Jump to content
Just nu i M3-nätverket

hur

alle112

Recommended Posts

Ladda ner en LiveCD-distribution. Bränn ut det på en CD. Lägg CD:n i datorn och starta om. Håll inne 'c' medan datorn startar. Följ instruktionerna.

hur gör jag för att installera Linux

213886[/snapback]

Om du är sugen att pröva på Linux så förslår jag också att du gör som Razor förklarade. Men om du vill göra det lättare för dig, så tycker jag att du ska beställa ett par gratis Ubuntu Linux skivor. På dessa skivor finns Linux disten Ubuntu som fungerar på PPC datorer. Så om du bara är sugen att pröva på Linux så stoppar du in cd-skivan i datorn och håller ner C under uppstarten. Sedan väljer du att datorn ska boota ifrån cd-skivan. Då startas Ubuntu på din dator, fast alla filer ligger på cd-skivan. Alltså inga filer sparas på din dator. Om du sedan gillar Ubuntu som ska du installera disten på din hårddisk.

Ubuntu - Där kan du beställa cd-skivorna, tänkt på att det är helt gratis!

http://www.desertsol.com/~kevin/ppc/ om du vill ha dualboot annars kan du kicka in gentoo for os x, ger dig lite saker man saknar. Inte så mycket portat än men man blir lite gladare än utan iaf :)

Annars är nog ubunto det lättaste att köra, in med skivan o klicka lite så är du igång.

om jag vill ha linux helt på datorn då ?

214724[/snapback]

Det går att installera Ubuntu ifrån cd-skivan som du kan få gratis också. Alltså ifrån den cd-skivan kan du köra Ubuntu ifrån cd-skivan, och installera Ubuntu på din dator.

Jonatan Lindström

jag gillar ubuntu men glöm inte att man måste aktivt joxa för att den ska ska kunna läsa mp3-filer etc pga tjosan med licenser och rättigheter.

jag gillar ubuntu men glöm inte att man måste aktivt joxa för att den ska ska kunna läsa mp3-filer etc pga tjosan med licenser och rättigheter.

216016[/snapback]

Vad menar du med aktivt joxa?

Jonatan Lindström
Vad menar du med aktivt joxa?

216029[/snapback]

Det betyder att det inte funkar från start och att man själv måste ta reda på vad som behövs för att det ska fungera. Helt logiskt för folk som "tänker linux", inte så logiskt och rätt omständligt för folk som "tänker skrivbordsdator".

• 1 month later...

Va? Fixa igång mp3 manuellt?!?!

Oj, har kört ubuntu på båda ppc och x86 och har aldrig haft problem med att spela av mp3.

apt-get install xmms och sen har det varit klart.

Så det köper jag inte dessvärre :)

"

Linux är ett jäkla hassle.. end of story

"Jag vet bäst för jag kan inget" :ermm:

För en som jag som de fåtalet gånger jag sitter vid en windowsdator inte pallar med att köra WMP för att spela mp3, för att det inte duger, har myyycket lättare att lägga till xmms i linux än winamp i windows. Likadant office-paket (openoffice). Eller irc-klient, eller ditten och datten, you name it.

Det som är, är att det ÄR lite lättare att göra vissa inställningar i win eller osx. Men tom i osx kan jag ibland leta runt som tusan i det grafiska, för att inse att jag måste gå in och mecka i .conf.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...