Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Hårddisken krymper

NisseO

Recommended Posts

Helt plötsligt märker jag att jag har mellan 4 och 5 GB mindre utrymme på hårddisken än vad jag borde ha. Det verkar som om hårddisken hela tiden fylls på via internetuppkopplingen, utan att jag egentligen gör något.

Bara idag tycks utrymmet ha krympt med närmare en GB sedan jag tömde papperskorgen och gjorde plats genom att överföra grejer till den externa, för att sedan tömma ordentligt genom en omstart.

Jag laddar inte ned någonting alls via fildelning eller på något annat sätt.

Finns det någon som varit med om något liknande eller vet vad det skulle kunna bero på?

Finns det något sätt att ta reda på vilka filer som skapats, fyllts på eller växt under de senaste dagarna?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till när jag är nere i bara 2,6 GB ledigt efter rensning, samtidigt som jag borde ha uppåt 8 eller 9 GB ledigt. :cry:

Du har väl helt enkelt tvättat den i för högt gradantal?

Allvarligt talat iPhoto skapar väl nya filer i sitt bibliotek, iTunes oxå kanske? iMac-kontot trasslade för nån?

Du kan ju alltid söka på alla filer som är nyare än några dar så får du se. Kanske är ett nytt virus?!

marcushedenstrom

Kolla i Aktivitetshanteraren hur mycket virtuellt minne som används.

Kolla sen i /Library/Logs/Console/501 och se om någon av filerna är ovanligt stor. Ett par megabyte är normalt, men en gång hade jag en på 19,3 GB. Det var onormalt. Den kastade jag. :whistling::whistling:

Nej, tyvärr verkar inte några av förslagen hjälpa. Jag använder inte iPhoto, och iTunes borde ha fyllts på mycket mer tidigare när jag använde det mer. Något mac-konto har jag inte. Det var heller inte någon av filerna Marcus föreslog, de filerna var på kb-storlek.

Ett tag tänkte jag att det bara var att cache-minnet kom upp i ett par GB, men när jag startade om senast fick jag bara 1,5 GB ledigt. För två dagar sedan låg det på 3,3 GB efter omstart, och sedan dess har jag bara uppdaterat från Apple på högst 200 MB.

Jag kom på att jag rensade ordentligt i förra veckan för att kunna kopiera dvd-skivor, så att jag hade mellan 8 och 9 GB ledigt då. Men nu alltså bara 1 GB efter att ha fyllt på hårddisken med högst 1,5 GB på egen hand.

Ett tag tänkte jag att det var den sista dvd:n, som jag kopierade, som låg kvar i cache-minnet, fastän den borde tas bort när Toast avslutas. Men även om så skulle vara fallet och förklaringen till 4,5 saknade GB, så förklarar det ju inte de senaste dagarnas påfyllning.

Vad är det som händer?!

Ibland vet man inte (kan ju vara virus menint' troligt) ->omstart (Kills everything)

216862[/snapback]

Finns inga virus. ;)

Det kan vara så att systemet visar fel siffror av någon orsak. Vet inte varför men har varit med om det någon gång, men inte i alltför stor skala.

Vad var det för uppdatering från Apple du gjorde? Kan det vara så att den kanske skapade en ny systemmapp som backup elller liknande, nåt annat den duplicerade kanske? Jag bara yrar, men det är bättre än att vara tyst… ibland.

Vad var det för uppdatering från Apple du gjorde? Kan det vara så att den kanske skapade en ny systemmapp som backup elller liknande, nåt annat den duplicerade kanske? Jag bara yrar, men det är bättre än att vara tyst… ibland.

216897[/snapback]

Ja, yra på du; läget börjar bli desperat här. Snart får jag börja skyffla över mer av mitt iTunes-bibliotek till den externa för att få utrymme.

Jag uppdaterade iTunes till 6.0.1, Quicktime till 7.0.3, något för iPod och något med Core, har jag för mig. Men det var igår, så det kan inte vara den huvudsakliga orsaken.

Puh! Jag hittade problemet.

Tack, för engagemanget och särskilt tack till Marcus, som ledde mig på rätt väg. :wub:

Det visade sig vara en av filerna i Biblioteket som växte okontrollerat, som en cancersvulst ungefär. Men det var inte i /501 utan i /Library/Logs/Console/502 som filen på modiga 6,4 GB låg och skräpade. Nu hoppas jag bara att systemet klarar sig bra utan den och att de här loggfilerna är lika nödvändiga för datorn som blindtarmen är för människokroppen.

En skrämmande upplevelse var det, när hårddiskutrymmet krympt från 924 MB till 660 MB på de två timmar som gått sedan jag lämnade datorn ensam.

Nu kan jag däremot sova lugnt i natt. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...