Jump to content
Just nu i M3-nätverket

VLC som standard för .avi-filer

Lebowski

Recommended Posts

Försöker få os x att förstå att jag vill använda VLC för att öppna .avi-filer.

Öppna med > annat.. > alla program > väljer VLC > öppna alltid med detta program. Weehoo, filen öppnas i VLC och ikonen ändras från quicktime. Som switcher trodde jag detta skulle räcka. I stort sett identiskt med win XP. Men gäller "alltid" bara den filen? Inga andra .avi får ändrad ikon.

Testade även att Visa info > ... VLC ... > Ändra alla. Frid och fröjd? Nej. Efter ett klick på ok så är det fortfarande quicktime.

Hur gör man?

marcushedenstrom

1. Markera en .avi-fil.

2. Kringla I.

3. Välj VLC som program att öppna med.

4. Klicka på "Ändra alla".

Nu öppnas alla .avi med VLC.

Gjort enligt ovan. När jag tryckt på Ändra alla... kommer detta upp: Är du säker på att du vill ändra alla VLC-dokument så att de öppnas med programmet "VLC"? Ändringen gäller alla VLC-dokument med tillägget .avi" Avbryt Fortsätt (jo det vore svinbra om vlc-dokument öppnades med VLC??!! den frågan är kaka på kaka?)

Jaha, tar fortsätt och det står Öppna med Quicktime där det alldeles nyss stod VLC (innan jag klickade på Ändra alla....)

har Quicktime 7.0.3, VLC 0.8.2, OS X 10.4.2

detta är f.ö. mitt officiella Dagens i-landsproblem. På en god andra plats har vi faktumet att jag har slut på snus.

marcushedenstrom

Hmm, det var konstigt.

Det har hänt mig någon gång att filtypen ändras men att informationen inte ändras direkt i info-fönstret. Testar man dock att öppna filen så fungerade allt som det skulle.

chinadrumsticks

Man kan ju alltid pröva med att rep. skivbehörigheter, tömma cacher och starta om datorn, om den skulle trilskas.

provat skivbehörigheter, tömt cache (med onyx, kanske finns bättre sätt), startat om. Ändrat MIME-inställningar i quicktime, försökt förstå mig på OS X sätt att hantera filtyper & ändelser (läste en tråd på 99mac, hittade rcdefaultapp och installerade, läste i nån pdf på apples-developer sajt.) Fattar fortfarande inget. Även i rcdefaultapp (som läggs i systeminställningar som Default Apps) så händer det inget när jag väljer VLC för .avi-filer.

Finder kanske tror att filen skapats av quicktime, om det nu skulle spela nån roll.

Ger upp.

hmm, en sak till... borde inte VLC dyka upp som ett rekommenderat program för filtypen?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...