Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Klock-batteri

tore_musik

Recommended Posts

Jag har en Powerbook G4 som klockbatteriet är slut på, måste man lämna in den för det? nån som vet? Den startade tidigrae i 10.3 sen la jag in 9.2.2 och nu startar den inte alls... nån? Kankse säljer den billigt eller byter mot nåt roligt. Det är en PB G4 400mhz 256 + 128 MB Ram, ser bra ut inga döda pixlar. //tore

marcushedenstrom

Du kanske inte behöver byta. En OS X-mac lagrar bara tiden med hjälp av backup-batteriet.

Testa att koppla ur det, så kanske det löser dina problem.

Det blir en del gräva... vet inte enns var det sitter?

marcushedenstrom

Jag kan skicka manualen. PMa din mail.

• 6 months later...

Snor tråden lite...

Gäller det även Lombard/Pismo att man kan koppla ur backupbatteriet om man kör OsX ?

marcushedenstrom
Snor tråden lite...

Gäller det även Lombard/Pismo att man kan koppla ur backupbatteriet om man kör OsX ?

338497[/snapback]

Nja. Det används inte alls så länge du har ett stort batteri i. Men om du skulle ta ur batteriet medan datorn är på går det åt helvte (om du har flera batterier och byter mellan, till exempel).

Har du däremot backupbatteriet kvar i datorn kan datorn vara i vila under tiden du byter, och du slipper stänga av. Datorn klarar sig alltså ett par minuter i vila, enbart på backup-batteriet.

Men i övrigt är det batteriet rätt onödigt.

Aha, så det har inget med klockan att göra alls då utan det handlar om "reservkraft" när man byter batteri eller om man tar bort batteriet när den är i vila...

marcushedenstrom
Aha, så det har inget med klockan att göra alls då utan det handlar om "reservkraft" när man byter batteri eller om man tar bort batteriet när den är i vila...

338891[/snapback]

Batteriet är till för den så kallade PMUn. Den sköter om allt med ström i datorn, och jag tror den även hade koll på lite grundläggande inställningar, som klocka, förr i tiden.

Så den har med klocka att göra. Om du tar ur alla batterierna och stänger av datorn, startar igen, så har den glömt vad klockan är.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...