Jump to content
Just nu i M3-nätverket

FTP-lösning sökes

jojo

Recommended Posts

Går det att använda webbhotellet som ftp-server på så sätt att de jag vill går in på min ftp-adress (min webbsida ligger på B-one) anger ett anv.namn och lösen för att sedan kunna ladda upp/ner filer? Går det att lägga upp fler mappar och användare som bara kommer åt och ser sin egen mapp och hur lägger man i så fall upp detta?

Om inte detta går. hur gör man då för att på ett enkelt och billigt sätt få en ftp-lösning (har en liten firma i trycksaksbranschen och letar efter ett vettigt alternativ till epost och cd-skivor)

jojo

Har ingen erfarenhet av FTP tjänst på webbhotell.

Själv kör jag en FTP server med PureFTPd Manager på min eMac. Programmet är enkelt att använda, och du har full koll på vem som har tillgång till vad.

Om du inte har fast IP så rekommenderar jag dig att skaffa en DNS-tjänst på Dyndns.org. Den är gratis, så slipper du hålla koll på IP nr.

Kolla även artikeln i MW nr 1-05 på sid 68-69.

tack för svaret. jag har prövat den lösningen och den funkar ju, men det jag skulle vilja komma åt är en server som är bättre och snabbare än vad det blir på min maskin - den är bara uppkopplad med comhems mellanvariant. kom sagt: går det att komma åt en lösning där man använder pureFTP mot utrymmet på vewwhotellet (och kan lösa det hela så att de som loggar in inte kommer åt mina wesidor som ligger i rootmappen)

jojo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...