Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Komprimera och förminska 200 bilder?

sebastian

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag hittade det alldeles lysande programet PictureTheBatch, där man enkelt kan komprimera, skaländra, lägga vattenmärken osv på många bilder med få klick.

Men, det är en sak som gör att jag väljer att inte använda det. Trots att jag inte har fyllt i att den ska ändra några färgvärden så blir den sparade bilden mycket blekare och mattare än originalet. Är det någon som har använt programet ifråga och kan ge förslag på hur man ska ställa in det, eller kan ge förslag på liknande program som är bra? Jag har photoshop, så det kanske finns något makro som är bra. Men PS är allmänt segt till att processera 200 bilder har jag en känsla av. Automator kanske har några sådana funktioner?

En fundering till varför de blir blekare är att jag har kört bilderna genom iPhotos "förbättringsfunktion", så det kanske bara hamnar som ett filter över eller nåt?

Med iPhoto kan man exportera bilder till valfri storlek och det är ju lysande, men går det även att komprimera dem därifrån? Jag ska nämligen lägga ut bilderna på nätet och om jag kan få ner allt till halva storleken så skulle det underlätta mycket.

Alla förslag i ämnet tas tacksamt emot!

Tack!

Låter som ett jobb för Automator!

214138[/snapback]

Jo, jag tycker också det, men har inte en susning om hur det funkar.

Finns det något färdigt "script" man kan ladda ner för ändamålet?

Tackar för svar!

Trots att jag inte har fyllt i att den ska ändra några färgvärden så blir den sparade bilden mycket blekare och mattare än originalet. Är det någon som har använt programet ifråga och kan ge förslag på hur man ska ställa in det, eller kan ge förslag på liknande program som är bra?

213894[/snapback]

Jag tror inte att några färger ändras i bilden. Att du upplever färgerna som mattare tror jag beror på att du spar om bilderna utan att lägga till/behålla färgprofil. Det som ändras är alltså bara hur du ser dem på din skärm. Kolla i programmet som du använder om det inte finns ett alternativ någonstans i inställningarna att behålla eller lägga till en ICC-profil till bilden.

Annars är det lätt att automatisera det du vill göra med Photoshop eller Graphic Converter, där det finns fulla valmöjligheter.

ok, om det är så att färgprofilen inte sparas med, går den att få tillbaka, eller finns det nån inställning man kan göra i det här PictureTheBatch? Jag förstår om ingen ens har testat programmet här, men jag tyckte att det var perfekt för mina ändamål och det var synd att färgerna skulle skilja så mycket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...