Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Netgear+Airport Express

cicki

Recommended Posts

Vi har ett litet nätverk hemma med 5 macar och en pc.

Rättare sagt vi hade 4 macar i nätet och modemet/routern som är en Netgear har bara 4 portar så vi fick rycka ur o låna sladdar när de två övriga skulle ut på nätet.

Så vi har nu införskaffat en Airport Express som vi kopplat till Netgearen och hurra! det var bara att koppla in så på två sekunder hade alla internet. Suveränt!

Men: (suck) då försvann nätverket mellan macarna... Vi som förr kunnat koppla in oss hos varandra för att hämta filer kan inte det längre. Försöker någon öppna "nätverk" händer ingenting. Inte ens en liten ruta som säger att det inte funkar utan just - ingenting (förutom internet då och det är ju i och för sig det viktigaste).

Men undrar ändå vad har hänt?

iMac G5 och pc'n är de som kör trådlöst, de andra är kopplade på ethernet.

(Mitt hundrade inlägg!) :rolleyes:

Dom datorerna som ligger uppkopplade mot AE ligger ju bakom 2st routrar och då kan det blir lite knepigt att komma åt de som ligger direkt under netgearen. Men de som ligger bara på AE skall ju inte vara några problem att komma åt. Lägg alla i samma arbetsgrupp så underlättar det att hitta varandra i nätverket. Annars kan man ju försöka ansluta manuellt till det lokala ipt som en specifik dator har, eller prova först att pinga ipt för att se om man har kontakt överhuvudtaget. Jag hittade ett kul nätverksverktyg bland verktygsprogrammen på macen, heter kort och gott "nätverksverktyg". Där finns en ping flik om man inte vill pinga i terminalen :)

Går det att brygga AE för isåfall tror jag på det, så har du inte två burkar som försöker göra samma sak.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...