Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Helt ny Finder i kommande OS X


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Anton Österberg
[/color]

213922[/snapback]

Hedenström Ronny, Hedenström ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
Det var ett smidigt sätt att samla alias till program, filer, bokmärken osv på det sätt som man ville ha det. Man kunde själv välja om man ville ha en lång lista, en mappstruktur eller en blandning. Visserligen går det att göra något liknande med Dock, men inte så att man själv kan bestämma hur i lika stor utsträckning.

213770[/snapback]

+ god ergonomi, det viktigaste längst upp till vänster, något som nybörjare hittar omedelflax.

Det viktigaste är fortfarande där, du kan bara inte ändra på det vilket kanske är bra för att hålla det konsistent. Apple ville ju ha ett gränssnitt som alla kan använda, det som gör det så mycket enklare att använda är Linux och Solaris t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Jag är så trött på hur Finder är idag. Kracshar hela tiden. I skrivande stund så är fortfarande Finder igång, men jag kan inte öppna några fönster i Finder. <_< Fan, jag skulle behöva starta om datorn dubbelt så ofta om det inte vore för Terminal (kanske är bättre i Tiger än i Panther). Ett nytt Finder behövs nog.

 

Till er som tycker att Spotlight är segt; Jag kör inte Tiger själv men jag har hört att man skall indexera alla filer på hårddisken innan man använder Spotlight, eller har jag fel? Kanske det som är felet om ni inte gjort så.

213880[/snapback]

Din dators OS X är sannolikt trasigt och behöver repareras eller kanske t.o.m. om-installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er som tycker att Spotlight är segt; Jag kör inte Tiger själv men jag har hört att man skall indexera alla filer på hårddisken innan man använder Spotlight, eller har jag fel? Kanske det som är felet om ni inte gjort så.

213880[/snapback]

 

Visst är det så men detta skall skötas automatiskt. Du har extremt lite kontroll över det hela. I början när Tigern kom var det många som sade att den var skit just pga att den indexerar efter installationen, något som kan ta flera timmar första gången. Sedan sköts det mer eller mindre kontinuerligt.

 

Om din finder kraschar så är det något alvarligt fel.....tror min lagt av någon enstaka gång under hela X-tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Din dators OS X är sannolikt trasigt och behöver repareras eller kanske t.o.m. om-installation.

213940[/snapback]

Vad skulle reparera innebära i sådana fall? Pre-bind? Reparera rättigheter? Om du kan komma med något lämpligt förslag så ska jag försöka... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Findern måste vara ett av Apples mest ambivalenta projekt, de verkar vilja göra om den till varje systemversion.

 

Är det bara jag som får känslan av att utvecklingen av Findern inte känns alltför genomtänkt?

213919[/snapback]

 

 

Håller med...

 

men det också bland det svåraste...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle reparera innebära i sådana fall? Pre-bind? Reparera rättigheter? Om du kan komma med något lämpligt förslag så ska jag försöka... :unsure:

213949[/snapback]

Prova Applejack.

Installera och starta om medan du trycker kringla+s.

Du befinner dig nu i ett kommandoskal.

Starta applejack.

Välj "a" (autopilot) för att köra alla underhållsrutiner, inklusive bortagande av cache filer som kan spöka.

 

Det kan ta några minuter innan den är färdig. Välj restart sedan när den frågar.

Om detta inte var till hjälp så arkivera+installera med OS DVD/CD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Prova Applejack.

Installera och starta om medan du trycker kringla+s.

Du befinner dig nu i ett kommandoskal.

Starta applejack.

Välj "a" (autopilot) för att köra alla underhållsrutiner, inklusive bortagande av cache filer som kan spöka.

 

Det kan ta några minuter innan den är färdig. Välj restart sedan när den frågar.

Om detta inte var till hjälp så arkivera+installera med OS DVD/CD-skivan.

213981[/snapback]

Får prova det. Dess värre har jag inte kvar mina Panther skivor, så kör det sig nu får jag gå tillbaka till... Jaguar... så hette det jag... Som jag skrev i en annan tråd så fick jag nyss ett sådant där mindre trevligt meddelande... *Host* *host* kernel... *host* ...panic :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde mig något nytt idag! :D

 

Tar tillbaka mina komentarer om Spotlight!

 

Det är jag som gjort fel, min vana trogen har jag använt "kringla+f" för att söka, trodde då att jag använde Spotlight som jag likaställde med sökfunktionen i X men så verkar det ju inte vara. Spotlight klart bättre än jag trott/påstått.

 

Tur att man kan lära sig något nytt efter lite surfande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min panther kraschar aldrig Anton, försök hitta skivorna eller uppdatera till senare version, (eller kolla minnena), nåt fel har du helt säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får prova det. Dess värre har jag inte kvar mina Panther skivor, så kör det sig nu får jag gå tillbaka till... Jaguar... så hette det jag... Som jag skrev i en annan tråd så fick jag nyss ett sådant där mindre trevligt meddelande... *Host* *host* kernel... *host* ...panic :ermm:

213991[/snapback]

 

Att gå tillbaka till Jaguar skulle jag inte göra...många program som rullar fint i panther funkar inte alls i Jaguar som de ska, kolla det först. Bättre att lägga pengarna på tiger istället för ett par krogrundor då. Eller du kanske känner någon med CSN/Mecenat-kort? Då blir det bara en krogrunda du får hoppa över :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde mig något nytt idag!  :D

 

Tar tillbaka mina komentarer om Spotlight!

 

Det är jag som gjort fel, min vana trogen har jag använt "kringla+f" för att söka, trodde då att jag använde Spotlight som jag likaställde med sökfunktionen i X men så verkar det ju inte vara. Spotlight klart bättre än jag trott/påstått.

 

Tur att man kan lära sig något nytt efter lite surfande.

214316[/snapback]

"Kringla-f" i Findern är Spotlight det också, fast det fungerar på ett lite annorlunda sätt än förstoringsglaset i högra hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Min panther kraschar aldrig Anton, försök hitta skivorna eller uppdatera till senare version, (eller kolla minnena), nåt fel har du helt säkert.

214406[/snapback]

Det verkar som min eMac bara ville skrämmas med mig (den lyckades med det i alla fall). Något nytt likadant meddelande har inte uppenbarat sig igen. Jag skulle utan tvekan installera om Panther igen om jag hade kvar skivorna. "Arkiver & Installera" är ju en helt lysnade idé som behåller allt men gör datorn som ny (inget nytt under solen iofs.).

 

Att gå tillbaka till Jaguar skulle jag inte göra...många program som rullar fint i panther funkar inte alls i Jaguar som de ska, kolla det först. Bättre att lägga pengarna på tiger istället för ett par krogrundor då. Eller du kanske känner någon med CSN/Mecenat-kort? Då blir det bara en krogrunda du får hoppa över  :P

214647[/snapback]

Njo... Var inne på AppleStore för att kollade vad Tiger kostade... 1200 kronor! Jag trodde det kostade högst 800 :( Nåja... studiebidraget kommer snart... Då har jag faktiskt råd, hade tänkt investera pengarna på andra saker, men... jaja... Känns så surt att veta att alla andra som köper en ny Macintosh får det "gratis". Kan jag verkligen få ut "100%" av Tiger på min gamla eMac? Jag beöhver ju också spara så att jag kan köpa en ny Mac så småningom, när OS X86 kommer, känns dumt att köpa samma sak två gånger.

 

Svårt val, helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som min eMac bara ville skrämmas med mig (den lyckades med det i alla fall). Något nytt likadant meddelande har inte uppenbarat sig igen. Jag skulle utan tvekan installera om Panther igen om jag hade kvar skivorna. "Arkiver & Installera" är ju en helt lysnade idé som behåller allt men gör datorn som ny (inget nytt under solen iofs.).

Njo... Var inne på AppleStore för att kollade vad Tiger kostade... 1200 kronor! Jag trodde det kostade högst 800 :( Nåja... studiebidraget kommer snart... Då har jag faktiskt råd, hade tänkt investera pengarna på andra saker, men... jaja... Känns så surt att veta att alla andra som köper en ny Macintosh får det "gratis". Kan jag verkligen få ut "100%" av Tiger på min gamla eMac? Jag beöhver ju också spara så att jag kan köpa en ny Mac så småningom, när OS X86 kommer, känns dumt att köpa samma sak två gånger.

 

Svårt val, helt klart!

215304[/snapback]

Om du är student kan du köpa Tiger för 597,5 med studentkort (typ CSN- mecenat osv.) om du loggar in hos apple-store, inte tillkommer det heller nån frakt. Det är fortfarande en del pengar, men det är ju betydligt mindre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Om du är student kan du köpa Tiger för 597,5 med studentkort (typ CSN- mecenat osv.) om du loggar in hos apple-store, inte tillkommer det heller nån frakt. Det är fortfarande en del pengar, men det är ju betydligt mindre!

215450[/snapback]

Jo, jag vet att jag kan få rabatt med CSN-kortet, men inte kan väl jag som är 16 år få CSN-kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att jag kan få rabatt med CSN-kortet, men inte kan väl jag som är 16 år få CSN-kortet?

215838[/snapback]

Jo, jag antar att du började i gymnasiet nu i höstas. Jag fick mitt CSN kort förra veckan, jag är 16 och började i gymnasiet nu i höstas. Så det är väl bara en tidsfråga innan du får ditt kort, annars kan du ju ringa och höra med CSN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Jo, jag antar att du började i gymnasiet nu i höstas. Jag fick mitt CSN kort förra veckan, jag är 16 och började i gymnasiet nu i höstas. Så det är väl bara en tidsfråga innan du får ditt kort, annars kan du ju ringa och höra med CSN.

215856[/snapback]

Åh fan! Du har helt rätt .mp3, började för drygt två månader sedan. Får väl försöka få reda på ett.

Behöver det verkligen, kanske har jag fått ett släng av Kernel Panic i alla fall. Plötsligt började en massa program krascha (Firefox fungerar dock bra) Var tvungen att öppna krasch-loggarna i Terminalen (nano) för alla andra program kraschade när jag skulle öpnna dem :wacko: Fick "You have to restart your computer" igen, även denna gång uppdaterade jag "locate-databasen", dock inte med Onyx den gär gången utan manuellt. Verkar konstigt om det bara inträffar när man kör just den scripten (som i princip ingen kör).

Exception:  EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes:      KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x004fffff

Uppdatera inte locate-databasen! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Jo, jag antar att du började i gymnasiet nu i höstas. Jag fick mitt CSN kort förra veckan, jag är 16 och började i gymnasiet nu i höstas. Så det är väl bara en tidsfråga innan du får ditt kort, annars kan du ju ringa och höra med CSN.

215856[/snapback]

# Läser du på gymnasiet ska du få ditt kort i september/oktober varje läsår. Har du börjat mitt i en termin eller efter årsskiftet får du kortet några veckor efter det att skolan rapporterat in dig till CSN.

http://www.csn-kortet.se/kundtjanst_fragor...D_Hemsida_FAQ=4

 

Ok, det kommer när som helst alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Till er som tycker att Spotlight är segt; Jag kör inte Tiger själv men jag har hört att man skall indexera alla filer på hårddisken innan man använder Spotlight, eller har jag fel? Kanske det som är felet om ni inte gjort så.

213880[/snapback]

 

Jag tycker mig ha sett Pismon indexera en gång (det står "indexerar..." när du tar fram söklisten), men som sagt bara en gång. Skulle tro att den automatiskt snappar upp när man ändrar en fil, och därmed behöver du inte indexera stup i kvarten.

 

I vart fall går det automatiskt; du behöver inte göra nåt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

# Läser du på gymnasiet ska du få ditt kort i september/oktober varje läsår. Har du börjat mitt i en termin eller efter årsskiftet får du kortet några veckor efter det att skolan rapporterat in dig till CSN.

http://www.csn-kortet.se/kundtjanst_fragor...D_Hemsida_FAQ=4

 

Ok, det kommer när som helst alltså.

215925[/snapback]

Härligt, Tiger kommer vara en riktigt bra investering. Och det kommer rulla på fint på din eMac, du kommer nog nästan kunna ta del av alla grafiska effekter också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Jag tycker mig ha sett Pismon indexera en gång (det står "indexerar..." när du tar fram söklisten), men som sagt bara en gång. Skulle tro att den automatiskt snappar upp när man ändrar en fil, och därmed behöver du inte indexera stup i kvarten.

 

I vart fall går det automatiskt; du behöver inte göra nåt själv.

216010[/snapback]

Jo, givetvis behövs det bara göras oredentligt en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
När man handlar av Apple Store har jag för mig att man måste vara myndig. -_-

216111[/snapback]

 

Fan heller. Var inte jag när jag var 17. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan heller. Var inte jag när jag var 17.  :whistling:  :whistling:

216114[/snapback]

Okej, då kanske det inte är så. Men på något vis måste nog vårdnadshavare vara inblandade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...