Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Firefox vs.Safari

erihed

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar kort och gott vad som är för- respektive nackdelarna med Firefox och Safari. Eftersom folk har "ansträngt" sig och lagt till Firefox så måste det ju finnas en vitts...!?! :) Jag är novis på området så ingen förklaring är för ytlig!! :rolleyes:

Tack på förhand!!

Carlisle_united

Jag kör safari istort sätt hela tiden, det är bara på sidor som krånglar som jag kör på firefox... det är nog rätt mycket en smaksak.

...det är nog rätt mycket en smaksak.

212382[/snapback]

Jo, den uppfattningen får jag också...även om jag hoppades på att det skulle ligga någon dåld superfunktion inbakad. :) Men ni som huvudsakligen använder Firefox - vad är det ni gillar med det??

markuslagerwall

Jag tycker att de är ganska jämna.

Men Firefox använder jag mest, bl.a p.g.a User Agent Switcher-insticksprogrammet som finns till Foxen.

...p.g.a User Agent Switcher-insticksprogrammet som finns till Foxen.

212426[/snapback]

Vad är det och hur fungerar det??

markuslagerwall
Vad är det och hur fungerar det??

212462[/snapback]

Det är ett litet insticksprogram som gör att din browser låtsas att vara en annan, t.ex. Interner Explorer. Kan vara bra att ha då vissa sidor bara fubgerar med Explorer...

Om du vill ha det så finns det HÄR, GRATIS.

Använder Safari, mest för att jag började använda det när jag köpte mac, och att jag fått det att beté sig precis som jag vill med alla pluginer och sånt. Och då finns det ingen vettig anledning till att byta och börja om från början. Men hade jag börjat med Firefox hade jag antagligen kunnat lett lika mycket som nu.

Jag gillar både Firefox och Safari men använder i princip bara Safari då jag föredrar Safaris utseende. Både Safari och Firefox är egentligen inte så speciella när de är helt nya från Apple och Mozilla, därför finns det ganska många trevliga tillägg man kan köra för att få webbläsaren att bete sig som man vill. För Safari så finns bland annat Pimp My Safari och för Firefox bland annat Mozilla Update.

Safari fungerar utmärkt. Säkrast. Det var till och med för säkert i början för att internet bankerna skulle fungera.

Safari är ju så stilrent och sså lättanvänt som med allt annat mäster företaget Apple gör, tycker jag.

Jag tycker att de är ganska jämna.

Men Firefox använder jag mest, bl.a p.g.a User Agent Switcher-insticksprogrammet som finns till Foxen.

212426[/snapback]

Safari har också "User Agent"-funktionalitet. Aktivera debugmenyn.

Tycker det som talar emot Safari är utseendet. Men det går ju att modifiera bort, och efter att det är gjort måste jag säga att browsern fungerar bättre än Firefox i allmänhet. Jag har "switchat" till Safari.

nått som stör mig i safari är att det inte finns någon knapp för "ny flik", eller är det bara jag som missat de! Det är iaf jobbigt att behöva högerklicka och välja ny flik...hehe, fan va lat man är!

nått som stör mig i safari är att det inte finns någon knapp för "ny flik", eller är det bara jag som missat de! Det är iaf jobbigt att behöva högerklicka och välja ny flik...hehe, fan va lat man är!

215822[/snapback]

Äpple + T, går supersnabbt!

Använder firefox pga att den läser koden mer korrekt enligt w3c standarden.

Gör websidor mm.

Safari e de inget fel på för den vanliga användaren dock.

Daniel

215822[/snapback]

du kan också bara hålla in kringla(komando) och sedan klicka på en länk för att den sidan ska komma upp i en ny flik...

såklart kör jag apples underbara safari!! allt är bra med den.. inte hittat nått fel ännu... firefox tycker jag ser fel ut .. allting är för stort... :ph34r:

P.s ser att du sitter på en imac 20".. jag ska köpa en sådan snart tror jag.. hur känns skärmen?? jag menar , känns den inte lite liten fär att det är 16:10 format på den... jag ska använda den till layout och photoshop fungerar sånt bra eller?

Grejen är den att en 20" Widescreen har lika många pixlar i upplösning som en vanlig 20" bara det att på en widescreenen så har dina ögon sin blick på nästan allt som visas medan på en vanlig så kollar du upp och ner med blicken utan att du tänker på det och därmed känns något större.

Själv är ja riktigt nöjd med min iMac G5 20", finemang!

Hur gör man det?

216603[/snapback]

skriv:

% defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1

i terminalfönstret & starta safari igen.

Tror jag. . .

Hej!

Jag undrar kort och gott vad som är för- respektive nackdelarna med Firefox och Safari. Eftersom folk har "ansträngt" sig och lagt till Firefox så måste det ju finnas en vitts...!?! :) Jag är novis på området så ingen förklaring är för ytlig!! :rolleyes:

Tack på förhand!!

212380[/snapback]

Safari är ordentligt mycket snabbare än Firefox och de andra Gecko läsarna, men renderar sidor ungefär lika bra efter standarden.

Använder firefox pga att den läser koden mer korrekt enligt w3c standarden.

Gör websidor mm.

Safari e de inget fel på för den vanliga användaren dock.

Daniel

216239[/snapback]

Visst! Firefox blir därmed också en måttstock på webbsidans

konstruktion. Funkar det inte med Ff, då är det slask i taggen.

/z

Har sökt efter rättstavning i Firefox men inte hittat något sånt. Rättstavningen i Safari är GULD värd när man är forumsmissbrukare!

Har någon prövat den nya... Flock?

Och isåfall vad tycker ni?

Själv tycker jag att den har ett rent gränssnitt som tilltalar men verkar lite slö när det gäller att rita upp sidorna.

/Moog

När jag hade panther så körde jag firefox för den tyckte jag var snabbare. Men sen tiger relesen och nya safari har jag bara kört safari :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...