Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Photoshop fungerar inte

Mackult

Recommended Posts

Jag har raderat hårddisken på min iMac G5:a och ominstallerat Tiger. Efter att jag installerat Photoshop 7 och försöker öppna programmet, får jag felmeddelandet:

"Kunde inte fullfölja din begäran eftersom vissa filer som krävs inte kunde hittas i mappen Required i Photoshop 7.0. Installera om Photoshop så att filerna återställs."

Jag har installerat om Photoshop ett antal gånger utan att det har hjälpt. Jag har letat efter mappen required i 7:an utan att hitta den. Photoshop har fungerat utan problem innan ominstallationen.

Jag har även installerat Photoshop 6.0 i classicläget och där finns en mapp som heter Required men det är inte den som efterfrågas. Däremot så fungerarPhotoshop 6.0.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel???

Nej. Jag installerade 6:an först.

Har redan testat den varianten med samma nedslående resultat.

Jag gjorde en backup av biblioteket och programmappen på en extern hårddisk innan ominstallationen av Tiger och det märkliga är att jag kan öppna Photoshop 7 från den externa hårddisken men inte från iMacen.

Photoshop 7 har fungerat med Tiger tidigare

Man kanske bara kan ha en PS 7 på datorn?

Så den har bestämt sig att versionen på den externa är din huvudversion? Kanske jag vet inte. Någon annan kanske kan dra slutsatser av denna ledtråd. Nåt mysko är det.

Jomen så här kanske, när han installerar programmet så letar han efter gamla mappar och då hittar han någon rolig mapp på den externa och bestämmer att där ska det roliga fortsätta att ligga.

Så döp om Photoshopmappen på den externa och sätt ett ? framför namnet (alt + j) och ominstallera så kanske han inte hittar den mappen längre och gör en ny på din interna HD. (vid installationen så se verkligen till att du väljer den interna HD)

Bara som förslag i väntan på att ngn annan skall komma och hjälpa…

Har slängt allt vad Photoshop heter. Ska göra en ny installation senare ikväll.

Den externa har varit stängd varje gång jag har försökt öppna PS7 från iMacen.

Tack Johum för att du försökte hjälpa mig med olika lösningar.

När du förselog att döpa om Photoshopmappen så fick jag en ingivelse att döpa om hårddisken och det löste till min förvåning hela problemet. Nu fungerar Photoshop 7.0. Jag begriper ingenting men huvudsaken är att jag kan använda programmet igen.

Vad bra! Att jag kunde va till hjälp fast det var oavsiktligt! :D

Men det har jag läst här förut att det kan bli ordentliga problem ifall man döper om just hårddisken så det förvånar mig inte.

Fattar inte varför Apple inte kan låsa hårddiskmappnamnet på nåt sätt så man inte kan ändra namnet, det verkar vara ett utbrett nöje för macintoshägare att döpa om sina hårddiskar. :)

döpa om hårddisken och det löste till min förvåning hela problemet. Nu fungerar Photoshop

216060[/snapback]

Det är ett idiotiskt fel som jag själv råkat ut för. Allt utanför A-Z betraktar amerikanerna som "funny letters" även om datorerna hanterar Unicode med hur många glyfer som helst.

Där har vi förklaringen. Jag hade bokstaven "ö" i hårddisknamnet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...