Jump to content
Just nu i M3-nätverket

G4+LaserWiter NT?

med

Recommended Posts

Hur kan jag koppla in LaserWritern på en PMG4? LWn har local talk och nån slags seriell port för PC (Interfaces Local Talk,RS-232 och RS422)? Finns det adapter? Eller blir det att skaffa en nätverksskrivare för ethernet?

Den skrivaren har anslutning för LocalTalk och rund serieport. Det finns adaptrar, men av vad jag har hört så är det inte garanterat att de faktiskt fungerar bra. Det smidigaste är att använda en nyare skrivare.

En annan lösning är att använda en äldre Mac som skrivarserver. Om du inte redan har en så köper man en begagnad Mac som har både den runda serieporten och Ethernet-port. Macar fram till 1997 har den runda serieporten samt ett par som fanns kvar i ytterligare några år. Därefter låter man den äldre Macen fungera som en bygga mellan skrivaren och nätverket.

Den skrivaren har anslutning för LocalTalk och rund serieport. Det finns adaptrar, men av vad jag har hört så är det inte garanterat att de faktiskt fungerar bra. Det smidigaste är att använda en nyare skrivare.

En annan lösning är att använda en äldre Mac som skrivarserver. Om du inte redan har en så köper man en begagnad Mac som har både den runda serieporten och Ethernet-port. Macar fram till 1997 har den runda serieporten samt ett par som fanns kvar i ytterligare några år. Därefter låter man den äldre Macen fungera som en bygga mellan skrivaren och nätverket.

212830[/snapback]

Jag har en upphottad beige G3. Den kan då få vara kvar och köra gamla OS9 och SCSI-grejer plus skrivaren. Och sen kanske investera i en bärbar. (Kanske frugan köper den idén) Ngt tips på en prisvärd bärbar med DVD?

Jag håller igång en gammal LW320 åt mina föräldrar, men det är ofta tjafs med att omkopplingsdosor och inställningar ballar ur. Rent tekniskt funkar det så att de har en LocalTalk-till- Ethernet-dosa och datorn (G4) ser skrivaren under anslutna LocalTalk-skrivare.

Om det blir strömavbrott eller något går fel har jag gjort upp ett schema för hur de ska återställa allt - rycka ur alla sladdar och sedan sätta i allt i en bestämd ordning. Då brukar det funka igen. Men detta får de göra minst en gång per månad.

Rekommenderar att lägga 1000 spänn på ny och kompatibel bläckstråle- eller billig laserskrivare istället för 800 på en sån dosa!

/ Jesper

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...