Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Enkelt sätt låsa upp tusentals filer?

jaesnell

Recommended Posts

Kan man låsa upp filer på ett smidigt sätt, om man har flera tusen filer man vill slänga?

Jag har ungefär 3500 låsta filer på ett usb-minne och vill slänga dem i papperskorgen. Men det blir onödigt långsamt arbete, eftersom jag inte kan markera både mappar och filer samtidigt > välja Visa info > kryssa ur "låst". Det går inte. Alltså, jag måste sitta och öppna upp mapparna och markera filerna nästan var för sig. Och har man tusentals filer - eller bråttom - så känns det lite väl jobbigt i längden. :(

Hur brukar ni göra för att enklast låsa upp många filer? Finns det något knep/tilläggsprogram jag kan använda?

Ska du tömma hela minnet, är det enklast att formattera om det.

Kan man låsa upp filer på ett smidigt sätt, om man har flera tusen filer man vill slänga?

Jag har ungefär 3500 låsta filer på ett usb-minne och vill slänga dem i papperskorgen. Men det blir onödigt långsamt arbete, eftersom jag inte kan markera både mappar och filer samtidigt > välja Visa info > kryssa ur "låst". Det går inte. Alltså, jag måste sitta och öppna upp mapparna och markera filerna nästan var för sig. Och har man tusentals filer - eller bråttom - så känns det lite väl jobbigt i längden. :(

Hur brukar ni göra för att enklast låsa upp många filer? Finns det något knep/tilläggsprogram jag kan använda?

216364[/snapback]

Släng dem i papperskorgen och töm den med alt-tangenten nedtryckt. Då raderas allt - oavsett om filerna är låsta eller inte.

Släng dem i papperskorgen och töm den med alt-tangenten nedtryckt. Då raderas allt - oavsett om filerna är låsta eller inte.

216371[/snapback]

Tack. Jag ska lägga ALT-knappens eminenta funktion på minnet.

En fråga kvarstår dock- jag kanske uttryckte mig otydligt: Hur låser man upp flera filer samtidigt? Kan man inte t ex markera en mapp med flera hundra filer och kryssa ur "låst" i Visa info. Jag vet att motsvarande sak fungerar rätt bra i PC/Windows via "Egenskaper"... nåt bra med Windows i alla fall :rolleyes::lol:

Hur fungerar detta i OS X? Jag vill inte sitta och gå genom flera tusen filer för att låsa upp dem nästan en i taget. Filerna ligger dessutom i flera mappar. I detta fallet är det filer som jag inte tänker slänga (som i fallet med usb-minnet i morse).

Men gör väl samma sak som på pc,visa info o väljer olåst o sen "använd för inkludrade objekt"?

En fråga kvarstår dock- jag kanske uttryckte mig otydligt: Hur låser man upp flera filer samtidigt? Kan man inte t ex markera en mapp med flera hundra filer och kryssa ur "låst" i Visa info. Jag vet att motsvarande sak fungerar rätt bra i PC/Windows via "Egenskaper"... nåt bra med Windows i alla fall :rolleyes:  :lol:

Hur fungerar detta i OS X? Jag vill inte sitta och gå genom flera tusen filer för att låsa upp dem nästan en i taget. Filerna ligger dessutom i flera mappar. I detta fallet är det filer som jag inte tänker slänga (som i fallet med usb-minnet i morse).

216842[/snapback]

Fungerar inte bra....

men jag ska oxå komma ihåg alt-alternativet, men vad jag kommer ihåg funkar det inte alltid..

Om vi antar att dom finns i mappen ~/locked_files/ med undermappar så bör

chflags -R nouchg ~/locked_files/

som terminalkommando fungera.

216871[/snapback]

Eller

chmod a+w -R {filnamn/pattern}

där {filnamn/pattern} ersätts med exempelvis namnet på den katalog som innehåller filerna.

> chop

Nu pratar vi väl om två olika saker. Jag ändrar flaggan som sätts när man väljer Visa info > kryssar i "låst" rutan (under Allmänt) medan du ändrar behörighet (under Ägare och behörigheter). För att se filernas "flaggvärde" använd "ls -lo".

En fråga kvarstår dock- jag kanske uttryckte mig otydligt: Hur låser man upp flera filer samtidigt? Kan man inte t ex markera en mapp med flera hundra filer och kryssa ur "låst" i Visa info. Jag vet att motsvarande sak fungerar rätt bra i PC/Windows via "Egenskaper"... nåt bra med Windows i alla fall :rolleyes:  :lol:

216842[/snapback]

Det bästa jag kan komma på att du markerar alla filer du vill ändra. Om det är alla filer i en mapp gör du det med kommandot kommandot "äpple-a". Gäller det vissa "block" av filer markerar du den första och håller sen ned shift när du markerar den sista i blocket. Vill du avmarkera någon fil i blocket, klickar du på den med äppeltangenten nere.

När du har alla filer markerade som du vill ändra tar du "äpple - i" och kryssar ur respektive i rutan för "Låst" . Ändringen gäller för alla markerade filer.

Enklare tror jag inte att det går att få. Eller?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...