Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iPhoto vs. konkurrenter

p e t t e r

Recommended Posts

Tänkte precis börja använda iPhoto för mina bilder (har tidigare bara kört Bildinsamling, och sedan Photoshop för redigering. Vill nu ha ett smidigare alternativ), men har nu på sistone läst flera negativa kommentarer om programmet.

Det jag har sett av det när farsan kört det verkar vara precis vad jag vill ha, men för att vara på den säkra sidan innan jag börjar använda och vänja mig vid det tänkte jag reda ut plus och minus.

Vad är de stora invändningarna mot iPhoto?

Vilka är de bästa alternativen, och varför?

Björn Nordström

iPhoto är egentligen tre program i ett:

Bilddatabas - Man samlar in bilderna via Bildinsamling och filerna hamnar automatiskt i olika mappar ordnade i År/ Månad/ Dag. Om du vill öppna några bilder från ditt iPhoto-bibliotek i tex Photoshop, är de ganska svåra att hitta; bilderna ligger utspridda i flera olika mappar (om de är fotograferade olika dagar). Osmidigt! Om man istället väljer att lägga alla bilder i en och samma mapp när man hämtar dem från kameran, kan man sedan importera dem till iPhoto. Då dupliceras alla bilder in i iPoto-biblioteket. Då kan man lättare hitta en speciell bildfil i den ursprungliga mappen om man vill öppna dem i Photoshop. Bilddatabasen är ganska seg om du har en äldre Mac, G5 klarar dock jobbet. Har du många bilder vill man inte ha alla sina bilder duplicerade, det tar för stor plats. Jag brukar därför bara importera de bilduppsättningar som jag vill göra bildspel av. Bättre bilddatabasprogram finns där bilderna länkas in istället, kolla tex iView Media och iView Media Pro.

Bildretuschprogram - I iPhoto kan man bearbeta sina bilder, beskära, ändra kontraster och färgförändra. Klarar kanske 5% av vad ett bättre bildprogram kan, inte särskilt kompetent alltså. iPhoto har dock blivit lite bättre på detta i den senaste versionen.

Bildvisningsprogram - Bildspel och presentation är iPhotos styrka (enligt mig). Man kan visa bilder i fullskärm och man kan presentera dem olika länge, göra övergångar (transitions) och lägga på musik. Eller så kan man exportera sina bildspel som Quicktime-film. Dessa blir dock ganska tunga vilket beror på bildstorlek, musik och övergångar. Man kan också beställa färgkort direkt från iPhoto och till och med göra layoutade inbundna fotoböcker med text (har provat, det blir bra, men rastret är grovt).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...