Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skollicenser på program

Greta723

Recommended Posts

Hittar inte rätt forum för vart jag ska lägga det här inlägget men hoppas att någon här kan svara...

Någon som kan förklara för mej det här med att vissa program har skol - student - lärarlicenser?? Är det någon skillnad på programmen? Hur kan det bevisas om man är student eller inte när man köper via internet?? Varför???

Ingen skillnad. Vissa är dock inte uppgraderingsbara till kommande versioner. T.ex. Final Cut Pro. Man måste skicka in bevis på att man är student till Apple Store. Microsoft Office behöver man dock inte bevisa att man är student för att få köpa på t.ex. Apple Centers runtom i landet.

På frågan varför så är det väl för att studenter ska ha råd att köpa en licens.

Skollicenser är ofta ett sätt för programföretagen att sälja billiga licenser till användare som inte arbetar kommersiellt, dvs tjänar pengar på sitt användande av programmen. Du binder dig alltså till att bara använda programmet icke-kommersiellt.

Funktionaliteten brukar inte skilja, däremot kan det vara skillnad på hurvida du kan uppgradera till nästa version billigare.

Ofta krävs bara din egen försäkran om att du är student/lärare för att du ska få köpa studentversionen.

Eller också är det helt enkelt så att t.ex. Microsoft har insett att deras Office-svit är alldeles för dyr, det finns ju åtskilliga billigare alternativ nu. Vissa till och med helt gratis.

När det gäller Office-paketet hette det tidigare att den billiga versionen var just för studenter och lärare, senast jag tittade var den för alla privata användare.

Åtminstone i Microsofts fall är det precis samma innehåll i paketen. Det enda jag saknade var en handbok i pappersformat, men det kanske inte finns i fullprisversionen heller?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...