Jump to content
Just nu i M3-nätverket

LaCie-Panik

Gustaf_E

Recommended Posts

Hallå.

Så här ligger det till, köpte i fredags en LaCie Porsche 250 g USB-2 Hårddisk.

Har en G4 med Tiger i.

Skulle använda HD till media backup och hade äntligen fått över all (nästan)

information till den då strömmen går hemma (medans jag kopierar).

Strömavbrottet varar bara kort, och när jag sätter igång datorn igen

funkar inte LaCie HDn. Har testat att starta om och koppla om sladdarna.

Funkar fortfarande inte. Men HDn kommer upp i "Skivverktyg", men

när jag försöker kontrollera eller reparera den kommer texten:

"Kontrollera och reparera skivan ”Media”

Kontrollerar HFS Plus-enhet.

Kontrollerar filen Extents Overflow.

Kontrollerar katalogfil.

Ogiltig syskonlänk

Enhetskontrollen misslyckades.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades

1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel"

Den får inte ha gått sönder. då jag i sånna fall har förlorat alla

mina privata arbeten sedan jag började använda dator 1995.

Någon som kan hjälpa!!!?

Men du har ju kvar allt på datorn eftersom du kopierade över.

Den HD:en får du kanske formatera om för att få att funka bra igen. Inte helt bra att bryta strömmen under kopiering tyvärr.

Men pröva att reparera igen, kanske går andra gången.

Problemet är att jag kopierade över i ettapper då min gammla HD är ganska kass

och proppfull så jag tog bort det jag kopierat över efter att jag kollat at det funkade på

den nya, ganska korkat kanske, men jag räknade inte med att den nya HDn skulle

gå sönder (om den nu har gjort det).

Nått annat sätt?!

Ajdå.

Tänkte bara skriva att ifall det är väldigt värdefullt material så ska du inte lyssna på när jag gissar och fabulerar utan stänga av datorn och lämna in allt till proffs.

Ifall du inte sparat så många filer efter du tog bort dem kan du ju ifall du har tur recova (recovera) tillbaka dem med lämplig programvara (Norton var det ju förr), men då måste du ju ha en fungerande HD till.

Jag är ju inte allt fö insatt i hur hårddiskar fungerar.

Men det käns jäkligt jonstigt om den "ska" krascha

varenda gång det blir strömavbrott?!

Men jag kanske bara har haft otur? :cry:

Eller så är diskarna jäkligt kassa! :angry:

Jag är ju inte allt fö insatt i hur hårddiskar fungerar.

Men det käns jäkligt jonstigt om den "ska" krascha

varenda gång det blir strömavbrott?!

Men jag kanske bara har haft otur? :cry:

Eller så är diskarna jäkligt kassa!  :angry:

214101[/snapback]

Skiter det sig i fel millisekund så spelar det nog ingen roll vilken HD du har.

Informationen, åtminstone det mesta av den finns kvar! Möjligt att den sista överföringen i samband med avbrottet gått till spillo, men det vet du inte förrän du kollat med kraftfullare reparationsprogram.

Lämna in den till kunnig datorfirma så fixar dom det lätt!

Viktigt bara att man inte försöker reparera innan man försökt rädda!

Sen bör du nog undvika att använda Macen, utan lämna in även den innan gammal information på den också försvunnit, den finns där fast den inte syns!!

Man kan ju även vara efterklok, men jag rekomenderar att man inte har värdefull information på bara EN ny disk, man kan ha fått ett måndagsexemplar, och det gäller väl speciellt lacie.

Du kan föresten prova med lacies egna program, kanske räcker att installera om firmware eller nåt. Men som sagt ju mer du grejar med datorn och disken själv desto större är nog risken att lyckas återställa så mycket som möjligt om du väljer att lämna in den till duktiva "recovare".

Problemet är att jag kopierade över i ettapper då min gammla HD är ganska kass

och proppfull så jag tog bort det jag kopierat över efter att jag kollat at det funkade på

den nya, ganska korkat kanske, men jag räknade inte med att den nya HDn skulle

gå sönder (om den nu har gjort det).

Nått annat sätt?!

213959[/snapback]

Tyvärr har den gått sönder...jag har haft exakt samma fel med 2 st Lacie Porche USB2 250 Gb...båda byttes ut. Satt Maxtor diskar i från början, nu sitter det Western Digital.

Bara att skicka iväg på service

Du kan ju alltid starta om den några ggr och se ifall det "tar" nån gång, som att starta en gammal och bottenfrusen bil, du kanske har tur nångång så den hittar "spåret"? Men det har du väl provat några ggr redan gissar jag. Kan ju oxå prova att slå el knacka lite på den samtidigt… som en gammal startmotor… men dessa bilmekanikertips fattar du nog att det inte lämnas några som helst garantier på. ;)

Men apropå såna här recoverare, förr fanns det en dyr firma i Norge som gjorde sånt, är det billigare och mer utbrett idag, nåt i Sverige?

Låter som ett fall för DiskWarrior.

Programmet bygger en ny filkatalog.

TechTools directory maintenance kan

också funka.

/z

Tyvärr har den gått sönder...jag har haft exakt samma fel med 2 st Lacie Porche USB2 250 Gb...båda byttes ut. Satt Maxtor diskar i från början, nu sitter det Western Digital.

Bara att skicka iväg på service

214334[/snapback]

Du får inte skrämmas så här om du inte är riktigt säker?!

Vad testade du innan du skickade in den?, Testade du

diskwarrior t.ex.? Vad hände för dig, exakt samma sak eller??

Du får inte skrämmas så här om du inte är riktigt säker?!

Vad testade du innan du skickade in den?, Testade du

diskwarrior t.ex.? Vad hände för dig, exakt samma sak eller??

214664[/snapback]

Ja jag testade med allt, exakt samma felmeddelande. Den ena lyckades jag fixa med diskwarrior men felet återkom igen efter 2 dagar. Kasssa diskar helt enkelt. Om du precis köpt den så är det väl inget snack om saken, skicka tillbaka! Meningen är ju INTE att man ska försöka reparera med alla medel möjliga, du ska ha en NY.

Ja jag testade med allt, exakt samma felmeddelande. Den ena lyckades jag fixa med diskwarrior men felet återkom igen efter 2 dagar. Kasssa diskar helt enkelt. Om du precis köpt den så är det väl inget snack om saken, skicka tillbaka! Meningen är ju INTE att man ska försöka reparera med alla medel möjliga, du ska ha en NY.

214678[/snapback]

Det stora problemet här är ju inte hur få en ny disk, utan hur rädda den information som finns på den trasiga disken!

Därför är, i detta fall, det viktigaste att på alla sätt försöka reparera disken så att informationen kan räddas!

Garanti på en disk täcker inte den information som finns på den, så att skicka disken för utbyte ...

Det stora problemet här är ju inte hur få en ny disk, utan hur rädda den information som finns på den trasiga disken!

Därför är, i detta fall, det viktigaste att på alla sätt försöka reparera disken så att informationen kan räddas!

Garanti på en disk täcker inte den information som finns på den, så att skicka disken för utbyte ...

214679[/snapback]

Informationen på mina diskar gick iaf inte att rädda...Man kan ju testa Diskwarrior, Tech Tool osv....har man tur så...annars finns det företag som sysslar med att rädda information på trasiga diskar men det kostar ju därefter.

Jo det är ju informationen som är viktig, disken i sig bryr jag mig inte allt

för mycket om, även om den kostade pengar, men jag räknar med att om

det pajar (helt) så får jag en ny på garantin.

Men jag ska prova med diskwarrior i kväll, så jag får återkomma

och säga hur det gick.

Men om ni har andra ideér så är det bara att säga till, allt är välkommet.

Vill helst slippa lämna in den, som ni säkert förstår.

Men att köra Diskwarrior lär väll knappast förvärra situationen

om jag skulle behöva lämna in den senare!?

Du har till att börja med två options, rädda filerna från den pajade disken eller från den disk du kopierade. Troligtvis är det lättare att hitta informationen på den hela disken!

Kör du diskwarrior eller annat program på den trasiga är risken stor att du raderar den gamla informationen från den hela disken och så står du där med rumpan i brevlådan! Inge kul!

Harunte pysslat med sånt här tidigare och filerna är viktiga, sluta genast att lyssna på våra olika råd utan lämna in båda enheterna till de som gör sånt här till vardags!!

Men återigen, var lämnar man in den då? Vad kostar det?

Att recovera alltså.

214701[/snapback]

Finns ett företag i Norge som gör det, kostnad...från ca 50000:- typ...billigt va :)

Finns ett företag i Norge som gör det, kostnad...från ca 50000:- typ...billigt va :)

214727[/snapback]

Om det kostar så mycket eller ens halva det priset så är det inte att

tänka på att lämna in det.

Finns program på versiontracker (kan inte komma på vad det heter nu) som kan återställa filer man tagit bort på sin hårddisk. Se till att använda den datorn så lite som möjligt innan. Det som är bra är att man kan testa det o se vad som går att få tillbaka innan man köper det. Kostar runt 600-700 om jag minns rätt...

214727[/snapback]

Stopp och belägg!

Vilken Macfirma som helst med kunniga tekniker fixar 99% av denna typ av fel, tar nog nån timme eller två, eller tre, eller kanske till lunch!

Den sista procenten kräver avancerad utrustning och gäller då främst diskar som är brandskadade eller fått mekaniska skador eller blivit överskrivna, taskig magnetisering, ..., och då är vi uppe i de hiskeliga summorna!

... och jag upprepar, strunta i alla goda råd hur du skall fixa det själv, flera av råden du nu redan fått kör in dig i en återvändsgränd om de inte skulle lyckas!!!!!

Nu har jag kört DiskWarrior på den "trasiga" disken, och nu fungerar

det som det verkar "perfekt".

Har dock bara haft den igång i 30 min.

Ska nog dra säkerhetskopior på DVD direkt i morgon.

Jag återkommer om den kronglar igen,

om vissa (ursäkta men jag kommer inte ihåg namn)

har rätt så kan den ju krascha när som helst igen. :o

Men än så länge STORT TACK FÖR ALLA HJÄLPANDE KOMMENTARER :)

Härligt att man som Macanvändare har som rutin att hjälpa

varandra. Så ska det vara!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...