Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Wacomplatta och G4

drakulla

Recommended Posts

Hej nu har vi i vårt datorbyte kommit så långt att min wacomplatta skall sättas på G4.an silver och på 766 MHz. Detta vill inte fungera. Plattan fungerar på den gamla G4:an gråblå 400 MHz dvs modell äldre. Kan det vara så att det inte kan fungera? Enligt uppgift skulle den inte fungera på min gamla men det har den alltid gjort.

Ett problem till är att jag inte får nätverket att funger när skärmen sitter på den "modernare" datorn. Jag ser och kommer åt G5:an men inte min gamla min gamla G4:a. G5:an ingår i nätverket men den å sin sida kommer inte åt G4:orna men de kommer åt G5.an. Det kan man leva med.

Nästa fråga blir, när OS Tiger är installerad och en ny Wacomplatta inköpt kan denna platta fungera även då man kör OS 9?

Hur ser konfigurationen ut? Vad är det för Wacom-platta, vilket operativssystem kör du och vilken version av drivrutin har du? Är det usb-kontakt på plattan, eller seriell med usb-adapter?

Drivrutinen för wacomplattan är 4.6.0 jag har försökt med 4.7.6 men den fungerar inte. Jag kör plattan via en keyspan imate och USB. Plattan är modell äldre, beige. Jag köpte den till 9500 datorn. men kan du verkligen mena att Intuos 3 inte fungerar till Tiger. Nu har vi på de gamla macarna OS 9.2.2 men om allt går vägen skall vi även ha Tiger.

Drivrutinen för wacomplattan är 4.6.0 jag har försökt med 4.7.6 men den fungerar inte. Jag kör plattan via en keyspan imate och USB. Plattan är modell äldre, beige. Jag köpte den till 9500 datorn. men kan du verkligen mena att Intuos 3 inte fungerar till Tiger. Nu har vi på de gamla macarna OS 9.2.2 men om allt går vägen skall vi även ha Tiger.

215169[/snapback]

Om jag förstått rätt så har du en platta med ett seriellt interface som kopplas till usb-porten via adapter? I så fall fungerar inte plattan, vare sig i OS X (inte i någon version av OS X) eller i Classic-läge. Wacom har deklarerat att de inte kommer att stödja seriella ritplattor för OSX, detta på grund av att de anser de tekniska problemen runt detta är för svåra att lösa.

Räddningen kan bli ett opensourceprojekt, där stöd för seriella plattor via usb har utlovats. Tyvärr verkar utvecklingen ha avstannat där.

Kolla själv in TabletMagic här

Hade oxå en beige Wacombräda som inte funkade med "nya" datorns USB och panther så jag fick uppdatera till en ny blå wacom-nånting om det är till nån tröst, att du inte är ensam menar jag. :)

Nu har jag varit otydlig. Det är två problem som jag funderar över.

1. varför fungerar inte den gamla Wacomplattan till G4:an modell modern den med 766 MHz och OS 9.2.2? Plattan fungerar med den äldre G4:an som har samma system men lägre MHz.

2. ett ev framtida problem. Fungerar wacom Intuos 3 (som skall köpas) med OS 9.2.2, dvs behöver jag byta platta när jag går över till classicläge?

Nu har jag varit otydlig. Det är två problem som jag funderar över.

1. varför fungerar inte den gamla Wacomplattan till G4:an modell modern den med 766 MHz och OS 9.2.2? Plattan fungerar med den äldre G4:an som har samma system men lägre MHz.

2. ett ev framtida problem. Fungerar wacom Intuos 3 (som skall köpas) med OS 9.2.2, dvs behöver jag byta platta när jag går över till classicläge?

215545[/snapback]

1. Var inte den äldre datorn en med seriell(ADBwhatever) port istället? I så fall beror det på det. Jag kommer inte ihåg exakt varför men de gamla brädorna funkar inte längre helt enkelt, körde oxå med iMate ett tag men med intåget av OSX tror jag det var så funkade det inte heller längre. Så är det i datorvärlden tyvärr att ingenting knappt funkar längre än tio år. ;)

2. Kan bara gissa, men eftersom det verkar som att man kör OS9 "inne" i OSX, som ett program inne i ett annat program (så tycker jag det verkar alla fall men jag kan ha fel), så kan det vara så att datorns USB port och drivrutiner funkar oxå när du kör OS9, men jag vet faktiskt inte. Det enda jag tycker är att för att undvika problem så uppgradera programmet till OSX oxå fast det kan kännas hårt i plånboken. Dra igång nian känns lite hedenhös idag tycker jag. :)

Carlisle_united
Dra igång nian känns lite hedenhös idag tycker jag. :)

215590[/snapback]

Charmigt heter det ^_^

Gamla program som inte existerar nu och som har funktioner som är mer användbara än i dagens programskörd gör att det finns behov att använda 9:an

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...