Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iPhoto - byta namn på album?

Luzer

Recommended Posts

Håller på att lägga över lite bilder i iPhoto för att lära mig det också :) Försökte byta namn på ett album men det gick änna inte, hitta ingen meny för det heller, tycker att det borde bara vara att trycka "enter" eller klicka på namnet men icke sa nicke, det sluta med att jag gjorde ett nytt album och förde över allt dit, och sen tog bort det gamla. Går det att byta namn på albumen?

Sen är ju inte iPhoto snabbast direkt, när man kopierar in bilder som man har på disken så tar det ju en evighet, även fast iPhoto egentligen bara kopiera bilderna till ett annat ställe på disken (för detta går inte att ta bort eller, som det gör i iTunes?).

Sen undrar jag om det inte går att se bilderna i helskärm i iPhoto? Man kan ju göra ett bildspel men jag vill bara unna få upp bilderna i helskärm och bläddra mellan dom med piltangenterna.

Ah, dubbelklick, så enkelt var det :)

Upptäckte även att bildspelet man kör går ju att pausa å sen bläddra själv med piltangenterna. Man får ju upp en liten dum transparant ruta bara, går det att få bort den utan att stoppa bildspelet ?

Undrar en till grej nu :)

Om jag vill ta bort en bild helt från disken, genom iPhoto för det är ju där jag ser bilderna. Går det att göra direkt från ett album eller måste jag ta bort den under "bibliotek". Det ligger så jäkla många bilder där så det tar lång tid att leta upp dom man vill ta bort. När jag tar delete på dom i albumen så försvinner dom ju bara från albumet men inte från diskenl. Men tar jag bort dom i bibliotek så läggs dom i papperskorgen och när jag tömmer papperskorgen så försvinner allt.

Om jag inte missminner mig måste du nog gå via bibliotek-papperskorg-tömma papperskorgen. Albumen är väl bara en genväg till respektive foto. Men jag kan vara helt ute och cykla nu, men det är vad jag tror iaf. :unsure:

Jag lyckades hitta ett snabbkommando till det själv, trycker man alt+äpple+del i en bild i ett album så flyttas den till papperskorgen. Tyvärr går det bara i "ordna" läget och ej i "redigera" där man har lite större bild. Jag skulle gärna vilja kunna bläddra i helskärmläge och snabbt bara välja "ta bort". Klickar man på papperskorgen under bildspelet så tas ju bara genvägen bort till albumet också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...