Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Okänd skala?

Guest iMatte

Recommended Posts

När jag skulle undersöka gitarrspelet på ett musikstycke (Ankaa på Equatorial Stars med/av Fripp&Eno) , stötte jag på en skala med följande intervall:

1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 (symmetrisk upp och ned)

Den kan jag inte minnas att jag stött på tidigare. Inte heller de böcker i musikteori jag äger säger något om den. Någon som vet vad detta är för skala?

Jo, men den bör väl ha ett namn ändå - jag tänkte på dorisk, frygisk, mixolydiansk eller nåt liknande. Skalan används som autentisk, dvs börjar på grundtonen.

Och förresten, en durskala som börjar på tersen är väl samma sak som en ren mollskalan? ;)

Skalan är en Frygisk skala.

214696[/snapback]

Hur är (populär-)defenitinen på en frygisk skala? Är det det intervall man får när man spelar "bara vita tangenter" och börjar på E?...eller F?

Tack för att du orkar svara. Jag blev lite till mig och ville läsa på lite om denna skala, och då underlättar det ju om man vet vad den heter... Nu ska jag Googla lite på "frygisk"...förresten, undrar vad det kan heta på engelska...? Står väl knappast i ordboken...

Den frygiska skalan är en diatonisk mollskala, d.v.s. bara vita tangenter men med liten ters. Diatoniska skalor kallas även kyrkoskalor.

Phrygian heter den på engelska.

Tusen tack! Du är tydligen en klippa på detta område. Själv har jag slarvat alltför mycket med teorin och har stora luckor.

214728[/snapback]

Har läst musikteori i tre år och nånting har uppenbart fastnat.

En liten musikervits: Vad kallas det enda medel som garanterat får tyst på en gitarrist?

Noter :D

Jo, men den bör väl ha ett namn ändå - jag tänkte på dorisk, frygisk, mixolydiansk eller nåt liknande. Skalan används som autentisk, dvs börjar på grundtonen.

Och förresten, en durskala som börjar på tersen är väl samma sak som en ren mollskalan?  ;)

214686[/snapback]

Nae är väl så att en mollskala blir det om du spelar parallelltonarten till grundtonen med lika många # och b som i grundskalan. Shit vad dåligt förklarat, men alltså, skall du spela en Am skala så är det parallellen till C dur som inte har några förtecken alls, och då spelar du Am skala genom att börja på A och bara spela på vita tangenter typ ;). Och Dm skala blir från D fast med lika många förtecken som F dur skala har eftersom det är parallellen.

En liten musikervits: Vad kallas det enda medel som garanterat får tyst på en gitarrist?

Noter  :D

214791[/snapback]

:lol::lol::lol:

Noter  :D

214791[/snapback]

:D Hehe...

Jag vet inte om du har spelat i rockband, men om du har gjort det så vet du kanske svaret på denna:

Vet du hur man får en trummis att vara helt tyst under en minut, i replokalen?

Jag vet inte om du har spelat i rockband, men om du har gjort det så vet du kanske svaret på denna:

214804[/snapback]

Nä, den kan jag inte, men jag kan en hel del andra trummisvitsar.

Nae är väl så att en mollskala blir det om du spelar parallelltonarten till grundtonen med lika många # och b som i grundskalan. Shit vad dåligt förklarat, men alltså, skall du spela en Am skala så är det parallellen till C dur som inte har några förtecken alls, och då spelar du Am skala genom att börja på A och bara spela på vita tangenter typ ;). Och Dm skala blir från D fast med lika många förtecken som F dur skala har eftersom det är parallellen.

:lol:  :lol:  :lol:

214802[/snapback]

Två parallellskalor innehåller samma toner, men har inte samma intervall mellan tonerna. I så fall skulle det ju inte vara någon skillnad på skalorna? Eller hur? Alternativt att tonerna måste flytta på sig... ;)

214804[/snapback]

Det enda som hjälper är att skjuta honom!

Faktum är att det finns ingen som vet hur man får tyst på en trummis under en sammanhängande minut... Vetenskapen står maktlös...

Vad kallas de personer som med tomma hjärnor och tindrande ögon brukar hänga runt musiker?

Trummisar!

Detta var nog det nördigaste, mest jargonfyllda jag läst på bra länge... :w00t:

Men man får lära sig lite nya ord i tråden. dorisk, frygisk, mixolydiansk Vem vet när de orden kommer att behövas? :w00t:

Fans? :o

214885[/snapback]

Trummisar skrev jag ju! :D

Detta var nog det nördigaste, mest jargonfyllda jag läst på bra länge... :w00t:

214946[/snapback]

Du har inte varit inne i Unixdelen av forumet på länge?

Men man får lära sig lite nya ord i tråden. dorisk, frygisk, mixolydiansk Vem vet när de orden kommer att behövas?  :w00t:

215368[/snapback]

Kanske om du spelar alfapet eller kommer med i Postkodsmiljonären, annars kommer du nog aldrig få användning för orden.

Själv hade jag dock inte skrivit Mixolydiansk utan Mixolydisk.

Trummisar skrev jag ju!  :D

Missade den nedra halvan av inlägget.

Själv hade jag dock inte skrivit Mixolydiansk utan Mixolydisk.

215376[/snapback]

Jag oxå...vet inte var jag fick lydiansk från...

Men man får lära sig lite nya ord i tråden. dorisk, frygisk, mixolydiansk Vem vet när de orden kommer att behövas?  :w00t:

215368[/snapback]

Lägg till hypodorisk, jonisk och hyopeolisk till listan. De kan oxå bli oumbärliga en vacker dag... :huh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...