Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac os mot windows

beovox

Recommended Posts

Hej!

Vad tror ni hadde hänt om inte apple skrev på ett avtal att microsoft skulle göra program till dom i ut byte att microsoft fick göra ett operativsystem som likna mac os.

Det var 1983 som bill gates hadde börjat att göra ett operativsystem "windows" och märkte att det var väldigt likt mac os och blev orolig att apple skulle stämma dom så dom skrev detta avtal.

Skulle vara kul att veta vad ni trodde hadde hänt om inte detta hadde hänt?

Källa: http://applemuseum.bott.org/ sedan apple history of the GUI

//Jocke

själv tror jag att microsoft faktiskt hadde gått under eller vart ett väldigt litet företag, idag. och apple hadde haft 90% av marknaden men det e min gissning vad tor ni?

Vad hadde det vart för för och nackdelar tror ni?

det som e bra med att det blev så som det blev e väll att inga virus till Mac OS X.

//Jocke

Resultatet hade troligen varit att vi som nu är hängivna Macare hade varit hängivna PC-snubbar, hatat Jobs och avgudat M$! Vi vill ju inte tillhöra den stora massan?

Carlisle_united

Då hade jag använt workbench 3.11 tills jag dog... eventuelt atari.

Om inte de skrivit avtal hade de väl kört på som om inget hänt i alla fall. Apple hade stämt dem men då hade dom redan lurat på så många sitt alldeles egna operativsystem och tjänat så mycket att stämningen var en droppe i havet och så hade alla kört windows i alla fall.

Carlisle_united

Ja macos är ju rippat ifrån (säg det nu nån, för jag har glömt vad dom heter...x någonting). som Gates sa, "Ni var där först och snodde tv:n så nu kan ni inte hindra oss från att sno videon" eller nått likande.

ja det var så att jobs såg Xerox dator med det första GUI:n som han fick idén ifrån.

Carlisle_united

Han fick inte bara iden. han fick tillåtelse av xerox styrelse (som tydligen inte viste vad dom gjorde just då) att han och hans team fick "titta närmare" på xerox maskin som hade både mus och förvånadsvärt likt operativsystem som macen sen fick.

Carlisle_united

Kan tipsa dig att se filmen "pirates of sillicon valley" om du inte sett den. Där får man reda om allt ful spel som både gates och jobs pysslade med. Även böckerna iCon, The Second Coming of Steve Jobs och Apple Confidential 2.0 är intressanta att läsa.

okej har inte sett den men det måste jag ju göra då :D

Är böckerna iCon, The Second Coming of Steve Jobs och Apple Confidential 2.0 är dom på svenska ?

//Jocke

Carlisle_united
okej har inte sett den men det måste jag ju göra då :D

Är böckerna iCon, The Second Coming of Steve Jobs och Apple Confidential 2.0 är dom på svenska ?

//Jocke

214914[/snapback]

Noppe, men The Second Coming of Steve Jobs finns som ljudbok på itunes musicstore... på engelska såklart

Resultatet hade troligen varit att vi som nu är hängivna Macare hade varit hängivna PC-snubbar, hatat Jobs och avgudat M$! Vi vill ju inte tillhöra den stora massan?

214829[/snapback]

Min uppfattning av Microsoft är att de kör med ungefär samma stil idag som under början av 80-talet. Enda skillnaden är att de är något större idag.

jo det har du helt rätt i Qwerty,

det e nästan ingen skilnad bara att operativsystemet har blivit 32 bitars,

dom har aldrig kommit med ett helt nytt operativsystem heller, vad har hänt sedan win95 ?

Dom ändra lite men knappt nått när 98 kom, sedan gjorde dom millenium som e 98 fast nått nytt spel eller nått inte äns ändrat på utseendet, sen kom windows 2000, och det var inte mycke till uppdatering bara ntfs stöd så man kunde ha filer större än 4gb!

sedan kom win xp som i grunden e win 2000 vilket i grunden e millenium som i grunden är 98 som i grunden e 95 som e 3.11 som 3.1 & så vidare så vad har hänt?

inte mycke alltså.

jo det har du helt rätt i Qwerty,

det e nästan ingen skilnad bara att operativsystemet har blivit 32 bitars,

dom har aldrig kommit med ett helt nytt operativsystem heller, vad har hänt sedan win95 ?

Dom ändra lite men knappt nått när 98 kom, sedan gjorde dom millenium som e 98 fast nått nytt spel eller nått inte äns ändrat på utseendet, sen kom windows 2000, och det var inte mycke till uppdatering bara ntfs stöd så man kunde ha filer större än 4gb!

sedan kom win xp som i grunden e win 2000 vilket i grunden e millenium som i grunden är 98 som i grunden e 95 som e 3.11 som 3.1 & så vidare så vad har hänt?

inte mycke alltså.

215008[/snapback]

Jag tänkte snarare på själva företaget och inte på deras produkter. ;)

Angående Windows så har faktiskt väldigt mycket hänt, särskilt under skalet.

inte mycke alltså.

215008[/snapback]

Nja det är inte riktigt sant. WinXP bygger som du säger på win2000 men det bygger inte på millenium, det bygger på Win NT4 som i sin tur bygger på NT3 osv. Microsoft har alltså fram till WinXP arbetat med två separata kärnor och OS. Att det sen fortfarande känns oerhört 90-tal att sätta sig vid en WinXP-burk är ju en annan sak :D

Tja fast det där var ju ändå skrivet med glimten i ögat.

215175[/snapback]

Jaha, det framgick ju inte så därför tänkte jag att jag kunde bidra med något... nåja, inget viktigt iallafall ju

Carlisle_united
Jaha, det framgick ju inte så därför tänkte jag att jag kunde bidra med något... nåja, inget viktigt iallafall ju

215180[/snapback]

nej nej, jag menade länken. :)

nej nej, jag menade länken.  :)

215184[/snapback]

Ahhh... förvirrad :wacko::D

Nja det är inte riktigt sant. WinXP bygger som du säger på win2000 men det bygger inte på millenium, det bygger på Win NT4 som i sin tur bygger på NT3 osv. Microsoft har alltså fram till WinXP arbetat med två separata kärnor och OS. Att det sen fortfarande känns oerhört 90-tal att sätta sig vid en WinXP-burk är ju en annan sak  :D

215174[/snapback]

okej aa du har säkert rätt :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...