Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PowerBooks prestanda en besvikelse!

Pixelperfect

Recommended Posts

Är en grafisk formgivare som migrerade till mac för ungefär ett halvår sedan, och jag måste säga att jag är redigt besviken på min Powerbook G4 (15", 2Gb ram, 128Mb grafikminne, OSX 10.4 "Tiger") prestandamässigt.

Det ska villigt erkännas att Apple är världsledande vad det gäller produkt-, förpacknings- och GUI-design. Att arbeta på en mac med OSX jämför sig också med en PC med WinXP som ett luftigt, modernt inrett och inglasat designerkontor jämför sig med en sunkig källarlokal i Bålsta. Allt är fräscht, luftigt layoutat, polerat och genomtänkt. Det är så oerhört tydligt att Apple förstått sambandet mellan god design och användarglädje, och min Powerbook blev en riktig kompis på nolltid.

Samtidigt måste jag uttrycka min besvikelse över den övergripande prestandan och att pratet om macen som snäppet vassare än PC när det gäller grafiska applikationer bara är varmluft och otidsenlig mytbildning.

Överlag ligger prestandan i samtliga program en bra bit under vad jag vant mig vid från de bärbara PC jag ägt. Det rör sig om allt från tiden det tar att öppna program och dokument, till tid för att genomföra operationer, spara dokument, växla mellan program och använda filter etc. i de vanligaste programmen jag använder - Photoshop, Illustrator, InDesign, Flash, Painter, Fireworks m.fl.

Jag visste att processorn bara var på 1,67GHz och jag uppgraderade omedelbart till 2Gb ram eftersom jag visste med mig att jag har höga prestandakrav. Men hur en användare som tänker sig att arbeta med mer än ren ordbehandling, e-post och att surfa på nätet med sin PB överhuvudtaget kan ta sig runt med de ursprungliga 512Mb ram som den levereras med förstår jag inte.

Det finns ju mycket animerat lull-lull i OSX (liksom i hopplösa WinXP) - finns det möjlighet att stänga av det och därmed optimera den övergripande prestandan? Får svåra rysningar när jag ser den numera välbekanta "roterande parasollet" som signalerar att det åter är dags att hämta en kopp kaffe och sätta sig och vänta...

Ska det verkligen vara såhär illa på den senaste Powerbook-modellen, uppgraderad till tänderna och med maximalt ram? Och säg nu inte att jag som formgivare borde sitta på en PowerMac Dual 2GHz-Processor - jag har jobbat med avancerade grafiska applikationer, 3D och vitt skilda uppdrag inom grafisk produktion på bärbara PC med utmärkta resultat.

Alla tips är annars varmt välkomna - vill inte gå tillbaka till PC...

Mvh

/Pix

Jodå, PB:n är en slö jävel. Men...jag har hellre en Rolls Roys än en Ferrari. När vi får Intel-PBooks så blir det nog Rolls Roys med Ferrari-fart :-)

Jag har en Titanium - köpte den när den var The State Of The Art (40 000 kr). Idag skulle jag aldrig köpa en PB. Jag väntar på IntelBöckerna. Besvikelsen du upplever är huvudorsaken till att Jobs tillslut gick över till Intel på en kopp kaffe - tog ett seriöst snack.

Å andra sidan...jag har alltså bara 800 MHz och kör bl.a. samma program som du, men badbollen ser jag mycket sällan...kan det vara någon inställning? Du har väl inte FileVault på? Kolla också Aktivitetshanteraren (tror jag den heter) och se vilka grejer som är igång.

Utan att veta mer än ovan kan det hända att lösningen är att installera om systemet. Välj då arikivera och installera så får du ett nytt OS med alla inställningar sparade och det är bara att tuta på vidare. Kör du OS X 10.4 kan det vara dags att slänga in buggfixarna och uppgradera dig till 10.4.4

Hellre en lite långsammare mac som rullar säkert än en snabb windowsburk som man måste täppa igen hål på och starta om efter kracher.

ägare av powerbook 1.25 ghz med 512mb ram, kör protools, logic och finale på den och det funkar - om än något långsamt men jag ska uppgradera med 1gb ram mer snart.

men jag kan förstå din frustration, för min del märks det att den går ner på knä mest när flera program är igång samtidigt

Utan att veta mer än ovan kan det hända att lösningen är att installera om systemet. Välj då arikivera och installera så får du ett nytt OS med alla inställningar sparade och det är bara att tuta på vidare. Kör du OS X 10.4 kan det vara dags att slänga in buggfixarna och uppgradera dig till 10.4.4

216448[/snapback]

10.4.4, har du varit på jazztobaken nu igen? :D

Hellre en lite långsammare mac som rullar säkert än en snabb windowsburk som man måste täppa igen hål på och starta om efter kracher.

ägare av powerbook 1.25 ghz med 512mb ram, kör protools, logic och finale på den och det funkar - om än något långsamt men jag ska uppgradera med 1gb ram mer snart.

men jag kan förstå din frustration, för min del märks det att den går ner på knä mest när flera program är igång samtidigt

216451[/snapback]

Det beror garanterat på att du bara har 512 MB RAM.

marcushedenstrom
Vad är det för fel på Bålsta nu då!? :angry:

216418[/snapback]

:lol::lol::P

Vad är det för fel på Bålsta nu då!? :angry:

216418[/snapback]

Haha, jag ber om ursäkt på försigkommen anledning till alla Bålstabor. En källare är en källare är en källare, och säkert lika sunkig var man än hittar den. ^__^

Anton Österberg

Jag kör Photoshop 7 på en eMac med 700 mHz och 640 MB RAM, tycker att PS rullar på bra. Visst händer det att badbollen tittar fram då och då, men inte just i samband med PS. Blender är något långsammare, beror nog främst på det ganska gamla grafikkortet. Tror någonting inte är riktigt rätt på din dator om det går långsamt för dig. Kanske ligger det någon process i bakgrunden och snor processor-kapacitet som du inte är medveten om.

Det beror garanterat på att du bara har 512 MB RAM.

216456[/snapback]

och det är just en av anledningarna som jag ska trycka in mer ram B)

Ovanligt, men visst händer det att man får något systemfel någonstans som kan göra datorn slö. Att köra OnyX och dess verktyg kan hjälpa. Alternativt gör man en arkivering-installation som Axelman skriver och lägger in ett nytt system men behåller program, inställningar och andra filer.

Testa en sak först. Stäng ner allt utom Finder och kör sedan verktygsprogrammet Aktivitetskontroll. Kontrollera om någon process tar väl mycket processorkraft. Läs även av värdena längre ner som börjar med '%'. Testa samma sak med flera program igång men overksamma. Posta värdena här.

vad jag har förstått så är PhotoshopCS betydligt slöare än Photoshop 7.0.

Jag kör PS CS på gamla trötta 500mHz och 512MB RAM och den lunkar på bra ändå. Liksom alla andra nämnda program.

Så där långsam som beskrives är ingen mac som är yngre än fem år, jag är oxå övertygad om att det är nåt fel, om inget annat funkar av alla råd så gör som andra som haft liknande problem, nedgradera till Panther, det funkar säkert och skillnaden med Tiger är försumbar (nu har jag inte Tiger men vad jag läst).

Samtidigt måste jag uttrycka min besvikelse över den övergripande prestandan och att pratet om macen som snäppet vassare än PC när det gäller grafiska applikationer bara är varmluft och otidsenlig mytbildning.

216416[/snapback]

Det är ingen myt och handlar inte bara om prestanda utan även om gränssnittet till användaren där Apples alternativ är överlägset enkelt, konsistent och därmed lättanvänt. Jämför menyn i Pages med Word t.ex.

Programmen du nämnde älskar RAM, MYCKET! ;)

Släng in en eller två GB och du kommer att uppskatta prestandahöjningen, jag lovar. :)

Ehh, han hade ju redan 2GB!  :D

216736[/snapback]

*Läser en gång till* :w00t:

Det kan också vara arbets(o)vanor, man stänger inte av en *nix maskin i onödan, den ska antingen stå på eller försättas i vila. All data buffrad i RAM finns då kvar vid nästa tillfället som han ska göra något med datorn.

Det finns ju mycket animerat lull-lull i OSX (liksom i hopplösa WinXP) - finns det möjlighet att stänga av det och därmed optimera den övergripande prestandan? Får svåra rysningar när jag ser den numera välbekanta "roterande parasollet" som signalerar att det åter är dags att hämta en kopp kaffe och sätta sig och vänta...

216416[/snapback]

Tinkertool

Även om han stänger av allt lull-lull tror jag det ger endast en marginell förbättring, kanske knappt ens märkbar på en modern snabb mac, grejerna ska ju bara smacka upp med 1,67MHz processor och 2GB ram, ifall badbollen är så frekvent så är det ju nåt allvarligt fel på datorn. Kommer ni ihåg Pikkadollah? Han hade samma problem och Panther var lösningen. Ominstallation av systemet eller nedgradering till Panther upprepar jag gärna igen, föregånget av en "zappa prammet" kanske? ;)

Förutom tidigare givna råd förstås.

Om man läser tex på macfixit verkar det som att vissa har enorma problem med Adobes CS2 paket. Detta beskrivs oftast just som seghet. Vissa har tom gått över till CS 1. Då trådskrivaren nämner flera av Adobes program kan det vara svaret på varför den är seg. Flera program i Adobe serie har ganska nyligen updaterats, vet dock ej om det hjälper.

Vidare så verkar PictBridge vara en stor bov i det hela, vissa rapporterar enorma förbättringar efter ominstalation av pictbridge. Observera dock att man måste ta bort den gamla versionen innan, något som är minst sagt bökigt. Adobe har dock en bruksanvisning hur PictBridge tas bort.

Lycka till!

Haha, jag ber om ursäkt på försigkommen anledning till alla Bålstabor. En källare är en källare är en källare, och säkert lika sunkig var man än hittar den. ^__^

216481[/snapback]

nej, det är inte riktigt sant :wacko:

Har precis samma konfiguration på men PB (fast bara 1 GB ram) och inte går det långsamt (undantaget spel!).

Kör Garageband, Maya, PS, mfl. och jag ser badbollen max en gång om dagen.

Gör ett benchmark-test (ladda ner Xbench) och se vad du får för värden, så kan vi jämföra. Det kanske är något fel på din PB?

Adobe har dock en bruksanvisning hur PictBridge tas bort.

Har dom? Var då?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...