Jump to content
Just nu i M3-nätverket

FileVault

mono_cut

Recommended Posts

Jag tänkte att jag skulle höja säkerheten på min iBook en smula, och aktiverade således FileVault. Det stod att det "kunde ta lite tid". Jag tänkte att en tio minuter är inga problem.

Nu står iBooken och tuggar och säger att det tar 3 timmar!!! Halva arbetsdagen! Ska det ta så lång tid, eller kommer mätaren droppa om en halvtimma?

Hur stark kryptering blir det egentligen?

Kommer mitt system att gå mycket långsammare nu?

Tar det lika lång tid om jag vill inaktivera FileVault (dvs göra det hela baklänges)?

Många frågor, men jag hamnade i ett chocktillstånd för en stund sen :w00t::w00t:

Update: 128bitars AES. Det tar lika lång tid att stänga av FileVault plus att man behöver lika mycket ledigt utrymme som hemmappen.

... nu börjar jag ångra mig rejält....

FileVault hade vi en lång diskussion om här på forumet och frågan var hur många hade aktiverat denna funktion <---svaret blev, inte många som hade det aktiverat eller nästan ingen.

Det som är negativt med FV är att det tar mycket utrymme av din kanske lilla HD. Men sedan så spelar ju säkerheten också in, om man har mycket känsligt material på sin dator så är det nog att föredra å ha FV aktivt.

FV är inte aktiv här -_-

jag inser nu i retrospekt att det var ett misstag. Bättre att skapa en mindre skivavbild som man krypterar och sparar känslig info i.

... men nu orkar jag inte göra om processen... så jag kör så här tills jag får en ledig dag då jag kan låta den stå och tugga...

update: Det här funkar ju riktigt bra. systemet går som på räls. inte märker jag någon skillnad på hastighet. Då har jag ju även säker tömning aktiverad. Det här var nice.

Om någon nu stjäl min iBook säger jag bara "who´s your daddy" :)

Tappa nu inte bort huvudlösenordet.

Gör du det är det kört....

Tappa nu inte bort huvudlösenordet.

Gör du det är det kört....

216489[/snapback]

nejdå - det sitter i ryggraden :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...