Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dåliga benchmark värden i för en powerbook

Fredda81

Recommended Posts

Vad ska Xbench värdena ligga på egentligen, jag kör en 12 tum Powerbook G4, 1.5 Ghz 768Mb ram , Geforce Fx Go5200 och får dessa värden i Xbench:

CPU test 40.85

Thread test:51.99

Memory test:21.46

Quartz graphics test: 45.89

Open GL -""- -""-: 57.82

User interface test: 20.01

Disk test:33.71

Ja körde testet utan program i bakgrunden och fick 60 på CPU:n istället men jag tycker ändå att

verkar väldigt lågt på allt villka värden har ni andra fått på liknande powerbook datorer och vad kan vara felet om dessa siffror är på tok för låga för datorn.

Tacksam för svar //Freddie

ps.Xbench är freeware och finns att ladda ner, ja googlade "Xbench" så hittade jag det. ds

Nyaste versionen av X-bench mäter på ett nytt sätt där 100 = referens.

214671[/snapback]

Måste tillägga att 100 = reference = Dual 2.0 G5

Ingemar Ragnemalm
Måste tillägga att 100 = reference = Dual 2.0 G5

214675[/snapback]

I så fall tycker jag att testvärdena för den där knä-Macen var ganska trevliga! CPU och grafik på sådär halva farten, låter ju helt rimligt för att inte säga bra. Lite mindre kul på minne och disk kanske.

Tack gjorde en ny test direkt efter att jag startat upp datorn det blev jätte bra värden förutom för HDD och Ram, datorn känns inte på någpt sätt slö dock, jag köpte den för strax över en månad sen i orginal skick förutom att jag beställde extra 512 ram (e de nån som behöver en 256:a till sin laptop please let me know) vilket ger datorn 768 MB.

CPU test 61.61

Thread test:61.11

Memory test:27.71

Quartz graphics test: 61.60

Open GL -""- -""-: 77.27

User interface test: 35.29

Disk test:33.30

Shyst att CPU:n är mer än hälften så snabb som en dual G5 2.0 GHz, verkar dock som RAM och HDD verkar vara lite av en flaskhals, vad har ni andra som äger liknande powerbook fått för värden på Ram å Hdd??

mvh Freddie

Ingemar Ragnemalm
Det är den inte.

215614[/snapback]

Visserligen inte, men att få hälften så mycket beräkningar på samma tid, det är i alla fall en trevlig jämförelse. Halva beräkningskapaciteten för hela systemet kan man säga (för det testade fallet).

När jag skrev hälften så snabb så menade jag naturligtvis från utgångspunkten att en 2x2.00 GHz är referensen dvs. 100. Får CPU:N 60 så är det inte långt ifrån att dra slutsattsen att beräkningskapaciteten är 3/5 av referens CPU:n.

Villket är det mest använda freeware benchmark programmet, Xbench är som sagt inte världsbäst.

Villka värden har andra med liknande 12. tum Powerbook G4 1.5 GHz fått om det är någon som läser detta som har en sån dator, jag har läst andras värden och det verkar onaturligt dåliga värden, jag menar 100 MHz minnen kan inte gå snabbare än 167MHz, det är ju köpt från en auktoriserad mac återförsäljare i sverige och installerat av dem också, de borde inte vara nått kompatibilitets fel..

mvh Freddie

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...