Jump to content
Just nu i M3-nätverket

filen .bashrc?

MacZ

Recommended Posts

Hej

Är relativt grön på det här med terminal och allt vad det heter. Har dock försökt läsa på lite om det hela eftersom jag känner att det inte varit fel om man kunde lite åtminstone.

Efter att ha läst en del känner jag att jag vill pilla lite på en sån där initieringsfil eller vad de heter. Och eftersom jag kör bash så borde filen heta .bashrc om jag inte är fel på det.

Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar, men borde det inte finnas någon form av default version av den filen? Det måste väl finnas en befintlig fil som bash läser från när jag startar mitt terminalfönster?

För grejen e den att jag lyckas inte hitta den. Hade tänkt kopiera den till min egen hem-mapp och sen ändra i den där istället för att ändra i själva grundfilen, för det borde väl fungera?

Eller är jag så fel på det att jag ska börja skriva en sån fil från grunden? Är där inga kommandon eller någonting annat som den redan som det är behöver hålla reda på?

ja jag hoppas att någon kunnig person lyckas tolka denna textmassa, som säkert kan verka ganska vimsig för någon som kan de här sakerna.

Men ja, tacksam för hjälp.

Har du sökt filen i Finder? Jag hittar "bashrc" direkt på en sökning med sökning på "Namn som innehåller" och "Synlighet" osynliga objekt.

Min bashrc ligger i "/private/etc" (kör OS X 10.3.9)

Jag testade precis med spotlight, men den hittade inte någon sådan fil.

Tidigare när jag letade runt lite själv i terminalen, så hittade jag en fil som heter "bashrc", dock UTAN punkten före. Därför borde det väl inte vara den?

Den låg visserligen i "/etc" men som sagt, UTAN punkten..

KAN det vara så att jag inte har en sån fil till att börja med?

Är det ens en möjlighet?

# System-wide .bashrc file for interactive bash(1) shells.
if [ -n "$PS1" ]; then PS1='\h:\w \u\$ '; fi
# Make bash check it's window size after a process completes
shopt -s checkwinsize

Om man öppnar bashrc filen som ligger i /privat/etc/ mappen så står det så här. Det kanske kan vara till någon hjälp.

Har kollat runt en massa o läst nu, men får det fortfarande inte att fungera. (lyckas med tcsh, men inte med bash)

Finns det ingen här inne som själva kör bash och som har fått detta att fungera?

och när jag ändå är igång...

Hur gör jag om jag vill byta så att jag alltid kör zsh när jag startar terminalen?

Jag kan i nuläget köra det om jag bara skriver zsh i bash, men om jag vill slopa bash och börja köra zsh istället? någon som vet?

Till en börjar verkar du få svar på sådant du inte frågat efter.

Filen .bashrc skall finnas i din hemmapp. Du kan normalt inte se den vare sig med Finder eller med Terminalen eftersom den är osynlig.

Öppna terminalen och skriv "ls -a" så ser du även filer som börjar med "." dvs du borde se .bashrc.

Om du inte ser den så beror det på att du inte har någon. Man måste nämligen inte ha en .bashrc-fil. Då kan du skapa den med terminalen. Skriv t ex "touch .bashrc" så skapas en tom fil som du sedan kan fylla med innehåll.

Om du vill byta shell, startar du programmet NetInfo-hanterare som finns i verktygsmappen i programmappen. Klicka på "Users" och sedan på din användare. Ändra på egenskapen "shell" till det shell du vill starta med. Kolla först noga att du kan köra det du skriver! Se också till att du har minst en annan användare på datorn som kan administrera datorn, annars kanske du sågar av grenen du sitter på...

Om du kört NetInfo som samma användare som du ändrat, måste du nog logga ut och sedan logga in igen för att det skall fungera.

tack för svaret Ola!!

efter att ha läst det du skrev vågade jag inte testa att byta shell =D

men nu funkar det med bash! Jag var bara så orolig att det redan skulle ligga en fil som jag av någon konstig anledning inte såg som jag kanske skulle råka radera om jag skapade en ny .bashrc. Men efter att du bekräftat att det inte behövde finnas en sån från början vågade jag pillra med det.

för att slutligen få själva alltet att funka behövde man även lägga till en:

source ~/.bashrc

i sin .profile läste jag.. och ja, det där tillsammans gjorde att det började fungera.

Anton Österberg
tack för svaret Ola!!

efter att ha läst det du skrev vågade jag inte testa att byta shell =D

men nu funkar det med bash! Jag var bara så orolig att det redan skulle ligga en fil som jag av någon konstig anledning inte såg som jag kanske skulle råka radera om jag skapade en ny .bashrc. Men efter att du bekräftat att det inte behövde finnas en sån från början vågade jag pillra med det.

för att slutligen få själva alltet att funka behövde man även lägga till en:

source ~/.bashrc

i sin .profile läste jag.. och ja, det där tillsammans gjorde att det började fungera.

216493[/snapback]

Kör du Terminal finns det ett sätt som är betydligt enklare att byta shell på.

1. Starta Terminal.

2. Gå in på Terminal --> Inställningar

3. Byt ut /bin/xxx till /bin/zsh

4. Se till så att "Utför kommandot (ange fullständig sökväg):" är ikryssat. Stäng fönstret och stäng ditt terminal-fönster. Öppna ett nytt Terminal-fönster och du skall nu vara i zsh!

Hur som helst, bash är nog enklast ändå, speciellt nu när du lärt dig hur du konfigurerar bash efter dina behov.

Vad är det man kan ändra i .bashrc filen?

216543[/snapback]

typ allt :D

Anton:

ah, okej.. kan alltid vara bra att veta!

så tack för svaret =)

Om man läser man sidan för bash så framgår det att

When  bash is invoked as an interactive login shell, or as a non-inter-

active shell with the --login option, it first reads and executes  com-

mands  from  the file /etc/profile, if that file exists.  After reading

that file, it looks for ~/.bash_profile, ~/.bash_login, and ~/.profile,

in  that order, and reads and executes commands from the first one that

exists and is readable.  The --noprofile option may be  used  when  the

shell is started to inhibit this behavior.

samt att

When an interactive shell that is not a login shell  is  started,  bash

reads  and executes commands from ~/.bashrc, if that file exists.

Detta tolkar jag som att den initiering man vill göra, varje gång man från sitt konto öppnar ett terminalfönster med bash, bör finnas i ~/.bash_profile filen. Om man sedan t.ex. skriver bash i detta fönster ("an interactive shell that is not a login shell") så körs det som finns i filen ~/.bashrc

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...