Jump to content
Just nu i M3-nätverket

formatera från mac/pc

gorky

Recommended Posts

Hur formaterar man till fat32 eller till ntfs från en mac, behövd någona extra mjukvara. Har OSX 10.3.9.

Har en extern hårdisk med ntfs som macen kan läsa. men det går inte att lägga in filer från macen på denna externa HD.

Jag har lärt mig att Mac OS i "standardutförande" inte kan skriva till en ntfs-enhet, enbart läsa.

För att formatera till fat32 så använd bara Skivverktyg och "radera", då kan du välja "MS-DOS-filsystem", vilket är fat32. Det verkar också som att du enbart kan göra hela enheten till fat32 (eller annat). Det går inte att blanda fat32 med t.ex. hfs+.

Formaterade fat32 för ett litet experiment på min Ipod häromdan och det fungerade som det skulle. Jag har Mac OS 10.3.9.

Du kan formatera fat32 från skivverktyg sen går det att formatera något som heter Unix.... tror det blir ntsf. Observera dock att mig veteligen kan inte en mac skriva till en ntfs disk, endast läsa som du redan upptäckt.

Nej, nej, unix-formatering är inte samma som ntfs. Apple rekommenderar enbart unix-formatet om du vet att du enbart kommer att köra unix-os, t.ex. Mac OS X. Jag är inte helt säker på följande påstående, men jag har fått för mig att man inte kan köra classic om skivan är unix-formaterad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...