Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Visar inte rätt minne!

Boh

Recommended Posts

Hej!

Sökte i olika forum men hittade ingen liknande tråd.. Jag vet heller inte riktigt om denna hör hemma här menmen.

Såhär är det:

Jag har en powerbook G4 15 FW800. För ett tag sen fick jag hem mitt nya ram-minne på ett gig som jag beställde från macoteket (det är rätt minne). Installerade det tillsammans med mid gammla 512.. Startade upp och det fungerade utmärkt. Allt rullade på bra och snabbt med 1,5 gig, tills i morse!

I morse kastade jag en blick på menumeters och såg till min förvåning att nåt inte stämde med ram minnet. jag kollade systeminformationen och där visade det sig att ett gig ram är fördelat på båda slottarna, uppe och nere på vardera 512. Alltså sammanlagt ett gig när det sitter 1,5 gig i.

Jag fattar ingenting har skiftat plats men ingen skillnad. Det står fortfarande att båda är på 512..

Vet nån vad det här beror på? Jag blir helt crazzy.. :cry:

Tacksam för svar!

markuslagerwall

Om du tar ut 512:an och låter 1 giggaren sitta i ensam vad säger den då?

Joakim Ågren

Kolla med bara 1 Giggaren i och se om det fungerar!

Fungerar det fortfarande inte är det troligt att du förstört minnet med statisk elektricitet där minnesbankerna på ena sidan av kortet fått sig en stöt. Då återstår inget annat än att skaffa nytt!. Man skall alltid använda antistatarmband när man arbetar med datorer särskilt RAM som är den känsligaste delen i en dator!.

Kolla med bara 1 Giggaren i och se om det fungerar!

Fungerar det fortfarande inte är det troligt att du förstört minnet med statisk elektricitet där minnesbankerna på ena sidan av kortet fått sig en stöt. Då återstår inget annat än att skaffa nytt!. Man skall alltid använda antistatarmband när man arbetar med datorer särskilt RAM som är den känsligaste delen i en dator!.

213873[/snapback]

Ja jag vet det där med antistat armband.. men är det inte konstigt då att det fungerade hur bra som helst i början och sedan efter ett tag så bara lägger hälften av minnet av? är det vanligt?

Jag provade nu och lät bara 1 giggaren sitta i men systeminformation visar bara 512..

Typiskt måste byta igen..

Joakim Ågren
Ja jag vet det där med antistat armband.. men är det inte konstigt då att det fungerade hur bra som helst i början och sedan efter ett tag så bara lägger hälften av minnet av? är det vanligt?

Jag provade nu och lät bara 1 giggaren sitta i men systeminformation visar bara 512..

Typiskt måste byta igen..

213881[/snapback]

Lät du det bara sitta i??

Prova då att ta ur det och kolla in kontaktytorna samt slotarna noga under starkt ljus och se om du kan se något fingeravtryck eller någe damm eller nått. Om du ser det då skall man torka bort det med en öronpetare och vara väldigt försiktig så att man ej kommer åt någon av minnesbankerna med petaren. Prova att sätta i det igen och se om det fungerar.

Vad gäller att det fungera bra i början, så brukar det vara med skador som orsakats av statisk elektricitet det kan visa sig först efter flera dagar!.

Lät du det bara sitta i??

Prova då att ta ur det och kolla in kontaktytorna samt slotarna noga under starkt ljus och se om du kan se något fingeravtryck eller någe damm eller nått. Om du ser det då skall man torka bort det med en öronpetare och vara väldigt försiktig så att man ej kommer åt någon av minnesbankerna med petaren. Prova att sätta i det igen och se om det fungerar.

Vad gäller att det fungera bra i början, så brukar det vara med skador som orsakats av statisk elektricitet det kan visa sig först efter flera dagar!.

213889[/snapback]

Okej de ska jag prova! Tack för tipset!

Jag hade problem med att installera minne i min PowerBook. Det gäller att se till att minnet verkligen sitter hårt på plats (sitter det fel, så kan man ändå starta datorn, men den visar inte det nya minnet).

Det kanske har "hoppat" ur minnesplatsen helt enkelt?

markuslagerwall
Jag hade problem med att installera minne i min PowerBook. Det gäller att se till att minnet verkligen sitter hårt på plats (sitter det fel, så kan man ändå starta datorn, men den visar inte det nya minnet).

Det kanske har "hoppat" ur minnesplatsen helt enkelt?

214136[/snapback]

Då skulle det väl inte stå att det sitter 512 där i systeminställningarna?

Då skulle det väl inte stå att det sitter 512 där i systeminställningarna?

214655[/snapback]

präcis

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...