Jump to content
Just nu i M3-nätverket

hastighet på 8mbit bredband

debbie

Recommended Posts

nu har ja kopplat upp mitt adsl-bredband, grehen är att att topphastigheten stannar på 60kb nedströms. borde inte ett 8mb gå snabbare?? alltså 60kbit inte byte...

kan det va nåt i routern eller?? det är samma hastighet oavsett om ja kör programuppdatering eller safari eller limewire

nån som vet nåt

På mittt glocalnet fick jag en annan inloggning än den jag hade tidigare (0,5 mb) kan vara likadant för dig....

Snabbbare ska det vara.

marcushedenstrom

Jag kommer upp i 500-600 kB/s. Alltså 60 procent av tophastigheten.

Skulle kunna vara en sunkig router, gammal korrogerad koppartråd i telefonledningen (vi hade en koppartråd som hade gått av, så vår uppkoppling slocknade ibland), eller att det är vinter och kallt ute. Tråd kall -> krymper -> ökan resistans.

eller att det är vinter och kallt ute. Tråd kall -> krymper -> ökan resistans.

217137[/snapback]

Tror dock inte att kylan påverkar att det blir såhär mycket slöare.

marcushedenstrom
Tror dock inte att kylan påverkar att det blir såhär mycket slöare.

217140[/snapback]

Nä, kanske inte, men det är en teori.

så här ser det ut med tptest:

Testresultat:

-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641

Test: 302 (Auto)

Tid : 5 s Maxtid: 15 s

Test startad : 2005-10-27 18:31:17

Test avslutad: 2005-10-27 18:33:37

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 112.31 kbit/s

Högsta hastighet UDP: 521.45 kbit/s

Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 21.5 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 323.39 kbit/s

Högsta hastighet UDP: 557.74 kbit/s

Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 58.0 %

betyder detta att linan klarar för tillfället 557kbit eller??

skumt när det ändå går segt i de andra programmen...

Värdena i TPTest anges i kb/s (kilobitar per sekund). För att konvertera till kB/s (kilobyte per sekund) så dividerar man med 8.

323.39 kb/s (kilobitar per sekund) är alltså ungefär 40 kB/s (kilobyte per sekund).

så här ser det ut med tptest:

Testresultat:

-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641

Test:   302 (Auto)

Tid :   5 s  Maxtid:   15 s

Test startad : 2005-10-27 18:31:17

Test avslutad: 2005-10-27 18:33:37

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 112.31 kbit/s

Högsta hastighet UDP: 521.45 kbit/s

Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 21.5 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 323.39 kbit/s

Högsta hastighet UDP: 557.74 kbit/s

Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 58.0 %

betyder detta att linan klarar för tillfället 557kbit eller??

skumt när det ändå går segt i de andra programmen...

217170[/snapback]

Ja, du har ju en typisk hastighet som motsvarar 0,5 Mbit, dvs du har inte 8 Mbit...

Själv har jag Bredbandsbolaget (24 Mbit ner, 1 Mbit upp).

Jag körde TPtest och fick aldrig hastigheter över 8 Mbit...

Till slut ringde jag till dem och påpekade detta, då så de, vänta lite... knäpp, knopp... så ja, nu kommer du att märka att modemet tappar kontakten en kort stund... jaha tänkte jag.

Med killen på luren så körde jag TPtest igen då kom jag upp i 13 Mbit, hmm...

Slutsats, de har en magisk knapp som de trycker på för att ge dig det du betalar för.

Men bara om du ringer och klagar...

Nu vet jag inte vad du har för leverantör, men ring dem direkt och påpeka att du inte har full hastighet!

Sen beror det ju på hur lång koppartråd du har till telestationen förstås... och säkert kvaliten på densamma också...

ja har glocalnet, men ja ska ringa dem imorrn, tack för tipset. Visserligen ser telekablarna jävligt risiga ut men ändå...

Jag har med 0,5Mbit abonnemang ungefär hälften så snabba siffror som Debbie. Men jag har oxå över 100 st Lost packets (nästan 50%), så något verkar vara lite fel med mina inställningar/modem/lina/whatever?

Om jag inte är helt felunderrrättad så kan inte kylan påverka ledningen annat än ytterst marginellt. Däremot kan den kanske utlösa "halvfel" typ glapp, kortis eller dyl.

marcushedenstrom
Om jag inte är helt felunderrrättad så kan inte kylan påverka ledningen annat än ytterst marginellt. Däremot kan den kanske utlösa "halvfel" typ glapp, kortis eller dyl.

217253[/snapback]

Ja nåt sånt var det iaf.

Vad som inte har framgått ur diskussionen är hur långt du har till telestationen. Hastigheten avtar ju längre från stationen du ligger geografiskt. Du har 8Mbit vid stationen men inte 3 km därifrån....... Men ditt TP-Test visade att det inte står rätt till ÄNDÅ!

Själv har jag Bredbandsbolaget (24 Mbit ner, 1 Mbit upp).

Jag körde TPtest och fick aldrig hastigheter över 8 Mbit...

Till slut ringde jag till dem och påpekade detta, då så de, vänta lite... knäpp, knopp... så ja, nu kommer du att märka att modemet tappar kontakten en kort stund... jaha tänkte jag.

Med killen på luren så körde jag TPtest igen då kom jag upp i 13 Mbit, hmm...

Slutsats, de har en magisk knapp som de trycker på för att ge dig det du betalar för.

Men bara om du ringer och klagar...

217214[/snapback]

Det stämmer. På alla nya Bredband 24 så sitter en gräns på 10 Mbit/s som de bara stänger av om man ringer och klagar.

Det stämmer. På alla nya Bredband 24 så sitter en gräns på 10 Mbit/s som de bara stänger av om man ringer och klagar.

217298[/snapback]

Något för Plus-Sverker att orera lite om tycker jag.

Jag kan meddela att när jag kör testet på min lina så stänger den ned. Jag har blixtvik som går genom växjö stadsnät. Detta är inte första gången och linan stänger bara ned när det är mycket trafik upp eller ned. Det verkar som att det inte är meningen att man ska kunna köra höga hastigheter kontinuerligt på denna lina. Testet genererar riktigt bra resultat innan linan stängs, Bittorrent likaså men efter ett tag kopplar det också ned.

Har ingen aning om vad det beror på men det verkar skumt.

Vi hade ett tag urusel hastighet ( vi har Glocalnet 8 Mb ADSL) men efter at ha stängt av modem och router i ca en halvtimme så gick det fortare igen. Man bör tydligen stänga av iaf i 10 minuter för att få grejorna att starta om utan belastande felaktiga inställningar.

Det ni säger bekräftar mina misstankar att Bredband är den nya hästhandeln..... Jag bytte från Telia till BBB för att få det bättre och det är då mycket sämre. Jag orkar snart inte bry mig mer................. men pengar ska de ha fast skiten hackar och stannar och laggar........... SVERKER!!!! :angry:

Joakim Ågren

217298[/snapback]

Detta beror på att man vill få ned administrationskostnaden iom att man kraftigt sänkt startavgiften. Istället för att kolla upp latencyn på varje enskild inkoppling så använder man diverse schablonvärden i DSLAM'en som bygger på antagandet att det är 3000 meters avstånd då det är medelvärdet i Sverige på avståndet till telestatioen. Det avståndet ger just 10Mbit/s som max. De flesta kunderna märker aldrig detta då de aldrig gör TP test och märker aldrig av begränsningen eftersom man sällan når högre än så på tex P2P. När jag uppgraderades från Bostreams Xstream på 2.5Mbit/s så fick jag först ut 8.5Mbit/s och hade således deras 10mbit/s begränsning. Var tvungen och ringa och klaga då ställde de in signalstyrkan i profilen på 1900 meter istället och jag fick ut drygt 14Mbit/s .

Jag kan meddela att när jag kör testet på min lina så stänger den ned. Jag har blixtvik som går genom växjö stadsnät. Detta är inte första gången och linan stänger bara ned när det är mycket trafik upp eller ned. Det verkar som att det inte är meningen att man ska kunna köra höga hastigheter kontinuerligt på denna lina. Testet genererar riktigt bra resultat innan linan stängs, Bittorrent likaså men efter ett tag kopplar det också ned.

Har ingen aning om vad det beror på men det verkar skumt.

217463[/snapback]

Låter lite grann som systemkrash i modemet/routern till följd av overhead. Prova att stänga av modemet och eventuell Router samt dra ur strömsladden till båda och vänta 10-15 minuter så att de svalnat. Koppla sedan in dem igen och prova igen!. Fungerar det fortfarande inte kolla in kablaget till telejacket. Är du säker på att det är första Telejack som det är inkopplat i??. Om du är det kan du kolla så att inte något uttag i lägenheten är parallellkoppplat då det kan störa kapaciteten!. Vid de högre hastigheterna så brukar sådant spela roll!. Prova också att koppla ur alla telefoner och prova igen. Det kan vara någon telefon som stör. Du kan ha för många enheter inkopplade på slingan. Skanova garanterar bara full ADSL funktionalitet då max 3 enheter är inkopplade och då räknas även telefonsvarare och nummerpresentatörer in.

EDIT! Ovanstående gäller naturligtvis bara om det är ADSL du har. Har du fiber vet jag inte vad det kan vara. Du borde nog ringa upp dem i så fall!.

Än jag då....... med Telia svajade det men med BBB så slår det tvärstopp med jämna mellanrum. Ungarna suckar och säger att efter 20.00 går det inte att köra spel över nätet för de blir utkastade........ BBB = BjörnBuseBredband........ :ph34r:

Joakim Ågren
Än jag då....... med Telia svajade det men med BBB så slår det tvärstopp med jämna mellanrum. Ungarna suckar och säger att efter 20.00 går det inte att köra spel över nätet för de blir utkastade........ BBB = BjörnBuseBredband........ :ph34r:

217874[/snapback]

Går anslutnigen ner helt eller fungerar fortfarande Internet?? Eller blir pingen så dålig att de kastas ut?. Vilket spel rör det sig om och är det PC eller Mac??

post-7270-1130526635_thumb.png

Err.. jaha?  :unsure:

217882[/snapback]

Prova byt testserver. Bostreams 100Mbit/s server är bra!!

Går anslutnigen ner helt eller fungerar fortfarande Internet?? Eller blir pingen så dålig att de kastas ut?. Vilket spel rör det sig om och är det PC eller Mac??

Hela internet tvärnitar. Det går inte ens att byta sida i MW Forum vilket är ganska lätt. Spelet är Word of Warcraft. En son sitter uppe och spelar på sin PC medan den minste sitter vid min G4 och spelar. Båda blir vansinniga på BBB. Om jag minns rätt har vi köpt 24 Mbit och i praktiken ska vi ha 10 Mbit. Vilket räcker och blir över till spelen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...