Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nybörjare på bilder

Greta723

Recommended Posts

Hej,

Jag har haft min digitalkamera i över ett år nu och skulle vilja göra något kul med bilderna. Fina egna julkort etc. Vilket program ska man börja med?? Vill ha något som inte är så dyrt, som är lätt att förstå sej på. Jag skulle vilja kunna ta en bild, göra den svart-vit/gråskala och sedan lägga in från andra bilder i färg - förstår ni vad jag menar???

Blev rekommenderad psp men det finns väl inte till mac va? Nån som provat att köra det i virtual pc??

/Greta723

Hej,

Jag har haft min digitalkamera i över ett år nu och skulle vilja göra något kul med bilderna. Fina egna julkort etc. Vilket program ska man börja med?? Vill ha något som inte är så dyrt, som är lätt att förstå sej på. Jag skulle vilja kunna ta en bild, göra den svart-vit/gråskala och sedan lägga in från andra bilder i färg - förstår ni vad jag menar???

Blev rekommenderad psp men det finns väl inte till mac va? Nån som provat att köra det i virtual pc??

/Greta723

212446[/snapback]

Att köpa VPC bara för att köra Paint Shop Pro, näääää, då hade jag sattsat mina pengar på att försöka få tag på en begagnad upplaga av Photoshop 6 tex. och kunna köra den direkt under min Mac.

Om du ska köra VPC på din dator utan att det ska vara slöt så får den ha ganska bra med minne å processor kraft.

Det finns andra program som du kan göra vid dina foto i tex. GraphicConverter och som inte är så dyr heller, hoppas att andra fyller på med vilka program du skulle kunna ha.

Jag själv använder bara Photoshop, tycker att det är det bästa program å redigera bilder i -_-

Ja, grejen är att jag har redan VPC (maken kör något statistikprogram) men jag tycker det är fruktansvärt segt - fattar inte att han kan köra statistik med det. Hoppas på fler tips...

Var kan man hitta begagnade program som photoshop som du nämner???

Jag förstår inte varför alla alltid föreslår Photoshop som är för den erfarne.

Titta på Adobe Photoshop Elements istället. Lillebror till Photoshop. Det är enklare att lära sig och du är igång på nolltid.

Jag föreslog programmet till brorsan och han blev mycket nöjd.

Vad jag fattar det utan att ha Elements är att det kan göra 96% av vad storebrorsan kan. Så det räcker ju väldigt långt för de flesta.

Finns det lagerhantering i Elements? Fundera också på att skaffa mig det programmet.

Det står att man kan göra montage så det kan man nog, ser dessutom att det kan batcha och importera RAW, det verkar kunna göra det mesta, vad jag kommer ihåg av Petras recension så en sak som skiljde var t ex att Element inte hade kurvor. Det är nog typ några såna funktioner som skiljer, som proffsen (och semiproffsen) tycker det är värt att betala för.

Finns det lagerhantering i Elements? Fundera också på att skaffa mig det programmet.

212497[/snapback]

Ja, det finns lagerhantering och istort sett allt som finns i "stora" Photoshop. Det som saknas är väl rena proffsfunktioner som CMYK-läge, möjlighet att arbeta med bilder i 16-bitar per kanal, vissa avancerade filter och vissa avancerade automatiseringsfunktioner.

Jag skulle faktiskt hävda att Elements tom är bättre för den normala användaren och den avancerade hem-användaren än det fullstora Photoshop är.

Om du inte har för avsikt att leva på det du gör med Photoshop så finns ingen anledning att betala för den "stora" varianten.

Verkar vara ett vettigt alternativ för en novis som jag. Om det sen är lättare att hantera än photoshop är det ju ännu bättre. Men bäst är nog priset.

/Greta723

212446[/snapback]

Maken till o-intuitivt program får man leta efter... har fortfarande rysningar efter att ha försökt köra Pain Shop Pro på jobbet!

Gimp - Gratis ju.

Gimp för mac

213102[/snapback]

Var in och tittade på det här men måste erkänna att jag förstod inte hälften av vad som stod på sidan... Lite trött var jag.... Laddade hem något som inte fungerade. Nån som kan förtydliga vad man kan göra, hur man laddar hem ets. Jag har OSX 10.4.2

Var in och tittade på det här men måste erkänna att jag förstod inte hälften av vad som stod på sidan... Lite trött var jag.... Laddade hem något som inte fungerade. Nån som kan förtydliga vad man kan göra, hur man laddar hem ets. Jag har OSX 10.4.2

216980[/snapback]

Ladda ner Gimp från denna sida GIMP var någa med att ladda ner till det OS-system du har.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...