Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Startljudet

chinadrumsticks

Recommended Posts

chinadrumsticks

Under de närmaste åren (kanske längre) har starljuden på Apples datorer varit i stort sett identiska.Vore det inte kul om de kunde programmera in lite nya ljud. Det skulle vara häftigt om varje typ av datorfamilj kunde ha sina egna karaktäristiska set av ljud. Och att man kunde själv ställa in vilket ljud man vill ha. Det är ju förstås svårt om de sitter i NPROM, men om det styrs via OF, kanske? Detta skulle verkligen fördjupa Apples särskilda nisch. Just nu sitter jag och vill att min mac ska starta med "spartacus"-ljudet. :D

Carlisle_united

Tror dom började med det plonget dom har nu runt 98 när första imacen kom, men jag kan ha fel.... någon som vet mer?

Tja jag vill ha liknande ljud som min performa 5200, det är mer space i det ljudet.

Spartacus hade verkligen ett trevligt ljud. Det vore fint om man själv kunde välja. Då skulle jag välja det direkt. ^_^

iMac var dock inte först med det nuvarande ljudet. Min Macintosh Quadra 840av har samma startljud som nya Macar har idag. Quadra 840av lanserades i juli 1993. Så ljudet är över 12 år gammalt. Jag har inte hittat någon Mac äldre än min Quadra som har det startljudet.

Ingen som har nån ljudfil så man kan få höra en Sparactus?

Jag gillar min LC's ljud, inget plong direkt. Ska spela in det när jag får tid över.

marcushedenstrom
Ingen som har nån ljudfil så man kan få höra en Sparactus?

Jag gillar min LC's ljud, inget plong direkt. Ska spela in det när jag får tid över.

212799[/snapback]

Mactracker innehåller alla startljud, och en del dödsljud. :cry::cry:

marcushedenstrom

Enligt Mactracker var Performa 450 från 93 den första med den nuvarande startljudet. Strax därefter kom Centris 660/AV med samma ljud.

marcushedenstrom

Hmm, performa 52xx har lite annorlunda ljud. :ermm::ermm:

marcushedenstrom

Hah!!! TAM har ju ett freaky ljud. :whistling::whistling::whistling:

Carlisle_united
Hmm, performa 52xx har lite annorlunda ljud.  :ermm:  :ermm:

212814[/snapback]

Japp klart min favorit... min stackars performa står nog och fryser i förrådet. :cry:

Enligt Mactracker var Performa 450 från 93 den första med den nuvarande startljudet. Strax därefter kom Centris 660/AV med samma ljud.

212811[/snapback]

3 månader innan min Quadra. Då var jag nära i alla fall. :D

Men den är bra ändå. :wub:

marcushedenstrom
Japp klart min favorit... min stackars performa står nog och fryser i förrådet.  :cry:

212819[/snapback]

Ush vad hemsk du är. :cry::cry::cry::cry::cry:

Hah!!! TAM har ju ett freaky ljud.  :whistling:  :whistling:  :whistling:

212818[/snapback]

Vill du lyssna på ett ljud som är "freaky" så rekommenderas dödsljudet för Quadra 840av och Quadra 660av. Tänk er "den vanlige användaren" starta sin dator och bli bemött av det. Man skulle nog bli ganska ställd. ^_^ Som tur är ar jag aldrig behövt höra det i min Quadra. :wub:

Däremot i andra Macar. :ph34r:

Men jag löste det snabbt, det var minnet som satt på fel plats.

Carlisle_united
Ush vad hemsk du är.  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:

212823[/snapback]

Det är inte mitt fel... min mor skäller så förskräckligt på mig om jag tar in en till dator i mitt rum jag har redan 4 här inne... :mellow:

marcushedenstrom

Hahahahhaahhahahhaahhahh!!!! Det roligaste jag har hört!!!! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

#1 knäppaste Mac-ljudet någonsin!!! B)B)^_^

Hahahahhaahhahahhaahhahh!!!! Det roligaste jag har hört!!!!  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:  :w00t:

#1 knäppaste Mac-ljudet någonsin!!!  B)  B)  ^_^

212829[/snapback]

Menar du dödsljudet för Quadra 840av? :unsure: Usch säg inte så. Det är jätteläskigt. :cry:

Det är inte mitt fel... min mor skäller så förskräckligt på mig om jag tar in en till dator i mitt rum jag har redan 4 här inne... :mellow:

212828[/snapback]

Jag vet precis hur det är. Jag har haft det likadant. -_-

Min SE/30 har ett lite eget dödsljud. Jag hörde det en gång för ett tag sedan. :cry: Men efter att jag dammat av moderkortet så gick den som en klocka igen. :wub:

Carlisle_united
Jag vet precis hur det är. Jag har haft det likadant.  -_-

212836[/snapback]

Mycket irriterande att man inte ska få sig ett fast jobb och flytta.

Mina 4 års pluggande gav mig verkligen en knuff ut i arbetslivet. <_<

Menar du dödsljudet för Quadra 840av?  :unsure: Usch säg inte så. Det är jätteläskigt.  :cry:

212833[/snapback]

*fnissar* Jag måste hålla med Marcus faktiskt. Det var roligt!

Men, näär?  :huh:

213006[/snapback]

Vad menar du? Nu ni!, nu kommer jag iallafall att visa mitt..

Nu har jag granskat LC'n (som kan vara bra att göra nån gång i månaden) ordentligt. Jag har spelat in 2 ljud. Det första vart för nära högtalaren men skickar med det för jämförelse. Jag öppnar sen datorn och städar lite, fixar lite startar den igen och provar att spela in igen. Lägg dä märke till att jag har fixat avgasläckagen! :D (den lät ju som en traktor innan.. :P ). Sen tog jag lite bilder i den. Jag undrar varför det sitter en sån där låda med ett AMD märke på i min LC? Det hör väl hemma i PC världen. :huh: Sen undrar jag var processorn sitter, är det den med ett "M" på ellr? :ermm:

bilderna ej redigerade, så de kan vara lite suddiga och dåliga.

lcstart.wav

Start, första gången

lcstarts2.wav

Start, andra gången

post-7270-1129934366_thumb.jpg

Översikt! :w00t:

post-7270-1129934373_thumb.jpg

Är det inte AMD?

post-7270-1129934385_thumb.jpg

Se så litet nätagget är! ^_^

EDIT: Sa inte jag åt dig att sluta spamma!? :wacko:

EDIT2: De randiga håle ni ser på några av bilderna, där ska fläkten och högtalaren sitta, som sitter sammankopplade på en smart platsbit, man bara "klickar" loss den och "klickar" tillbaka den om man ska röra nåt av dem. Kontakterna ansluter liksom automatiskt när man sätter dit den igen. :wub:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...