Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fläktproblem

kribe383

Recommended Posts

Fläkten i min iBook surrar konstant. Någon som råkat ut för detta? Kommer inte riktigt ihåg när detta startade, men vet att den en gång i tiden var tyst. Åtgärd?

1. Kör programmet "Aktivitetskontroll". Kolla så att det inte ligger något program startat som använder 95% av processorkraften. Ibland kan det vara så att ett program som har låst sig inte syns men kör systemet för fullt. Tvångsavsluta då det programmet.

2. Kolla så att iBooken har fritt med "luft" omkring sig. Alltså, kolla så att det inte ligger sladdhärvor och blockerar luftgenomströmningen.

3. Kolla så att "fötterna" sitter kvar på undersidan. Dessa fyra plupppar höjer upp datorn några millimeter och ser till att det kan cirkulera luft undertill. Om dessa saknas, så ställ upp datorn på något, eller försök få tag på nya pluppar.

4. Spelar du 3D-spel på iBooken? I så fall är det naturligt att fläktarna får jobba. Men i normal användning så ska de tystna.

Hoppas något av tipsen funkar :)

Tyvärr fungerade inte något av dina förslag. Kan ju vara så att den fått en stöt. Någon som byt sin fläkt? Går det på garantin eller kan det hända att de börjar kräva mig på dollores?

Jag vill att det ska vara tyst!

Jag tror inte det är fel på själva fläkten, även om det kan vara så. Det är snarare något som säger till fläkten att den ska gå för fullt. Vilken temperatur har du på processorn?

Går fläkten hela tiden och du fortfarande har garanti kvar så borde det inte kosta dig några pengar.

Det kan oxå vara ett mjukvarufel. Vilken version av OSX har du? ibland kan uppdateringarna strula till det. Googla på ditt versionsnummer och "fan problems" så kanske du hittar andra som har samma problem.

En iBook ska vara knäpptyst. Annars går det inte att arbeta med den i tysta läsesalar på bibliotek :) Värre är det dock om man stoppar in en cd-skiva, då låter den rejält :lol:

Efter att ha slösurfat runt lite verkar det som att det kanske är ett HDD-problem och inte fläktproblem. Något som känns igen. Den verkar stå och surra hela tiden.

Undrar vad det kan vara som gör den lessen, har inte hört talas om det fenomenet förr faktiskt.

Kan du inte spela en munter melodi i iTunes o se om den rycker upp sig. :D

Funderar på ifall inte zappa prammet kan greja det? Det är ju lätt att testa alla fall.

Kolla dina vilo-inställningar i strömspararen så HD:en inte är satt på att inte få vila.

Hade problem med att fläkten gick konstant efter att jag uppgaderade till Tiger. Det visade sig bero på antivirusprogrammet Virex, som inte gick ihop med Tiger. I vart fall upphörde problemet helt efter att jag tog bort Virex och problemet har inte kommit tillbaka.

Har samma problem med min gamla Ibook snäckskal 466, ni tror inte att man kan byta ut fläckten till en nyare effektivare med bättre kylning så att den inte behöver jobba så mycket för att hålla datorn kall?

kan man byta fläckt ? denna börjar gå lite ostabilt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...