Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur loopar man en flash-video?

mjg

Recommended Posts

Jag har Flash 8 och Dreamweaver 8. jag lyckas inte få min flash-video att loopa - den spelas bara upp en gång. Har försökt allt. Hittar inget vettigt i manualen heller. Jag är troligtvis bombad i skallen eftersom jag förstår att detta är en mycket enkel och fundamental grundfunktion i Flash...Eller?

Ge mig något att bita i. Ett tips som kan ge mig en ny och fräsch infallsvinkel. Som det är nu så har allt fastnat och stannat av...mörker...suicidal...ser syner...tung andning...förvirrad... :blink:

På sista rutan: dittklipp.gotoAndPlay(1); ?

213339[/snapback]

Nej. Funkar inte. :blink:

Hey - ta det lugnt. Flash är stönigt. Jag har själv knepigt att förstå vad som händer och vad som är vad. Begreppsförvirringen är uppenbar och soppan ett faktum.

I detta fall så ska det Actionscript Jochum tipsade om funka (infogat på "Åtgärder" för sista Keyframe). Jag gissar att du testar på fel sätt - genom att slå Enter. Gör inte det, utan ta i stället "Äpple - Enter" Då kompileras en testfilm i ett eget fönster och animationen fungerar. Eller hur?

Riktigt knepigt blir det i Flash om man har behov av mer avancerad kod i Actionscript. Jag har inte hittat något sätt att "återanvända kod", dvs skapa klasser och funktioner som kan anropas av objekt i filmen. Har man flera filmklipp med samma kod så är det bara att skriva in den för varje objekt..

Att sen få en överblick är i stort sett omöjligt...

Förutom att det är en rörig jäkla soppa, så en annan infallsvinkel är ifall man behöver sätta filmen på att loopa i Dreamweavern?

Förutom att det är en rörig jäkla soppa, så en annan infallsvinkel är ifall man behöver sätta filmen på att loopa i Dreamweavern?

213677[/snapback]

Nu är jag inte med? Var det där en fråga eller ett påstående? :blink:

Nu är jag inte alltför kunnig i Flash, men loopar har jag gjort förr. Jag vet inte hur mycket du kan så jag skriver så utförligt som möjligt.

I Flash finns en tidslinje med olika bildrutor. Normalt när man loopar så ser man till att filmen vid en viss bildruta hoppar tillbaka till en som fanns tidigare, oftast men inte nödvändigt till bildruta 1. Detta gör man med ett ActionScript. Detta gör du genom att markera den bildruta som du vill hoppa från. Därefter går man till menyn 'Window' > 'Actions'. I vänster sida av fönstret som öppnas finns en lista på olika typer av ActionScript som man kan använda. Till höger visas ett redigeringsfält där man skriver sina ActionScript.

Man behöver inte kunna ActionScript för att kunna använda dem. Tryck en gång på knappen märkt 'Script Assist'. Tryck en gång på 'Global Functions' i listan till vänster. Tryck därefter en gång på 'Timline Control'. Dubbelklicka på 'goto'.

Nu ska du till höger få flera inmatningsmöjligheter. Högst upp kan du välja mellan 'Go to and play' och 'Go to and stop'. Dvs om Flash ska hoppa och därefter spela, eller om Flash ska hoppa och därefter stanna.

Därefter får man välja till vilken scen Flash ska hoppa. I Flash kan man kombinera olika scener om man inte vill ha en alltför lång tidslinje att arbeta med. Har du inte lagt till någon scen eller ska hoppa inom samma scen så låter du värdet stå kvar på '<current scen>'. Ska du hoppa till en annan scen kan du trycka på menyknappen till höger om fältet och där välja vilken scen du ska hoppa till.

I nästa fält ska du välja vilken typ av hopp som ska göras. Dvs vad det är vi ska hoppa till.

Därefter får du ange till vilken punkt Flash ska hoppa. Om du valde 'Frame Number' i förra fältet så anger du nu till vilken bildruta Flash ska hoppa. Det förvalda värdet är '1'. Ändra om det är till en annan bildruta Flash ska hoppa till.

Nedanför ser du hela tiden hur ActionScriptet ser ut.

När du är klar stänger du fönstret.

I arbetsfönstret kommer du om du spelar upp filmen inte att få en loop. Det är för att Flash inte kör ActionScript under själva arbetet. Om du däremot väljer menyn 'File' > 'Publish Preview' > 'Flash' kommer du att få se filmen som resultatet kommer att bli. Då körs ActionScripts.

Om du vill kan du i Flash ändra i en inställning så att enkla ActionScript körs i arbetsfönstret. Det gör du i menyn 'Control' > 'Enable Simple Frame Actions'.

Nu kom jag ihåg att det finns en annan lösning också. Det jag förklarar nu fungerar dock bara om du i t ex Dreamweaver vill lägga in en Flash-film.

I Dreamweaver går du till menyn 'Insert' > 'Media' > 'Flash'. Välj den Flash-film som du vill använda.

I kontrollådan finns ett var inställningar du kan ändra på. En av dem heter 'Loop'. Bockas den för så loopas Flash-filmen oavsett om det finns en loop invävd i Flash-filmen eller inte. Observera att du då inte har lika stor kontroll som om du hade skapat loopen direkt i Flash. Bockar du för 'Loop' i Dreamweaver så körs Flash-filmen från början till slut om och om igen.

Om du inte har 'Loop' bockad så gäller det du gjort i Flash.

Det går alltså att lösa det här på två sätt. Jag skulle köra på den första lösningen där man gör allt i Flash, därför att man fr en bättre kontroll.

Nu är jag inte med? Var det där en fråga eller ett påstående?  :blink:

213744[/snapback]

Det var ett frågande påstående. :)

Annars täckte qwerty förtjänstfullt in det mesta ovan.

• 5 years later...

Jag fick inte något av det där att fungera trots irriterande många (understatement) försök med varianter. Hittade det här på nätet, vilket funkar. Görs på den enda rutan, i Åtgärder skriv in:

on (complete) {

this.play();

}

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...