Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ska köpa en Ibook G3

cole

Recommended Posts

Hej

Jag funderar på att köpa en begagnad Ibook G3 600Mhz. Är det här bra datorer? Krånglar dom mycket,några kända fel?

Tacksam för svar

Hej!

Jo det e en bra dator det beror lite på vad du ska ha den till också? hur mycke ram, och hur stor hårddisk har den?

//Jocke

En gammal bärbar bör man ju kolla hårddisken noga. Låter den mycket? Finns det oljud? Räkna med att en bärbar har fått stryk. Batteriet är ofta slitet eller rent av slut den ska hålla laddning för ca 3 timmars normal användning. Håller det i 30 minuter är det slut och det KOSTAR!! Battreiladdaren kan vara nött i sladdar och glappa vid datorn. Se inte bara till vad datorn kan vara värd. Se till vad den kan kosta att ha. Ny hårddisk och batteri blir en hel del.... Annars är det en bra dator som du kör OS X på utan problem mer än att det kan vara lite seegt ibland.

Datorn jag kollar på har 576MB minne och batteri tid på 1timma. Gällande hårddisken är det vanliga 2,5 HDD?? Isf har jag hemma helt ny 20GB

Datorn jag kollar på har 576MB minne och batteri tid på 1timma. Gällande hårddisken är det vanliga 2,5 HDD?? Isf har jag hemma helt ny 20GB

214883[/snapback]

576 MB minne?? Du menar 512MB? Eller 768MB? 512 går bra med OS X till Panther. Tiger bör ha 768MB. 1 timma betyder att batteriet snart hälsar hem...... Vad pratar ni för pris?

576 MB minne?? Du menar 512MB? Eller 768MB? 512 går bra med OS X till Panther. Tiger bör ha 768MB. 1 timma betyder att batteriet snart hälsar hem...... Vad pratar ni för pris?

214887[/snapback]

Ojdå,jag menar 512MB :) Killen som säljer den släpper den inte under 3000:-

Sen gällande batteri så är inte det viktiga tycker jag,bara datorn fungerar som den ska så.Tänker ändå ha den som workstation hemma,och då kan jag lika gärna köra med sladd.

Jag vet inte riktigt vad det är för program men den hade en del. Mac OS X är installerad på datorn.

Vad för OS X är det? Kolla under Äpplet i Finder Om den här datorn så står det. OS X 10.2 Jaguar, OS X 10.3 Panther, OS X 10.4 Tiger. Du bör ha Panther. Det är OK!

Då har du Panther och det är BRA! Då är datorn NÄSTAN värd 3000:-......

Oj,men tycker ni att jag gav för mycket? :unsure: alltså 3000:- Kollade lite på blocket fanns inte direkt några under 3000:- såg 1 eller 2st för 4000 - 4500:-

marcushedenstrom

Japp, vanliga 2,5"-diskar.

Jag skulle, motsägandes Axelman, rekommendera minst 512 MB för Tiger, och detsamma för panther, så du kommer inte att lida brist på minne i första taget.

Jag har aldrig haft en iBook själv, men vissa av iBook G3 hade nåt medärvt fel på moderkortet, som yttrade sig som att skärmbilden blev helmongo. Vet inte vilka modeller som var berörda, dock.

Datorn är värd max 2000 kronor. Programmen ökar givetvis värdet.

Betala INTE för nåt som bara är installerat på disken, utan kräv orginalskivor och dokumnetation med.

marcushedenstrom

Och 512 MB RAM kan den inte ha, eftersom den har 128 MB på moderkortet. Antingen 256, 384 eller 640 MB måste det vara.

Men jag har aldrig sätt en Ibook för 2000:-  :)  Alla jag sett låg på 3000 + +

216018[/snapback]

Men det betyder inte att de faktiskt är värda 3000 kronor.

Carlisle_united
Japp, vanliga 2,5"-diskar.

Jag skulle, motsägandes Axelman, rekommendera minst 512 MB för Tiger, och detsamma för panther, så du kommer inte att lida brist på minne i första taget.

Jag har aldrig haft en iBook själv, men vissa av iBook G3 hade nåt medärvt fel på moderkortet, som yttrade sig som att skärmbilden blev helmongo. Vet inte vilka modeller som var berörda, dock.

Datorn är värd max 2000 kronor. Programmen ökar givetvis värdet.

Betala INTE för nåt som bara är installerat på disken, utan kräv orginalskivor och dokumnetation med.

215994[/snapback]

Moderkorts problemet kan mr_lulle här på forumet berätta mer om, han har fått byta sitt 2 gånger.

Fast han har en 900Mhz så det finns chans att 600 inte har samma problem. Det är det förövrigt förlängd apple garanti på det problemet... vilka modeler det gäller finns på apples hemsda.

Jag hade en 500Mhz ett bra tag och jag var tok nöjd med den... inte den snabbaste men ack så trevlig. :wub:

Carlisle_united
Men det betyder inte att de faktiskt är värda 3000 kronor.

216023[/snapback]

Jag sålde min 500Mhz för 4200:- nerprutad från 4500 i februari... :whistling:

Jag sålde min 500Mhz för 4200:- nerprutad från 4500 i februari...  :whistling:

216028[/snapback]

Då var den väldigt väl utrustad, hade nytt batteri och var i nyskick va? ;)

Carlisle_united
Då var den väldigt väl utrustad, hade nytt batteri och var i nyskick va?  ;)

216030[/snapback]

eeeeeeeee... ja just så var det... :whistling:

marcushedenstrom

216018[/snapback]

Javisst, inte ens de första ibookarna på 300 MHz och så vidare har kommit ner till vettiga nivåer; ändå är de sex år gamla.

marcushedenstrom

216018[/snapback]

Dubbelpost.

Har också letat febrilt efter en billig begagnad ibook och jag tycker att du verkar ha gjort ett bra köp om du inte betalade mer än 3000 kr.

Som tidigare har skrivits i andra trådar så känns alla ibookar, mer eller mindre, övervärderade. Detta vore ju inget problem iuförsig om det inte vore så att alldeles för många är beredda att betala utsatt pris eller mer för de som utannonseras. Vad hände med lite hederlig prutning? Känns som om alla annonser på blocket t.ex. mynnar i ett bjudnings race..

För mig blev det iallafall en 900 mhz 14" 640 MB 40 GB utan airportkort för 4500 kr. Absurt dyrt iuförsig men som det ser ut idag på begagnatmarknaden, och då jag vill ha en dator nu och inte i april när jag kanske hade kunnat köpa en ny så kände jag att det var en bra deal.

Jag sa att aldrig mer köpa genom blocket men det gjorde jag igen blev blåst för andra gången nu. Fått Ibooken idag men det stämde inte alls med annonsen. Fanns inga skivor i paketet,och batteri höll inte i 3 timmar utan 1 timma,iställer för 640MB så var det 576MB. Om jag förstår rätt så ligger 64MB på moderkortet + en extra bricka på 512MB Det är MacOS X 10.3.8 på datorn. Är det dyrt köpa sådan skiva med 10.3.8? Inte roligt om dator börja krångla och jag inte har någon installations skiva. Svarar killen som hade datorn NEJ inte på mobil och inte mail.

Datorn fungerar i alla fall utan problem,den är inte heller utlsiten på något sätt.Någon mindre repa (syns knappt)finns på sköljet/ovansida men det kan jag leva med.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...