Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svenska tecken på amerikanskt tangentbord

jnilsson

Recommended Posts

Jag är relativt okunnig på MacOS X och undrar hur jag kan mappa de svenska tecknen å,äö på mitt amerikanska tangentbord. Detta ämne har kanske redan avhandlats, men jag har inte lyckats hitta något svar på min fråga.

Jag vet att man kan byta till ett svenskt tangentbord men då ändras även andra tecken, t ex {}/.

Vad jag vill är att behålla det amerikanska tangentbordet men lägga till, t ex följande kombinationer

å = alt + {

ä = alt + "

ö = alt + ;

Å = alt + shift + {

Ä = alt + shift + "

Ö = alt + shift + ;

På min PC med linux har jag modifierat min .Xmodmap fil så att jag kan enklet få de svenska tecknen enligt ovanstående knapptryckningar. Min fråga är om jag kan göra på samma sätt under MacOS X?

Tacksam för all hjälp.

/ Jonas

tja!

jag kör en powerbook med amerikansk tangetbord å det e bara tuta å köra. alla ÅÄÖ ligger som vanligt på svenska tanget fast det står bara inte på själva tangetbordet.

förmodar att du vet ändå vart dom ligger, man e ju ganska van vid den svenska tangetbordet =)

under systeminställningar kan man välja vilket tangetborduppställning man vill ha. svenska, engelska ja arabiska om du vill ha.

Alex

Anders Lundberg

Antingen byter du som ovan nämnt helt enkelt till svensk layout (och får då stå ut med att det står fel på knapparna) eller så kör du på med amerikansk layout, vilket jag gjort (japansk om man ska vara nogräknad, men det är typ samma). Då ligger de som följer:

å = alt + a

ä = alt + u följt av a

ö = alt + u följt av o

(alt + u ger dig helt enkelt två prickar över den vokal du sedan skriver in, så vill du t ex skriva på tyska är det inte något problem heller)

Jag skriver i princip lika fort nu som innan, fast det tog ett par veckor att vänja sig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...