Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Trådlösa nät

Wheatley

Recommended Posts

Var hemma hos en kompis som bor i hyreshus. Hade airport påslaget på PowerBooken och kom således in på någons trådlösa router (heter det så?).

Kunde surfa utan problem och behövde inte fylla i några lösenord eller liknande.

Känns inte som att det är tänkt att det ska vara så (om jag hade trådlöst nät hade jag inte velat att någon snodde min bandbredd!).

Men man kanske ska skylla sig själv om man inte lösenordsskyddar sitt nät?

Eller? :ermm:

I vår BRF-förening har vi gått ut och uppmanat medlemmarna att slå på säkerheten. Iofs missar jag nu möjligheten att utnyttja grannarna, har tre stycken vidöppna nät synliga, men rätt skava rätt!

Var hemma hos en kompis som bor i hyreshus. Hade airport påslaget på PowerBooken och kom således in på någons trådlösa router (heter det så?).

Kunde surfa utan problem och behövde inte fylla i några lösenord eller liknande.

Känns inte som att det är tänkt att det ska vara så (om jag hade trådlöst nät hade jag inte velat att någon snodde min bandbredd!).

Men man kanske ska skylla sig själv om man inte lösenordsskyddar sitt nät?

Eller? :ermm:

214134[/snapback]

Så länge som det är helt öppet, dvs ingen säkerhet som WEP osv finns, då är det i enlighet med svensk lagstiftning (Lag om elektronisk kommunikation, 6 kap. 17§) lagligt att använda det trådlösa nätverket utan att behöva ha någon kontakt med nätverkets administratör/ägare.

Men hur är ser Internet-leverantören på att någon annan använder uppkopplingen?

Riskerar man inte bli avstängd?

Men hur är ser Internet-leverantören på att någon annan använder uppkopplingen?

Riskerar man inte bli avstängd?

214674[/snapback]

Det är väl ingen operatör som förbjuder fler användare på samma abbonemang/router?

För operatören syns bara att fler än en använder routern, vad ska de göra åt det?

Och grannen lär ju inte märka nåt!?

Vore ju nåt för en pedofil eller fildelare, surfa oåtkomligt och grannen åker dit?

Jag tror att det är en gråzon.

I princip kan du ju begå brott genom uppkopplingen, ex dela ut piratkopior :whistling:

Du kan ju, men lite hackande, bryta dig in i personens dator och läsa hans privata filer, alternativt övervaka hur personen surfar och sniffa personens lösenord och kreditkortsnummer. Om du gör något av detta är det nog ganska olagligt.

Men sen kan man ju faktiskt inte rå för att en mac är så himla lättanvänd att den ansluter bara man öppnar locket. :D:whistling::whistling:

markuslagerwall

Om din granne är pedofil och snikar på din uppkoppling kan det bli du som får problem.

marcushedenstrom

Jag kör 64-bitars WEP. Min bror vill inte ha 128-bitars, för då blir det för lång nyckel. :wacko::wacko::wacko:

Jag kör 64-bitars WEP. Min bror vill inte ha 128-bitars, för då blir det för lång nyckel.  :wacko:  :wacko:  :wacko:

214738[/snapback]

64-bit knäcker man på en halvtimma. Du får skriva ner nyckeln på en lapp och ge din bror :lol::lol:

Carlisle_united

Jag kör ingen kryptering alls... har rutten d-link router istället, funkar lika bra. Jag har as sunkig mottagning på andra sidan huset med min dator, prövade även hur långt singnalen fungerade när jag hade min iBook. Direkt när jag gick utanför ytterdörren var signalen så dålig att det inte gick att använda den.

Så länge som det är helt öppet, dvs ingen säkerhet som WEP osv finns, då är det i enlighet med svensk lagstiftning (Lag om elektronisk kommunikation, 6 kap. 17§) lagligt att använda det trådlösa nätverket utan att behöva ha någon kontakt med nätverkets administratör/ägare.

214329[/snapback]

Det där vet jag inte om jag tror på, har läst på ett flertal sidor att så fort du använder tcp/ip protokollet mot någon annans nät utan tillåtelse så gör du dataintrång och det räknas som ett brott. Kan typ ge fängelse. Även om chansen att åka dit för det är så mikroskåpiskt minimal så är det likförbannat ett brott. Kan väl jämställas med att har man dörren till lägenheten öppen så är det ändå inte ok att folk går in.

Jag kör ingen kryptering alls... har rutten d-link router istället, funkar lika bra. Jag har as sunkig mottagning på andra sidan huset med min dator, prövade även hur långt singnalen fungerade när jag hade min iBook. Direkt när jag gick utanför ytterdörren var signalen så dålig att det inte gick att använda den.

214770[/snapback]

Tänk på att man kan ganska enkelt göra extra antenner och få mycket bättre mottagning. Så bara för att du inte får någon mottagning med ditt airport så betyder inte det att dina grannar inte kommer åt ditt nätverk. Och om jag får gissa så är nog inte det inbyggda airportkortet tokbra när det gäller att ta emot svaga signaler. Antennen är väl inte jätteprioriterad direkt.

Carlisle_united
Tänk på att man kan ganska enkelt göra extra antenner och få mycket bättre mottagning. Så bara för att du inte får någon mottagning med ditt airport så betyder inte det att dina grannar inte kommer åt ditt nätverk. Och om jag får gissa så är nog inte det inbyggda airportkortet tokbra när det gäller att ta emot svaga signaler. Antennen är väl inte jätteprioriterad direkt.

214777[/snapback]

Jag kör inte med airport. har extern antenn som jag satt så den har fritt fram till routern. men det hjälper inte.

Om din granne är pedofil och snikar på din uppkoppling kan det bli du som får problem.

214735[/snapback]

Icke, jag kör med skydd!! :P

214770[/snapback]

Har också D-link, surfar obehindrat i hela trädgården (ca 40-50 m fr routern som står mitt i huset.)

Aktivera skydd!!!!!!

Carlisle_united
Har också D-link, surfar obehindrat i hela trädgården (ca 40-50 m fr routern som står mitt i huset.)

Aktivera skydd!!!!!!

214844[/snapback]

Äh huset är byggt i en radon grop, jag har testat att koppla upp mig med min gamla iBook utomhus, då den får signal är det så dåligt att det inte går att använda.

Äh huset är byggt i en radon grop, jag har testat att koppla upp mig med min gamla iBook utomhus, då den får signal är det så dåligt att det inte går att använda.

214847[/snapback]

Kanske.

Måste i såfall vara väldens enda grop som har botten högre än markytan! javascript:emoticon(';)')

Kompisens Pb funkar lika bra.

Oavsett varför. Kryptering är gratis, så varför tveka?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...