Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Går inte att starta OS X

Dragonilm

Recommended Posts

Nu har jag ett stort problem. Det går inte att starta Macen. Jag kommer inte in i OS X. Den stannar vid "Startar Mac OS X..." och förloppsindikatorn fortsätter röra på sig ända fram till höger kant, men efter det så kommer jag ändå inte in!

Vad har hänt??

Carlisle_united

Hum... har du installerat nått nytt när det började? eller lagt till minne, nya usb saker eller nått annat?

Hum... har du installerat nått nytt när det började? eller lagt till minne, nya usb saker eller nått annat?

214761[/snapback]

Nej. Det jag gjorde innan jag startade om datorn (då det hände), var att jag gjorde en rutinmässig underhållning av systemet via programmet Onyx. Rensade cashminnet, optimerade osv.

Samma sak har hänt mig... Kolla den hår tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...9&hl=h%E5rddisk

Edit: Tänkte fel. Det var inte då. Det som hände dig hände mig senare. Den enda lösningen jag hade på det då var att installera om OSX och göra en arkivera och installera så var allt som förut... Men i botten tror jag att det är något fel på min hårddisk som jag håller på att reklamera...

Samma sak har hänt mig... Kolla den hår tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...9&hl=h%E5rddisk

Edit: Tänkte fel. Det var inte då. Det som hände dig hände mig senare. Den enda lösningen jag hade på det då var att installera om OSX och göra en arkivera och installera så var allt som förut... Men i botten tror jag att det är något fel på min hårddisk som jag håller på att reklamera...

214768[/snapback]

Jag är ganska grön än så länge på Mac. Hur startar jag ominstallationen från skivorna då, när jag bara kommer till "Startar Mac OS X..."-meddelandet? (Dessutom har jag en skiva inne i datorn som jag inte riktigt vet hur jag ska få ut.)

Men vad är det som hänt egentligen? Och varför krävs en ominstallation??

föra att få ut skivan som e i håll nere musknappen under start, sedan när det gäller att installera mac os x så stoppa i rätt skiva sedan håller du nere c vid uppstartt så bootar den från skivan.

//Jocke

Carlisle_united

kan du inte spotta ut skivan när den bootar upp med eject knappen?

(edit:) Du ska även kunna ejecta skivan genom att hålla ner musknappen när du startar datorn.

Startar ifrån installations skivan gör du genom att hålla in c när du bootar.

Vad som hänt? bra fråga, it just fucked up.

kan du inte spotta ut skivan när den bootar upp med eject knappen?

(edit:) Du ska även kunna ejecta skivan genom att hålla ner musknappen när du startar datorn.

Startar ifrån installations skivan gör du genom att hålla in c när du bootar.

Vad som hänt? bra fråga, it just fucked up.

214778[/snapback]

Nu hade jag faktiskt en osannorlik tur att ta en nästan fullständig backup på allt i datorn för knappt en vecka sedan, men kommer jag att behöva skivorna när det bara gäller en "Arkivera och installera"-installation?

Jepp, den installerar ju ifrån dom.

214785[/snapback]

Hehe, nej, jag menar om jag kommer att behöva de backupskivor jag gjort? :) Inga filer från datorn komer väl att försvinna när det bara gäller en "Arkivera och installera"-installation?

Carlisle_united

AAAAAAAAAJA JA JA JA!!! pucko mig... Nej men det är alltid bra att ha backup. Den kommer inte ta bort nå filer när man Arkivera och installera.

AAAAAAAAAJA JA JA JA!!! pucko mig... Nej men det är alltid bra att ha backup. Den kommer inte ta bort nå filer när man Arkivera och installera.

214793[/snapback]

Okej, då ser jag till att göra det efter jobbet ikväll då. Tack så hemskt mycket för all hjälp.

Nej. Det jag gjorde innan jag startade om datorn (då det hände), var att jag gjorde en rutinmässig underhållning av systemet via programmet Onyx. Rensade cashminnet, optimerade osv.

214764[/snapback]

Det enda, och jag menar verkligen det enda, som behövs av underhållsrutinerna i OnyX för en frisk & fungerande Mac är Cron-scripten daily, weekly och monthly, såvida du inte har datorn igång rutinmässigt på nätterna mellan 3 & 5 ungefär.

Dessa script kan lika gärna köras av administratören i Terminal:

sudo periodic daily

och ibland:

sudo periodic weekly

och ännu mer sällan:

sudo periodic monthly

Jag förstår egentligen inte hur någon som är kunnig nog att skapa ett program som OnyX, som borde veta att det mesta där är totalt onödiga, ändå skapar den. :wacko:

Cache filer hjälper till att göra datorn snabbare. Varför i hela friden ta bort dem om datorn fungerar som den ska? :blink:

Prebind är ännu en funktion (i OnyX?) som är fullständigt överflödigt att köra manuellt från och med Mac OS X.2, den kör den automatiskt vid start av en applikation vid behov, det gör bara att applikationen startar snabbare nästa gång.

Jag vill föreslå det något drastiska och kontroversiella att kasta OnyX i skräpkorgen, där gör den mest nytta. ;)

%7B13773AC5-C22E-43E9-BF00-06E8B44AC23E%7D.jpg

Det enda, och jag menar verkligen det enda, som behövs av underhållsrutinerna i OnyX för en frisk & fungerande Mac är Cron-scripten daily, weekly och monthly, såvida du inte har datorn igång rutinmässigt på nätterna mellan 3 & 5 ungefär.

Dessa script kan lika gärna köras av administratören i Terminal:

sudo periodic daily

och ibland:

sudo periodic weekly

och ännu mer sällan:

sudo periodic monthly

Jag förstår egentligen inte hur någon som är kunnig nog att skapa ett program som OnyX, som borde veta att det mesta där är totalt onödiga, ändå skapar den. :wacko:

Cache filer hjälper till att göra datorn snabbare. Varför i hela friden ta bort dem om datorn fungerar som den ska? :blink:

Prebind är ännu en funktion (i OnyX?) som är fullständigt överflödigt att köra manuellt från och med Mac OS X.2, den kör den automatiskt vid start av en applikation vid behov, det gör bara att applikationen startar snabbare nästa gång.

Jag vill föreslå det något drastiska och kontroversiella att kasta OnyX i skräpkorgen, där gör den mest nytta. ;)

%7B13773AC5-C22E-43E9-BF00-06E8B44AC23E%7D.jpg

214920[/snapback]

Ja, det där vet jag ingenting om. Så duktig användare är jag inte. Det låter ju i och för sig bra när man ser det i Onyx; lite som att "det ser viktigt och nödvändigt ut att utföra". Men allvarligt talat så vet jag inte riktigt vad som händer tekniskt (och därför är jag väl inte helt främmande för systemkrascher sedan min mindre ärorika inskolning via Windows 2000/XP).

Men kan du föreslå ett bättre program än Onyx?

Några frågor:

Varför installera om när det bara är att antingen:

noob - starta från installationsskivan och köra "reparera behörigheterna" (skivverktyg finns i arkivmenyn)

geek - starta i fw och köra filecheck

Nackdelen med onyx kontra att skriva det själv i terminalen är att i terminalen kan man köra 'man' på komandot och se hur kraftfullt det är, i onyx gör man något som man inte har en susning om. När det gäller unixkomandon så bör man ha tungan rätt i mun, vilket gör att onyx och liknande är potentiella självmordsbomber...

Varför installera om när det bara är att antingen:

noob - starta från installationsskivan och köra "reparera behörigheterna" (skivverktyg finns i arkivmenyn)

215512[/snapback]

Därför att det inte hjälpte i mitt fall iaf...

• 6 months later...

Jag hade samma problem. Laga alla "behörigheter" kör sedan Norton Disk Doctor, efteråt fungerade. Det visade sig att hårddisken hade blivit skadad - hjälpte inte med Apple egna diskprogram. Nu startar OS X utmärkt.

Pocahontas
Jag hade samma problem. Laga alla "behörigheter" kör sedan Norton Disk Doctor, efteråt fungerade. Det visade sig att hårddisken hade blivit skadad - hjälpte inte med Apple egna diskprogram. Nu startar OS X utmärkt.

340355[/snapback]

Norton Disk Doctor ska du inte använda ihop med Mac OS X, ställer mest till oreda.

I Mac OS 9 var det utmärkt, men inte i X. Det åkte ut omgående.

pjorgensen

Jag vet att många använder Onyx och trivs bra med det.

Jag däremot har använt det en gång, efter det fick jag inte igång datorn, varken med startcd, dvd utan jag fick lämna in den, kosta dock bara 700.-.

Så jag har för länge sedan slängt det i post-1622-1146866230_thumb.jpg

Hoppas du förlåter att jag lånat bilden mikaellq.

• 1 year later...
Nu har jag ett stort problem. Det går inte att starta Macen. Jag kommer inte in i OS X. Den stannar vid "Startar Mac OS X..." och förloppsindikatorn fortsätter röra på sig ända fram till höger kant, men efter det så kommer jag ändå inte in!

Vad har hänt??

Samma problem här. Rutan med "Startar Max OS X kommer fram, "termometern rör sig två millimeter och sen hänger sig allt. Är det någon som vet vad som startas först?

Försök med att starta datorn med skiftangenten nere (säker start). Då kommer datorn igång i alla fall. Att den saknar ljud och såna finesser det är en annan sak. MEn man kan åtminstone börja kolla sina "startobjekt". Där kan finnas sånt som inte är kompatibelt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...