Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CD fodral

preat

Rekommendera Poster

Hej hej...

Vad finns det för program för att göra egna cd fodral? Döm om till min förvåning men jag hittade faktiskt inget på versiontracker... :ermm:

Det fanns ett med det var ju en browser som sökte på nätet efter musikfodral men det är ju inte det jag är ute efter.. Jag vill ha ett program där jag bara drar in en bild som jag vill ha som omslag till en cdr/dvd.. Kan ju va kul att göra egna omslag till en egen-gjord dvd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till något program med en sådan funktion som du vill ha. Vanligast är nog mallar i Illlustrator eller Photoshop. Det är ju egentligen bara en fråga om en mal med förutbestämda tryckytor. Alla omslag ser lite olika ut med bilder och texter. Personligen skulle jag använda färdiga mallar till Illustrator.

Länk till kommentar

Finns inbyggd i iTunes om du inte visste det. :D

Länk till kommentar

Hej på er.. Jo visst är det så att man kan skapa egna mallar i exempelvis photoshop.. Illustrator testade jag och där i fanns det färdiga både dvd och cd mallar men enligt min mening var det på tok för avancerat :cry:

Poca: iTunes.. Ajamen, jag tog hem nån grej som jag sen fick upp under scripts i iTunes, dock fick jag upp en ruta som ville ha något med Omni group typ.. (kommer inte ihåg exakt)

Det som förvånar mig mest här är att det inte finns ett litet enkelt program till mac (?!)

Ta exempelvis det lilla ftp programmet imagewell, grundideén är strålande och borde kunna implementeras i ett "cd cover prog".. Bara en ruta (som utskriftsmässigt är lika stor som en framsida på en cd skiva) att dra in en bildfil i... Voila!! Det finns ju i pc världen och då borde det finnas i mac världen.. Men finns det inget så är det ju bara att ordna i photoshop eller med iTunes (när jag får det att funka)... Alternativt så bygger jag ett sådant prog själv :whistling:

Länk till kommentar

Om du i iTunes gjort en spellista på ex.vis 20 låtar, väljer du Skriv ut.

Då får du upp ett insättsblad för CD-fodral

Enkelt men praktiskt

Länk till kommentar

Om du i iTunes gjort en spellista på ex.vis 20 låtar, väljer du Skriv ut.

Då får du upp ett insättsblad för CD-fodral

Enkelt men praktiskt

215694[/snapback]

Jo´rå.. Så långt är jag med men det är ju egentligen inte det jag är ute efter.. Jag vill kunna skapa ett eget omslag till en skiva jag gjort.. Med en bild som jag har.. Ex: Vi har varit på semester, jag har gjort en bild utifrån ett antal kort vi tagit med digitalkameran.. Denna bild vill jag ha som omslag till dvd skivan som ligger i ett vanligt cd-fodral.. Den bilden vill jag kunna dra in i ett program som skapar ett cd omslag.. det finns såna, dock ej till mac verkar det som (konstigt nog).. Men jag kommer att använda photoshop istället.. Tror inte vi kommer längre i denna fråga :D

Mange tack för input iaf :ThumbsUp:

Länk till kommentar

Roxio har nåt som heter Discus.

Följde med en light version till Popcorn. Vet inte om den går att få tag på annars men kan vara värt att kolla.

Länk till kommentar

Sök på Neato, det är en tillverkare som gör etiketter och inlägg som är perforerade. När jag köpte deras startkit för flera år sen fanns det även med ett program. Kanske finns någonstans?

Epson skickade också med ett program till sina printrar har jag för mig.

Dock tycker jag att det är lättare att göra detta i ett vanligt bildprogram vilket man nu föredrar/äger. Specialprogramen är oftast väldigt begränsade.

Länk till kommentar

Det finns ett som heter Label Printer Pro (LPP6).

Där kan du lägga in foton och även skriva vad du vill.

Finns att hämta på http://www.payplaysoftware.com/

217224[/snapback]

Tackar! Detta program var i princip vad jag letade efter! :ThumbsUp:

Länk till kommentar

Bra att man kan vara till hjälp.

Använder det programmet själv när jag gör cd-omslag.

Länk till kommentar

Fungerar det programmet till omslag?

Har inte kollat så noga men första intrycket är att det gör etiketter att klistra på skivan.

Länk till kommentar

Preat!

Ett annat program jag tycker att du bör kolla upp är "The Print Shop" från MacKiev. Har själv funderingar på att köpa det. Fanns på apple.se tidigare men inte längre men apple.com har det fortfarnade och köparnas omdömmen om programmet verkar lysande. Kolla på tillverkarens sida:

http://www.mackiev.com/print_shop.html

Jag tror att det är ungefär vad du söker och lite till!

Mvh Eric

Länk till kommentar

217224[/snapback]

kanon detta var bra och dessutom Gratis så kul!

Tack Carolina :D

Länk till kommentar

kanon detta var bra och dessutom Gratis så kul!

Tack Carolina :D

219245[/snapback]

Va bra att man kan glädja ytterligare en till.

Länk till kommentar

• 3 years later...

Tackar även jag.

Undrar dock om det finns nyare/bättre gratisprogram nu ? (det här var ju några år sedan)

Länk till kommentar

Gäst Kalle Silver

Har du tur och har en skrivare Canon PIXMA MP600 så har du lite smått och gått med i installationsskivan, bland annat CD label print.

Kolla och testa

Länk till kommentar

Har du tur och har en skrivare Canon PIXMA MP600 så har du lite smått och gått med i installationsskivan, bland annat CD label print.

Kolla och testa

TACKAR.

Jag har iofs en CanonPIXMA iP4300 men det fanns med där oxå.

Länk till kommentar

Finns också med ett program i Toast Titanium som heter Disc Cover.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...