om det är uppgraderingsbart?

2. Jag har ett par hundra divx filmer. Kommer iTunes/Qt/Frontrow kunna spela upp dem?

3. Är media man köpt i iTunes tillgänglig för nedladdning "för all framtid", eller kan man bara ladda ner det en gång när man köpt det?

4. Kan man köra fullskärmsvideo i Qt? (lyckades inte på den mac jag testade i affären)

5. Hur mycket RAM behöver man till MacOS? (kommer själv köra t ex iTunes, Safari, iChat, Photoshop och kanske enkel videoredigering och webdesign). Valet står mellan 1 GB och 1,5 GB.

6. Bör jag skaffa AppleCare?

7. Jag använder gmail och övriga google tjänster. Funkar dessa bra i Mac? Bör jag skaffa .Mac?

8. Kan jag synkronisera min PDA mobil med Mac? (Motorola A1000)

9. När kommer iMac's med intel cpus?

Först och främst: Grattis till ditt val och välkommen till den underbara macvärlden! Du kommer aldrig vilja gå tillbaka till windows.

4. Kan man köra fullskärmsvideo i Qt? (lyckades inte på den mac jag testade i affären)

217091[/snapback]

Nej, inte om man inte köper en licens. Istället för QT kan man köra VLC. Tror det är gratis.

5. Hur mycket RAM behöver man till MacOS? (kommer själv köra t ex iTunes, Safari, iChat, Photoshop och kanske enkel videoredigering och webdesign). Valet står mellan 1 GB och 1,5 GB.

217091[/snapback]

Själv har jag 1Gb och använder datorn till det du ska ha den till, men man kan aldrig få för mycket RAM. Har du råd, satsa på 1,5Gb

7. Jag använder gmail och övriga google tjänster. Funkar dessa bra i Mac? Bör jag skaffa .Mac?

217091[/snapback]

Vad jag vet ska det inte vara några problem. Du kan till och med koppla Gmail till Apples mailprogram

8. Kan jag synkronisera min PDA mobil med Mac? (Motorola A1000)

217091[/snapback]

Apples synkroniseringsprogram iSync lirar tyvärr inte med din Motorola. Kanske finns det andra program som gör det.

217091[/snapback]

Apple har inte angett något lanseringsdatum men ryktet talar om nya macar med intelprocessorer våren 2006. När iMac med intel kommer vet man inte men antaligen någon gång under nästa år

marcushedenstrom
1. Då grafikkortet är lite halvdant undrar jag, inför framtiden, om det är uppgraderingsbart?

217091[/snapback]

Nope. Det sitter fastlött.

2. Jag har ett par hundra divx filmer. Kommer iTunes/Qt/Frontrow kunna spela upp dem?

Japp, med gratis-plugins. Undantag itunes (stöder bara mp4 och H.264).

Mac OS? 256 MB.

Photoshop? Mer än det finns på jordens yta. Nämen, ska du köra photoshop får du inte för mycket vad du än sätter i.

Datorn som helhet ska ha minst 512 MB.

Väg risken för fel som uppstår efter ett år mot pengarna det kostar. För stationära datorer blir mitt svar Nej. Tillverkningsfel kan du reklamera i två år i vilket fall som helst, och fel som int euppstår inom ett år kommer med största sannolikhet inte uppstå över huvud taget.

Enligt Apple ska Macar med intel släppas till sommaren, men det dröjer till sommaren 2007 innan alla macar har intel (och det är enligt apples kalkyl, vem vet hur stora förseningar det kan bli). Det går inte att säga vilka datorer som får intel först, men imacen ligger inte bra till då främst powerbooken borde prioriteras om man ser på det logiskt.

I slutändan kommer 99 procent av användarna inte att märka skillnad på om det sitter en IBM- eller intel-processor i datorn.

Vidare är VLC gratis. Välkommen till den ljusa sidan!! :cake: :cake:

marcushedenstrom

Angående RAM; köp så mycket du har råd med.

Som referenspunkt – jag har inom kort inte mindre än 1 GB på någon av mina datorer.

3. Är media man köpt i iTunes tillgänglig för nedladdning "för all framtid", eller kan man bara ladda ner det en gång när man köpt det?

du laddar bara ner det när du köper det. så det gäller att backaup filen eller bränna en musik-cd med den.

nästa gång du vill ladda ner filen från itunes får du betala igen.

Idag har jag bestämt mig för att "switcha" till Mac. Har fastnat för iMac 20", men har lite frågor först:

AppleCare ger dig tre år med support, "helförsäkring" och ett mycket bra verktygsprogram som du kommer att behöva förr eller senare och som kostar en slant. Stirra dig inte blind på konsumentverkets utfästelser. Det första året har du garanti men sedan ligger bevisbördan på dig om fel uppstår och Apple är INTE roliga att försöka få rätt mot...... Ska du inte ha AppleCare så köp av en vanlig återförsäljare (ÅF) som du kan plåga om det blir fel, så får ÅF och Apple slåss istället för att du ska göra det......

Du kan vänta ett år med att skaffa det om det är tunt med stålar just nu. Om jag rekommenderar det? Till bärbara definitivt! iMac? Nja.... kanske. Det är en bra grej som kostar pengar...

I och med att PS äter minne ska du definitivt skaffa 1.5 GB då det bara finns en extra plats. Skulle du ångra dig efteråt sitter du med en 512 i näven som du får sälja billigt....

Ingen vet exakt, men de ska vara klara om två år är det sagt. Om iMacen kommer mot slutet så vill man ju inte ha den första årgången och riskera barnsjukdomar. Det betyder att iMac-iNtel kan vara ända upp till tre år bort och det är ingen mening att vänta. Köp nu. Jag har en iMac G5 20" på väg som Hem-PC!! :w00t::w00t:

Du kan vänta ett år med att skaffa det om det är tunt med stålar just nu.

217274[/snapback]

Kan man vänta ett helt år med att köpa applecare? Blir det dyrare efter att det gått ett år? Jag funderar på applecare men ville inte lägga ut dom pengarna nu med en gång. :ermm:

Kan man vänta ett helt år med att köpa applecare? Blir det dyrare efter att det gått ett år? Jag funderar på applecare men ville inte lägga ut dom pengarna nu med en gång.  :ermm:

217416[/snapback]

Du har under den ordinarie garantitiden på dig att skaffa Apple Care och nej, det blir inte dyrare.

217091[/snapback]

Köp bara inte minne från Apple Store, du sparar minst en femhundring på att köpa minnet någon annan stans ifrån och montera själv. Välj bara ett kvalitetsminne från Samsung, Kingston eller Crucial.

217091[/snapback]

ATI Radeon X600 Pro med 128MB DDR SDRAM; PCI-Express är halvdant? Skojar du?

Ihop med Quartz Extreme så kommer grafiken vara så snabb som det bara kan vara.

marcushedenstrom

217438[/snapback]

Ja det låter lite mystiskt. Vilket kort är "heldant" för dig? :ermm::ermm::ermm:

217438[/snapback]

Inom PC världen är det knappast att betrakta som annat än ett halvdant kort eftersom det ligger i 800-kronors klassen och levereras med en 18.000 kronors dator, utan möjighet till uppgradering. Dessutom har det inte fått så lysande testresultat...

Jag har dock förstått att bra grafikkort är lite av en bristvara i Mac-världen och jag är beredd att ta den smällen.

Köp bara inte minne från Apple Store, du sparar minst en femhundring på att köpa minnet någon annan stans ifrån och montera själv. Välj bara ett kvalitetsminne från Samsung, Kingston eller Crucial.

217420[/snapback]

Vågar jag ta den risken? Min flickvän fick en iBook förra året som butiken expanderade med Kingston ram. Den kraschade oavbrutet tills de bytte ut minnet till det Apple säljer.

Carlisle_united

Jag har aldrig köpt apple minne utan köpt det jag tycker verkar bäst... apple minne är samma sak fast dyrare. Att hennes iBook hade otur med minnena måste varit av nån annan orsak, typ barar ruttna minnespinnar.

Vågar jag ta den risken? Min flickvän fick en iBook förra året som butiken expanderade med Kingston ram. Den kraschade oavbrutet tills de bytte ut minnet till det Apple säljer.

217628[/snapback]

Det tycker jag.

Jag har aldrig köpt apple minne utan köpt det jag tycker verkar bäst... apple minne är samma sak fast dyrare. Att hennes iBook hade otur med minnena måste varit av nån annan orsak, typ barar ruttna minnespinnar.

217633[/snapback]

Vad tror du om detta minne? http://www.mycom.se/produkt/42310.html

..icke-ECC men det kanske det inbyggda är med?

Carlisle_united
Vad tror du om detta minne? http://www.mycom.se/produkt/42310.html

..icke-ECC men det kanske det inbyggda är med?

217640[/snapback]

Jag har ju inte riktig nån koll på vad det ska vara för minne i iMacen men Samsung gör bra grejer så det är nog ett mycket mer ekonomiskt och bra alternativ till apples egna.

Ok, då får jag tacka för alla svar. De enda "problem" jag har med min blivande Mac just nu är:

- Halvdant och obytbart grafikkort. Lösning: Leva med det :)

- iTunes bara låter en ladda ner låtarna en gång. Lösning: Köpa musiken från en annan musikbutik och sedan importera till iTunes.

- Motorola A1000 syncar inte. Lösning: Inte funnit en bra lösning ännu.

Nästa vecka kommer jag beställa datorn. Ska bli riktigt spännande och kul. Tack än en gång! :)

- iTunes bara låter en ladda ner låtarna en gång. Lösning: Köpa musiken från en annan musikbutik och sedan importera till iTunes.

observera att du äger den låten/musiken du laddat ner. du får lagligt bränna den på cd-skivor eller backuppa den.

vet inte om det finns butiker där man har fri tillgång till nerladdning av låten bara man betalat en gång.

napsters månadsbetalningssystem då kanske.

observera att du äger den låten/musiken du laddat ner. du får lagligt bränna den på cd-skivor eller backuppa den.

vet inte om det finns butiker där man har fri tillgång till nerladdning av låten bara man betalat en gång.

napsters månadsbetalningssystem då kanske.

217657[/snapback]

Det finns flera butiker där dels musiken är utan DRM-skydd och dels du kan ladda ner låten hur många gånger du vill från butiken.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...