Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Röda ögon

Mariana

Recommended Posts

Knapphändig rubrik, jag vet. Men jag har en bild på en hund. Problemet är att jag tog med blixt och nu sitter jag med ett kort på en hund vars ögon ör självlysande. Hur fixar jag detta i Photoshop på ett bra sätt?

Jag hade tänkt använda bilden och göra en vinjettering runt hundens huvud. Men ögonen är fruktansvärda.

Se själva. Går det att göra nåt så at det blir snyggt? Skall förstora bilden till min far.

post-6426-1130243197.jpg

Alla tips mottages tacksamt.

Ursäkta, glömda att minska den till normal storlek :blushing:

Oj, så stora ögon… skulle nog ta en ny bild på hunden i bra ljus utan blixt och klona in pupillerna därifrån och fixa lite…

Om du använder Photoshop CS så finns ett verktyg som är till för att fixa röda ögon. Adobe har valt att kalla det färgersättning och är gömt bakom lagningspenseln, (plåstret).

Ställ in förgrundsfärgen till önskad kulör och måla på. Om det funkar bra på vita ögon vet jag inte. Skall testa med din bild.

om du har en konstnärlig ådra kan du ju photoshoppa in nya ögon.

det krävs en viss kvalitetsnivå för att det ska se naturligt ut dock.

Testade, sorry funkar inte. Du får sno ögonen från någon annan hund.

Tyvärr, jochum. Hunden avlivades för två veckor sedan pga sjukdom. Tänkte göra detta kort till en förstoring åt pappa. Men kanske jag kan "sno" ögongen på nåt annat foto av någon annan hund :(

Annars så har väl iPhoto en bra funktion för just det?

marcushedenstrom

iPhoto kan fixa bort _röda_ ögon, och ersätta med svart i passande ljusförhållande.

Men nu gäller det ju gula ögon som drar något åt vitt, och det är ju inte alls samma sak.

Blir alltså photoshoparbete. Nu vet jag inte hur ögonen såg ut innan, men gör du de mörka med en del blänk på kan det väl se någorlunda naturligt ut?

Kan dessa ögon vara nåt att klistra in?

Holly-thumb.jpg

Annars kan du kanske se ung hur de ser ut så kan du måla dit dom med lite avancerat photoshoppande.

Jag sökte på "dog eye", sen välj bilder ovan i Google för fler bildalternativ.

Alltså röda-ögon-funktion funkar bra på små röda punkter som målas med omgivande färg men hör rör det sig ju om två centimeter stora ögon, photoshop kan ju inte hitta på hur ett öga ser ut… :)

Ja, det var faktiskt en väldigt fin jycke jag råka hitta, ser väldigt snäll å intelligent ut. Och bedjande… undrar vad det var för ras?

Ja, det var faktiskt en väldigt fin jycke jag råka hitta, ser väldigt snäll å intelligent ut. Och bedjande… undrar vad det var för ras?

216214[/snapback]

Jag tror den frågar dig om den får följa med hem...

Ja nu har jag testat på alla möjliga sätt. Inte helt nöjd, men iaf åt rätt håll. Förstoringen ska ju inte vara affischstor. Bara typ A4.

Vad säger ni, är jag på rätt spår?

post-6426-1130277080.jpg

På rätt väg.

Men lite svarta hål fortfarande, kan du få till lite snyggt blänk, och lite hornhinna el vad suddet emellan det bruna och svarta heter? Lite blänk skulle nog göra susen…

Blänket på ögat till vänster på bilden har jag gjort själv, men det högra på bilden är naturligt som jag kunde låta vara kvar.

Menar du fler blänk som jag gjort? Ska fila på det till imorgon. En anna sak är att ögat ser lite "platt" ut, men det kanske lyfts upp av lite mera blänk? Ja, det kan du nog ha rätt i.

Så här kanske?

Det är lätt att överarbeta, men nåt åt det hållet?

Det högra blev nog lite bättre…

216298[/snapback]

Det där var ju jättesnyggt!

Det där blev ju snyggt, Jochum :ThumbsUp:

Jag har precis blivit klar med det bästa jag kunde åstadkomma. Men din var nog bättre.

Men här är den iaf ;)

post-6426-1130286531.jpg

Jochum, din ögon blev mycket fina. Snälla, kan inte du hjälpa mig att göra ögonen på originalbilden? Jag tror inte det blir bra om jag kopierar över det från bilden du gjorde, men jag vet inte. Dina tål nog en uppförstoring utan problem, men det gör inte mina tror jag.

Jag kan skicka bilden till dig i jpegform, då blir den ju inte så stor (39 MB i psd)

Snälla, snälla :wub:

Här har jag kopierat över endast dina ögon ett och ett.

Hur lyckades det?

post-6426-1130305849.jpg

Som syntes så tålde pupillerna en uppförstoring, inga direkta detaljer där. :) Ögona tror jag slant ner nån pixel men det gör inget, mitt vänsteröga blev inte riktigt lika bra, den där lite suddiga kommatecken formade vita punkten blev nog inte så bra. Måla bort den och pröva med en punktformad som i högerögat.

Ser att du hade gjort ett snyggt blänk i nederdelen av pupillen, det var snyggt, skulle du kunna prova addera till mina pupiller oxå och se ifall det blir ännu bättre. :)

Jag prövade det, men det var mycket bättre aom du gjort det från början.

Testade och vrida allt så att det blev ett stående A4 och det gick alldeles utmärkt.

Tack alla ni som hjälpt till och en jättekram till dig Jochum. Nu ska jag göra den färdig för att dras ut på bild. Sedan ska jag fixa en snygg ram till.

Pappa säger alltid att han inte vill ha julklappar, men han blir lika barnsligt förtjust varje gång han får ett paket :D Och jag vet att detta kommer han att älska. ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...