Jump to content
Just nu i M3-nätverket

60 GB "försvann" från startskivan

PGreen

Recommended Posts

Hej mitt i natten!

På väg till sängen så försvann drygt 60 GB på min startskiva.

Borde vara strax under 10 GB som är använt, men info på skivan säger att 66,86 GB används... :blink::blink:

Bifogar en skärmdump från Whatsize som inte ger en ekvation som går ihop!

Vart tog alla mina GB vägen?

Ojoj, trött, trött... sova, sova... kommer att stänga av min lilla Mac för första gången på länge, länge nu! :ph34r:

Hittils har jag provat att starta upp från OS X DVD'n och kört en reperation av skivan... no luck...

Repererat rättigheter har jag också gjort några gånger...

Fler tips?

post-8382-1130369496.jpg

Hjälp någon!

Bör kanske nämna att det är 10.4.2 som jag kör, på en Mac Mini.

Vad kan jag mer göra för att få systemet att rapportera rätt diskutrymme?

Anybody??

marcushedenstrom

Om du öppnar ett fönster i finder, eller tar kringla + i på hårddisken, står det likadant då??

Annars verkar det ju som om utrymmet har gått upp i rök.

Ja, det står samma där... :(

Vad finns det för olika diskverktyg att ta till?

Har provat Onyx också, fast inte så aggressivt, optimerat och kört daily, weekly, monthly.

Ominstallation ligger runt hörnan... men det vill jag ju helst slippa...

Det är ju ändå inte Windows juh! :rolleyes:

Om jag är orolig för en disk så börjar jag alltid med att säkra de data som jag vill ha kvar innan jag börjar med reperationsverktyg.

Finder sök med villkoret Storlek Större än 20MB (eller något annan lämplig storlek) visar ju de största filerna du har på disken. Bör inte ge något extra men bör kollas ändå.

Vad säger Skivverktyg som finns i Verktygsmappen om hur stor disken är och hur mycket den innehåller?

Jag skulle också felsöka filsystemet, efter att man startat från installationsskivan, genom att köra Skivverktyg då (Kontrollera skiva /Reparerar Skiva alternativen)

Anton Österberg
Om jag är orolig för en disk så börjar jag alltid med att säkra de data som jag vill ha kvar innan jag börjar med reperationsverktyg.

Finder sök med villkoret Storlek Större än 20MB (eller något annan lämplig storlek) visar ju de största filerna du har på disken. Bör inte ge något extra men bör kollas ändå.

Vad säger Skivverktyg som finns i Verktygsmappen om hur stor disken är och hur mycket den innehåller?

Jag skulle också felsöka filsystemet,  efter att man startat från installationsskivan, genom att köra Skivverktyg då (Kontrollera skiva /Reparerar Skiva alternativen)

217021[/snapback]

NEJ! Kör inte skivverktyg fårn din installationsskiva! Då kan du få ordenligt med trubbel!! Kör direkt från datorn istället.

NEJ! Kör inte skivverktyg fårn din installationsskiva! Då kan du få ordenligt med trubbel!! Kör direkt från datorn istället.

217026[/snapback]

Att köra Kontrollera skiva/Reparerar skiva på en dator som startat från installationskivan är ju det GUI alternativ som Apple ger oss för att kontrollera filsystemet "Using Disk Utility and fsck for file system maintenance in Mac OS X" [1]. Alla andar program måste först passera testen "Do you trust the OS guys or the shareware/3rd party guys?"

Alternativt kan man naturligtvis ha ett "säkert" bootbart system på en annan disk och starta från detta och därifrån kontrollera filsystemet på den krånglande disken.

[1] http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106214

Jag skulle också felsöka filsystemet,  efter att man startat från installationsskivan, genom att köra Skivverktyg då (Kontrollera skiva /Reparerar Skiva alternativen)

217021[/snapback]

Backup är gjord. Kopierade hemkatalogen, där finns väl allt förutom applikationer och system?

Applikationer kan jag lägga in igen (En "windowsskada" som har med röra i registret osv att göra).

Gjorde en sökning i finder på större filer, hittade inget mer än kända filer och inga dubletter.

Skivverktyg rapporterar samma information som kringla+i på skivan, dvs 60 GB för mycket använt utrymme.

Har redan provat kontrollera och reparera skivan från Tiger DVD'n, gjorde det en gång till ändå, men det blir ingen skillnad, den hittar inga fel. Första gången jag körde en kontroll så hittade den ett fel (kommer inte ihåg vad det var) men det är lagat och kommer inte fram mer.

Ang. att inte köra skivverktyg från installationsskivan så måste man göra det om man vill Reparera, det alternativet är "skuggat" om man kör inifrån systemet.

Vad jag har förstått så ska man inte reparera behörigheter från installationsskivan, men det vet jag inget om och har inte gjort heller.

Börjar dra ihop sig till en formatering/radering av skivan för att få rätt på det... men det hade ju varit trevligare att slippa... :)

Några fler tips att testa?

Finns nu allt i min backup tro, det är bara dokument, mail, adressbok, bokmärken o dyl som är viktigt, får man med allt sånt om man kopierar hemkatalogen?

iTunes och iPhoto ligger på den externa skivan...

Några fler tips att testa?

217113[/snapback]

Då får vi plocka fram Terminalen. Kommandot

sudo find /  -type f -ls  | sort -rn -k 7 | head -25

ger efter det att du skrivit in ditt lösenord de 25 största filerna på disken sorterade i storleksordning. Det tar lite tid och du får förmodligen några fel (av typ find: /dev/fd/3: Bad file descriptor och find: /dev/fd/5: No such file or directory) men listan kan ju vara värd att titta på.

Vad jag har förstått så ska man inte reparera behörigheter från installationsskivan, men det vet jag inget om och har inte gjort heller.

217113[/snapback]

Lite OT i denna tråd men...

Jag har också alltid tolkar bl.a. Apples "Troubleshooting permissions issues in Mac OS X" [1] som att man inte skall köra "Reparera skivbehörigheter" när startat från installationsskivan. Det är i detta läge man kan köra "Reparera skivan" för att med Apple verktyg försöka rätta till ett eventuellt fel i filsystemet. "Reparera skivbehörigheter" skall man enligt denna tolkning endast göra på den skiva man startat ifrån. Thomas Ytterberg skriver i princip samma sak för ca. två veckor sedan [2].

Nu finns ju Mac 101 och där skriver Apple uttryckligen [3] att man kan köra både "Reparera skivan" och "Reparera skivbehörigheter" när man startat från installationsskivan. Även rosyna på unsanity visar att det kan göras från installations CD i sitt angrepp på myten att "Reparera skivbehörigheter" är lösningen på alla problem [4]

[1] http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106712

[2] https://forum.macworld.se/index.php?showtop...ndpost&p=207463

[3] http://www.apple.com/support/mac101/help/2/

[4] http://www.unsanity.org/archives/000410.php

Då får vi plocka fram Terminalen. Kommandot

sudo find /  -type f -ls  | sort -rn -k 7 | head -25

ger efter det att du skrivit in ditt lösenord de 25 största filerna på disken sorterade i storleksordning. Det tar lite tid och du får förmodligen några fel (av typ  find: /dev/fd/3: Bad file descriptor och  find: /dev/fd/5: No such file or directory) men listan kan ju vara värd att titta på.

217125[/snapback]

Resultat:

find: /dev/fd/3: Bad file descriptor

find: /dev/fd/5: No such file or directory

find: /dev/fd/7: Bad file descriptor

636849 8 -rw------- 1 root lp 495 Oct 20 11:05 /private/etc/cups/printers.conf

636846 8 -rw------- 1 root lp 574 Oct 20 11:04 /private/etc/cups/printers.conf.O

636728 8 -rw------- 1 root lp 692 Oct 20 10:35 /private/var/spool/cups/c00015

636740 8 -rw------- 1 root lp 696 Oct 20 10:36 /private/var/spool/cups/c00016

636779 8 -rw------- 1 root lp 706 Oct 20 10:56 /private/var/spool/cups/c00017

333415 8 -rw------- 1 root lp 709 Sep 19 10:49 /private/var/spool/cups/c00001

386639 8 -rw------- 1 root lp 732 Sep 27 09:53 /private/var/spool/cups/c00002

461161 8 -rw------- 1 root lp 824 Oct 20 10:35 /private/var/spool/cups/c00014

669512 8 -rw------- 1 root lp 852 Oct 25 16:57 /private/var/spool/cups/c00019

422111 8 -rw------- 1 root lp 860 Oct 2 21:26 /private/var/spool/cups/c00004

636845 8 -rw------- 1 root lp 866 Oct 20 11:06 /private/var/spool/cups/c00018

422607 8 -rw------- 1 root lp 868 Oct 2 22:12 /private/var/spool/cups/c00013

422011 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 21:02 /private/var/spool/cups/c00003

422117 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 21:27 /private/var/spool/cups/c00005

422122 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 21:28 /private/var/spool/cups/c00006

422127 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 21:29 /private/var/spool/cups/c00007

422474 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 21:37 /private/var/spool/cups/c00009

422501 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 21:43 /private/var/spool/cups/c00010

422592 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 22:02 /private/var/spool/cups/c00011

422602 8 -rw------- 1 root lp 890 Oct 2 22:04 /private/var/spool/cups/c00012

422170 8 -rw------- 1 root lp 920 Oct 2 21:31 /private/var/spool/cups/c00008

Vad är detta för filer och är storleken i byte?

Kan man köra ut vilka filer som skapades eller ändrades igår med ett terminalkommando?

Problemet uppstod någon gång igår...

Joakim Ågren

Kan vara någon loggfil som blivit blaj i bängan! :blink::wacko:

Kolla in

/Library/Logs/Console/501 samt

/Library/Logs/Console/502

Se om du kan hitta någon enorm fil någonstans där!.

Kan vara någon loggfil som blivit blaj i bängan! :blink:  :wacko:

Kolla in

/Library/Logs/Console/501  samt

/Library/Logs/Console/502

Se om du kan hitta någon enorm fil någonstans där!.

217152[/snapback]

501 ok, 996 K

502 har jag inte behörighet att öppna i finder, efter lite sudo och ls i terminalen så visar det sig bara finnas en fil där som också den är liten...

:(

Hmm... antingen fel på kommandot som du använt (kolla igen) eller så har vi någon skillnad på våra terminal skal.

sort -rn -k 7 delen innebär att man skall sorterar numeriskt på kolumn 7 (495,574, osv i ditt fall, dvs filstorlek i byts) med största talet först och det är inte din lista gjord.

Tolkningen av listan är enligt finds man sida "output: its inode number, size in 512-byte blocks, file permissions, number of hard links, owner, group, size in bytes, last modification time, and pathname." och så ser ju din lista ut

Du har alltså bara en lista på några små filer.

Ja, det såg ut så...

Det där kommandot e lite för bra för mig, längesedan man hackade Linux och i det vardagliga arbetet på Mac'n så kommer man ju inte så mycket i kontakt med terminalen så man lär ju inte sig heller.

Jag kör OS X Tiger, 10.4.2, standard med terminal, bash står det...

Rätt säker på att jag skrev rätt i kommandot... ska testa igen, kör en klipp o klistra, den där första / betyder att jag kan skriva det var som helst i katalogstrukturen?

Provar även att köra en cd / innan...

Kan man få fram en lista på alla filer som skapades eller ändrades mellan två datum, i mitt fall mellan den 26:e och 27:e oktober?

Yeah!!!

Det var en img fil som låg direkt i /Volumes/ som var 60 GB stor ?!?

Jag vet vad det är för en fil, men inte att den var där och absolut inte att den var SÅÅÅÅ stor...

Nu är den borta!!

64,32 GB tillgängligt på skivan! :)

Denna filen visades INTE av whatsize... hmm... inställningsfel tro? Lite besviken över att den inte visades faktiskt...

Men det gick när jag klistrade in ditt kommando i terminalen, i2n2!! Ett stort tack!

Trevligt med lite nyttig terminal knackade också! ;)

Använde whatsize det första jag gjorde...

Men det jag tycker är konstigt är att den INTE visade någon 60 GB img fil utan visar det som är i mitt första inlägg. Den rapporterar inte ens rätt datamängd för Macintosh HD...

Är det jag som förstår fel?

/Volumes/enstyckfil.något

Är det inte detsamma som högst upp i strukturen, rooten på Macintosh HD som min då heter?

Som det är nu så litar jag inte ett smack på whatsize utan man då får lista filer med terminalen som är lite bökigare.... tur det finns en del som e fenor på terminalen här som kan hjälpa till!!

Tack igen!! :ThumbsUp:

Tittade precis i Terminalen och under /Volumes/ så hittar man sina två hårddiskar eller kanske mer noggrannt mina två partitioner (Har en partition på min interna disk och en partition på min externa).

Är /Volumes/ högst upp i hierakin?

Hur kan filer lägga sig där?

Hmm, förvirrad...

Borde ju förklara varför den inte visas i whatsize på Macintosh HD, men gör man info på densamma så fanns ju filen rent fysiskt där...

Är det någon som förstår för nu tycker jag att jag börjar tappa den röda tråden... :wacko:

Men det jag tycker är konstigt är att den INTE visade någon 60 GB img fil utan visar det som är i mitt första inlägg. Den rapporterar inte ens rätt datamängd för Macintosh HD...

Är det jag som förstår fel?

/Volumes/enstyckfil.något

Är det inte detsamma som högst upp i strukturen, rooten på Macintosh HD som min då heter?

Som det är nu så litar jag inte ett smack på whatsize utan man då får lista filer med terminalen som är lite bökigare....

217197[/snapback]

Jag tror inte jag kan förklara det i detalj, om jag överhuvud taget har någon kunskap i ämnet, men mina 0.02$ varför vi var tvungna att ta till Terminalen och unix sätt att hantera filsystemet för att hitta den ...

Mac OS X försöker trots att det i botten är ett unix system med en root, "/", att i Findern se ut som och fungera som ett klassiskt Mac OS system där det finns en root för varje volym som monterats och här kommer den normalt osynliga /Volumes/ in. /Volumes/ funktion är att fungera som "mount point" för alla volymer utom "system disken" som är "/". Detta gör förmodligen att när man använder Apples GUI program och kanske också Apples API för hantera filsystemet när man att skriver program inte ser de filer som ligger i /Volumes/ . /Volumes/ måste behandlas speciellt, monterade volymer visas på vårt skrivbord när vi loggar in, och det skall inte finnas några vanliga filer i /Volumes/.

Frågan blir då hur du lyckats med att lägga denna "lilla" fil i /Volumes/?

Frågan blir då hur du lyckats med att lägga denna "lilla" fil i /Volumes/?

217219[/snapback]

Svaret på den frågan är DVD2OneX och säger inget mer än att det programmet gillar jag inte.... eller är det tvärtom...

Och hur den skapade en 60 GB stor fil, det undrar jag också... hmm...

Ok, slutsatsen är att Whatsize och ev. många fler GUI program totalt missar vad som finns i /Volumes/

Sen ska det ju inte finnas filer där, men det går tydligen att göra det och i mitt fall så gjorde jag absolut inte det med flit. Jag tror vem som helst hade kunnat lyckas med samma sak! :whistling:

Tackar för förklaringen i2n2!

OT: DVD2OneX ersättare?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...