Jump to content
Just nu i M3-nätverket

DVD brännare

beel001

Recommended Posts

Hejhej !!!!

Jag har en "macmini" utan DVD brännare.

Jag funderar på att köpa en "vanlig" DVD-brännare med hårddisk för att kunna spela in från TV:n.

Kan jag även koppla den till min "macmini" och bränna ner filmer som jag redigerat med "imovie" ??

MVH:Bengt

Hej igen !!!

Var detta en svår fråga eller har den svarats på många gånger förut ???

Jag kanske ska fötydliga frågan ...

Jag menar att jag tänker köpa en extern "DVD-brännare" som ska kopplas till TV.

Sen vill jag även ha möjlighet att koppla datorn dit för att lagra filmer jag gjort på "imovie".

MVhälsena:Bengt

marcushedenstrom

Nä henke, nu missförstår du.

Bengt vill ha en _självständig_ DVD-spelare till sin TV, inte en DVD-spelare till datorn.

Jag vet inte om det funkar. Har DVD-brännaren ingen fire wire-kontakt kan jag inte se hur det skulle kunna vara möjligt att ens ansluta dem. Har den S-video in finns möjligheten att, med en del pill, få upp macens skärmbild på den, och sen spela in den, men det är ju absolut ingen optimal lösning utan en väldigt tillfällig sådan.

Om inga andra alternativ dyker upp finns tuners för macen, så att du kan spela in TV-sändningarna direkt på datorn. Och så får du ha en extern brännare, precis en sån som henkedge beskriver för att bränn ut dem.

Eller så skaffar du dig både och; både en DVD-spelare till TVn och en brännare till datorn. Den till datorn blir ju inte alls dyr i sammanhanget, och det är den överlägset smidigaste lösningen.

marcushedenstrom

Notera vidare att få brännare som inte kommer från apple funkar omedelbart med i-program.

Pioneer är ett säkert kort, för det är de apple använder. Många andra går suveränt direkt, men vissa kräver att man installerar speciella drivrutiner mha Patch burn.

Bestämmer du dig för att köpa en extern DVD-brännare till din dator kan du spana in xlr8yourmac.com, och deras "Drive database". Där har användare lagt in recensioner på vilka brännare som är kompatibla och hur bra de funkar med olika program.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...