Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Onyx - En farsot?

Dragonilm

Recommended Posts

Jag är ingen superduktig dataanvändare, och jag har dessutom bara levt mitt liv på en Macintosh i snart ett halvår, men efter att ha lusläst forumet så verkar det som om programmet Onyx mer eller mindre ställer till med mer besvär än det gör gott för datorn! Jag har dessutom personligen fått det kontroversiella förslaget att snöra programmet all världens väg.

Så, är Onyx något som egentligen helst av allt inte borde finnas på datorn? Det verkar ha orsakat många systemkrascher och annat hemskt. Jag var dessutom tvungen att installera om min iMac G5 sedan den totalhavererat efter en "rutinmässig optimering" av systemet med Onyx.

Vad säger ni med bättre vetande i frågan?

Dumheter, använd Onyx med förstånd.

Viktigast är att köra de script som ska köras dagligen veckovis samt månadsvis.

Sen kan du rensa webbläsarnas cache då och då.

Vill du slippa köra det manuellt rekommenderar jag Macaroni som gör det hela automatiskt i bakgrunden.

Det är viktigt att veta att Onyx inte kan göra någonting som datorn inte redan kunde utan det. Det är bara en genväg, för det är lättare än att skriva in en massa obskyra kommandon i terminalen.

Jag hade också problem efter att ha kört Onyx, vet inte om det var pga programmet, men... Jag kör Cocktail istället, och är helt nöjd med det!

Jag kör ingenting!!

Jag undviker alla underhållsprogram och program som skall twista till det, lullull som påverkar system och liknande i bakgrunden.

Men så har jag inga problem heller, med Macen alltså.

Hur hålla koll på vad som ställer till det, det som var kompatibelt vid en systemversion, det kommer en uppgradering av OS och sen skiter det sig, ibland totalt men ibland smygande.

Som gammal supportare från preOSX, de med rena system hade i princip aldrig några problem.

Tänk vad skärmsläckare, menyomvandlare, popuppare etc har ställt till det. Sen har man mage att skylla på Macen! Man trycker in alfa och betaversioner av kommersiella program eller tillbehör, man hämtar småprogram, förstlingsverk från amatöruvecklare, ...

Jag har kört Onyx många ggr, både i Panther, Jaguar o nu i Tiger.

Inga som helst problem! ^_^

Har även testat Cocktail, men eftersom Onyx är freeware o fungerar

så kör jag vidare på det.

Jag har kört Onyx många ggr, både i Panther, Jaguar o nu i Tiger.

Inga som helst problem! ^_^

Har även testat Cocktail, men eftersom Onyx är freeware o fungerar

så kör jag vidare på det.

215551[/snapback]

Det intressanta är väl snarare, hade du haft problem om du inte kört dessa program?

Aldrig haft några problem med Onyx.

Läs kommentarerna på Versiontracker om ni är tveksamma till diverse program

Ger ett hum om vad andra tycker om programmet.

Här ex.vis kommentarer om Onyx om ni scrollar

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070

Måste säga att jag nästan fått samma uppfattning som Dragonlim att det kan ställa till det. Själv har jag inga såna program alls, skivverktyg var väl ett år sen jag körde tror jag.

Däremot testade jag det här, systemets egna städhjälp:

Advanced: Use the Terminal

1. Open Terminal (/Applications/Utilities).

2. Type: sudo sh /etc/daily

Optionally, for Mac OS X 10.2 or later, you can use: sudo periodic daily

Tip: Typing "daily" runs tasks normally scheduled for a daily interval. Type "monthly" or "weekly" in place of "daily" to runs tasks scheduled for those intervals. Weekly tasks usually require a longer time to run than others.

3. Press Return.

4. Enter your Admin password when prompted, then press Return.

5. Quit Terminal when the task is complete.

Annars är det ju lätt att skriva AppleScript på de sakerna man vill köra.

Fördelen med AppleScript jämfört med terminalscript är ju att man kan lägga in varningar och dialoger (m.m.) på ett stiligt sätt.

Har själv en sånt script för 'periodic' eftersom jag slipper skriva fel i terminalen då :-)

Jag skulle föreslå att göra ett Applescript för Cron scripten, om terminalen är för svår.

Om även Applescript programmering är för svårt så föreslår jag något som bara kör dessa script och inget annat för att minimera risken för framtida misstag.

Cronaid gör just detta, och bäst av allt, utan att man behöver göra något manuellt utom att installera det! Den kollar helt enkelt om ett schemalagt script har gått över tid och kör den i så fall, i bakgrunden.

Vill man fippla med gömda inställningar så föreslår jag Tinkertool. Detta kan vara bra för att ta bort onödigt lull-lull, ögon-godis.

Funktionerna i övrigt är totalt onödiga, gör datorn långsammare, kan till och med vara till skada!

Installera Cronaid och glöm sedan bort allt om skötsel av datorn!

Jag föredrar att dra igång scriptet själv, tänk ifall jag bränner DVD och Cronaiden drar igång samtidigt så kanske min gamla dator inte pallar!

Anton Österberg
Jag är ingen superduktig dataanvändare, och jag har dessutom bara levt mitt liv på en Macintosh i snart ett halvår, men efter att ha lusläst forumet så verkar det som om programmet Onyx mer eller mindre ställer till med mer besvär än det gör gott för datorn! Jag har dessutom personligen fått det kontroversiella förslaget att snöra programmet all världens väg.

Så, är Onyx något som egentligen helst av allt inte borde finnas på datorn? Det verkar ha orsakat många systemkrascher och annat hemskt. Jag var dessutom tvungen att installera om min iMac G5 sedan den totalhavererat efter en "rutinmässig optimering" av systemet med Onyx.

Vad säger ni med bättre vetande i frågan?

215482[/snapback]

Jag fick ett Kernel Panic meddelande när jag använde Onyx, så jag måste säga att jag delar din oro. Då var det enda programmet som var igång förutom Firefox. Tänker nog inte använda det igen.

Anton Österberg
Jag skulle föreslå att göra ett Applescript för Cron scripten, om terminalen är för svår.

Om även Applescript programmering är för svårt så föreslår jag något som bara kör dessa script och inget annat för att minimera risken för framtida misstag.

Cronaid gör just detta, och bäst av allt, utan att man behöver göra något manuellt utom att installera det! Den kollar helt enkelt om ett schemalagt script har gått över tid och kör den i så fall, i bakgrunden.

Vill man fippla med gömda inställningar så föreslår jag Tinkertool. Detta kan vara bra för att ta bort onödigt lull-lull, ögon-godis.

Funktionerna i övrigt är totalt onödiga, gör datorn långsammare, kan till och med vara till skada!

Installera Cronaid och glöm sedan bort allt om skötsel av datorn!

215770[/snapback]

Exakt vad gör Cronaid?

Jobbar man med ljud och/eller video så ska man absolut inte ha några program som plötsligt startar upp.

En lite kuriosa...som på sätt och vis bör vara chockerande för PC-nissar: Med alla betydande videoredigeringsprogram - även Premiere och Vegas - följer rekomendationer med. En av dessa rekomendationer är att man absolut inte ska ha virusprogram i bakgrunden (!). Alltså: Ska man redigera video på PC så bör man inte ha aktivt virusskydd!!! Hur går detta ihop :blink: Innebär detta att dom som redigerar video på PC har två datorer? En för videoredigering - och en för allt annat och surfning? :w00t: Jisses.

Det låter troligt, de har nog en superanpassad dator som bara kör videoprogrammet endast och sen en annan för surfning och spel…

Jobbar man med ljud och/eller video så ska man absolut inte ha några program som plötsligt startar upp.

En lite kuriosa...som på sätt och vis bör vara chockerande för PC-nissar: Med alla betydande videoredigeringsprogram - även Premiere och Vegas - följer rekomendationer med. En av dessa rekomendationer är att man absolut inte ska ha virusprogram i bakgrunden (!). Alltså: Ska man redigera video på PC så bör man inte ha aktivt virusskydd!!! Hur går detta ihop  :blink: Innebär detta att dom som redigerar video på PC har två datorer? En för videoredigering - och en för allt annat och surfning?  :w00t: Jisses.

215807[/snapback]

Spelade in lite vokalmusik för ett par år sedan. Inspelningen drog ut på tiden och gissa vad som hände klockan 24.00? (Ledtråd: körde OS9)

Angående virusskydd; om du går in på tidningen Studios forum och läser i datortipstråden så är det nästan läskigt att se hur många som rekommenderar en "ren musikdator" med ett optimerat system, minimalt antal installerade program och självklart ingen Internetuppkoppling.

Det låter troligt, de har nog en superanpassad dator som bara kör videoprogrammet endast och sen en annan för surfning och spel…

215813[/snapback]

Hur kan då en PC vara billigare om man måste ha två styckna för att klara samma saker som EN mac klarar av?

Fast måste erkänna att jag ibland funderat i de banorna, att konvertera RAW bilder samtidigt som bränna DVD och rendera en 3D-film samtidigt som jag surfar känns lite våghalsigt även på en gammal mac.

Skojar lite, gör inte allt det samtidigt, hälften är mer med sanning överensstämmande… :)

Anton Österberg
Cronaid kör cronscripten som datorn skulle köra ifall du hade haft den på kl 3 på natten. :)

215806[/snapback]

Uff! :blink: Då är det ju bara att ändra i crontab... så att tiden överensstämmer till det man vill :o Vad skulle datorn gjort klockan tre på natten förresten?

Exakt vad gör Cronaid?

215801[/snapback]

Det är ett kompilerat PPC program avsett för att köras, enligt vad jag läste, var tionde minut av Cron för att i sin tur se om daily, weekly eller monthly scripten (finns i /etc) har gått över tid (om datorn har varit avstängd när något av scripten skulle körts), de körs i så fall vid första bästa tillfälle.

Jag tycker det har blivit tjatigt att behöva sköta om saker som lika gärna kan automatiseras av datorn själv.

Anton Österberg
Det är ett kompilerat PPC program avsett för att köras, enligt vad jag läste, var tionde minut av Cron för att i sin tur se om daily, weekly eller monthly scripten (finns i /etc) har gått över tid (om datorn har varit avstängd när något av scripten skulle körts), de körs i så fall vid första bästa tillfälle.

Jag tycker det har blivit tjatigt att behöva sköta om saker som lika gärna kan automatiseras av datorn själv.

215837[/snapback]

Ja, det är ju förstås en annan sak, låter ju bra.

Uff! :blink: Då är det ju bara att ändra i crontab... så att tiden överensstämmer till det man vill :o Vad skulle datorn gjort klockan tre på natten förresten?

215836[/snapback]

Cron-scripten roterar/raderar loggar och uppdaterar whatis och locate.

Det hindrar alltså att loggar växer till att bli allt för stora och ser till att system information är "up to date".

Även om det inte syns så är Mac OS X ett fullvuxet *nix. Dessa system var förr inte för persondatorer utan större och dyrare system på universitet och större företag. De var avsedda att vara igång dygnet runt, vilket kan förklara varför dessa uppgifter har schemalagts som de har. En del av BSD tror jag.

Det kan enkelt kontrolleras om scripten har körts nyligen.

Starta Terminal (i verktygsprogram).

ls -l /var/log/

Leta efter daily.log, weekly.log och monthly.log.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...