Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Helt ny Finder i kommande OS X


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Helt ny Finder i kommande OS X

 

Nästa version av OS X, Leopard, ryktas få en helt ny Finder som förlitar sig på Spotlight i mycket större utsträckning. Detta kommer att innebära en rad förbättringar för användaren, samt ett nytt utseende.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
Bland annat med metasökningar och möjligheten att redigera filers metainformation direkt i Finder. Ungefär som man idag enkelt redigerar metataggar i mp3-låtar via iTunes.

Kan man redan i Tiger. Arkiv:Visa Info.

Att Spotlight byggs in på ett bättre sätt kommer att innebära många förbättringar för användaren. Bland annat ska det gå fortare att söka, bli möjligt att förhandsvisa dokument direkt i Finder och utnyttja smarta mappar bättre.

Dokument kan redan förhandsvisas i Finder, antingen genom att visa filsystemet kolumn-vis i Finder eller i Arkiv:Visa Info, eller varför inte alt+kommando+I?

 

Så jag tror där finns mer än en kanin Apple kommer att lyfta ut ur hatten när Leopard släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Finder behöver uppdateras. Man saknar samma fina förhandsgranskning som finns Windows, typ att ställa upp "STORA" bilder bredvid varandra, finns i Tiger, men krångligare att komma åt (Bildspelsfunktion)

 

Men ny mjukvara är alltid skoj, och då får man nog antagligen köpa ny dator också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag aldrig haft ett nytt Finder på önskelistan, har alltid funkat med det man har och det är alltid så mycket som inte funkar med det nya. Men å andra sidan när födslovåndorna och problemen gått över vill man ju aldrig gå tillbaka. OSX uppgraderingen var nödvändig men att uppgradera till nytt OS för utseendets skull och större ikoner… gäsp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chardonnay betyder : a varietly of white wine grape used for making champagne and other wines

 

Hmmmm ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Chardonnay är väl en vindruvsort snarare? En vit sådan. Den används t.ex. i Champagne. Moët & Chandon har denna som en av de tre ingredienserna (de andra är de svarta pinot noir och pinot meunier).

 

Hehe, jag borde inte kunna sådant här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chardonnay är väl en vindruvsort snarare? En vit sådan. Den används t.ex. i Champagne. Moët & Chandon har denna som en av de tre ingredienserna (de andra är de svarta pinot noir och pinot meunier).

 

Hehe, jag borde inte kunna sådant här!

212710[/snapback]

Vadå... har du inte mognat i din ålder eller... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bra anledning att inte slänga ut en massa pengar på Tiger. :ThumbsUp:

212444[/snapback]

 

Ha, jag har presic installerat Tiger på min burk eftersom nästa version av Protools (7) endast fungerar på Tiger...hoppas det är värt 597,50 som jag fick Tiger för för via studentrabatten.

 

MNE VISST SER MAN FRAM EMOT LEOPARD, ÄVEN OM JAG RÅKADE KOMMA EMOT CAPSLOCK TANGENTEN OCH DRACJK FRÖ MYCKET SINGLE MALT IKVÄLL (IGEN)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Vadå... har du inte mognat i din ålder eller... :blink:

212931[/snapback]

 

Hehe, jag är 17 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad tycker ni... behöver vi en ny finder

213659[/snapback]

 

Tillbaka med "Äpple-menyn", bort med spotlight sen är jag nöjd. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man redan i Tiger. Arkiv:Visa Info.

 

Dokument kan redan förhandsvisas i Finder, antingen genom att visa filsystemet kolumn-vis i Finder eller i Arkiv:Visa Info, eller varför inte alt+kommando+I?

 

Så jag tror där finns mer än en kanin Apple kommer att lyfta ut ur hatten när Leopard släpps.

212461[/snapback]

 

 

Jag kan då inte ändra metadatan med kringla i eller Arkiv:Visa:Info ---- berätta gärna hur jag gör? Tex hur man kan ändra författare, skapare osv

 

Jo du kan idag se en förhandsvisning av objekt men troligtvis kommer de att göra detta betydligt enklare och smidigare.

 

Jo Apple kommer definitivt att lyfta upp något mer än enbart en kanin - framförallt nu när faktiskt Vista visar upp trevliga funktioner så krävs det nog en hel del från Apples sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka med "Äpple-menyn", bort med spotlight sen är jag nöjd. Men det kanske bara är jag som tycker så.

213716[/snapback]

 

 

Varför ska Spotlight bort?

 

Spotlight kanske inte är klockrent idag men tekniken, motorn är grymt bra så det kommer med all säkerhet att bli MYCKET bättre.

 

Äpple menyn förstår jag inte riktigt varför det var så bra, berätta gärna det fantastiska med denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka med "Äpple-menyn", bort med spotlight sen är jag nöjd. Men det kanske bara är jag som tycker så.

213716[/snapback]

Ja, det är bara du. Äppelmenyn var helt klart överskattad, och Spotlight är underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äpple menyn förstår jag inte riktigt varför det var så bra, berätta gärna det fantastiska med denna?

213723[/snapback]

Det var ett smidigt sätt att samla alias till program, filer, bokmärken osv på det sätt som man ville ha det. Man kunde själv välja om man ville ha en lång lista, en mappstruktur eller en blandning. Visserligen går det att göra något liknande med Dock, men inte så att man själv kan bestämma hur i lika stor utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska Spotlight bort?

 

Spotlight kanske inte är klockrent idag men tekniken, motorn är grymt bra så det kommer med all säkerhet att bli MYCKET bättre.

 

Äpple menyn förstår jag inte riktigt varför det var så bra, berätta gärna det fantastiska med denna?

213723[/snapback]

 

Min högst personliga åsikt angående spotlight är att tanken är suvären men implementationen bristfällig. Så här upplever jag spotlight:

 

Jag skall söka på låt oss säga "MacWorld".....tar fram spotlight och börjar skriva....Ma....datorn börjar tugga då det finns en himla massa filer som innehåller "Ma".....tuggandet tar en liten paus och jag hinner skriva till cWor (så nu är det MacWor)....lite nytt tugg fast mindre osv

Som alternativ kan jag spendera en hel del tid på att konfigurera regler som begränsar min sökning. Detta borde väl göras oftare men ofta vet jag inte exakt vad jag söker och är lat. Dessutom har jag en känsla att det ibland "missas" i sökningen, vilket disskuteras i andra trådar både här och på andra ställen.

Tilläggas skall att min lagringsmängd snarare borde anges i TB och inte i GB, samt att datorerna inte är de allra nyaste. Eller är det så att jag pga min ovilja mot spotlight har missat något och gör fel?

 

Äpple-menyn gillade jag skarpt vilket säkert beror till stor del att jag använt den i många år. Jag hade alias till stora delar av mina program och filer ordnade så att det var mycket lätt att komma åt det mesta som jag använde regelbundet. Är medveten att jag kan göra samma sak i dockan men placeringen i vänstra övre hörnet tyckte jag var bättre och det "trängdes" inte med mycket annat. Alltid på samma ställe samt ihop med de andra menyerna lättillgängligt. Dagens Äpplemeny använder jag i princip till "Stäng av".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga åsikt angående spotlight är att tanken är suvären men implementationen bristfällig. Så här upplever jag spotlight:

 

Jag skall söka på låt oss säga "MacWorld".....tar fram spotlight och börjar skriva....Ma....datorn börjar tugga då det finns en himla massa filer som innehåller "Ma".....tuggandet tar en liten paus och jag hinner skriva till cWor (så nu är det MacWor)....lite nytt tugg fast mindre osv

Som alternativ kan jag spendera en hel del tid på att konfigurera regler som begränsar min sökning. Detta borde väl göras oftare men ofta vet jag inte exakt vad jag söker och är lat. Dessutom har jag en känsla att det ibland "missas" i sökningen, vilket disskuteras i andra trådar både här och på andra ställen.

Tilläggas skall att min lagringsmängd snarare borde anges i TB och inte i GB, samt att datorerna  inte är de allra nyaste. Eller är det så att jag pga min ovilja mot spotlight har missat något och gör fel?

 

Äpple-menyn gillade jag skarpt vilket säkert beror till stor del att jag använt den i många år. Jag hade alias till stora delar av mina program och filer ordnade så att det var mycket lätt att komma åt det mesta som jag använde regelbundet. Är medveten att jag kan göra samma sak i dockan men placeringen i vänstra övre hörnet tyckte jag var bättre och det "trängdes" inte med mycket annat. Alltid på samma ställe samt ihop med de andra menyerna lättillgängligt. Dagens Äpplemeny använder jag i princip till "Stäng av".

213776[/snapback]

 

Spotlight i Tiger är kanske lite av en beta - jag kan garantera att den blir grymt mycket bättre till 10.5.

 

Äpple menyn är tyvärr idag lite märklig, kanske var den bra förut men hmm jag förstår inte varför man ska ha alla genvägar just där. Som den är idag så är det lite som du säger - den används för att stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med att skriva ma... spotlight söker men jag kan ju fortsätta att söka och pang så är hittade filer där.

 

Det som jag stör mig på är att den ibland tar bort allt och söker om, känns det som. Samt att ordningen försvinner - motorn är grym men jag tycker inte att GUIét är bra, det kan göras mycket mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

Äntligen! Jag är så trött på hur Finder är idag. Kracshar hela tiden. I skrivande stund så är fortfarande Finder igång, men jag kan inte öppna några fönster i Finder. <_< Fan, jag skulle behöva starta om datorn dubbelt så ofta om det inte vore för Terminal (kanske är bättre i Tiger än i Panther). Ett nytt Finder behövs nog.

 

Till er som tycker att Spotlight är segt; Jag kör inte Tiger själv men jag har hört att man skall indexera alla filer på hårddisken innan man använder Spotlight, eller har jag fel? Kanske det som är felet om ni inte gjort så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Ström

Findern måste vara ett av Apples mest ambivalenta projekt, de verkar vilja göra om den till varje systemversion.

 

Är det bara jag som får känslan av att utvecklingen av Findern inte känns alltför genomtänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Till er som tycker att Spotlight är segt; Jag kör inte Tiger själv men jag har hört att man skall indexera alla filer på hårddisken innan man använder Spotlight, eller har jag fel? Kanske det som är felet om ni inte gjort så.

Jag bollar över frågan till våran Spotlight Expert...Marcus Hedström

Är det nödvändigt med indexering

 

213880[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...