Jump to content
Just nu i M3-nätverket

USB 2.0 till gammal G4?

stalkermac

Recommended Posts

Ska skaffa mig en ny iPod Video. Som ni säkert vet så har ju apple idiotiskt nog tagit bort firewire stödet på nya iPoddarna och fullständigt våldtagit oss FW älskare som sitter på gamla g4:or. Så därör undrar jag nu om någon har tips på något billigt USB 2.0 PCI kort som funkar med Tiger och en G4:a? Eller om det finns någon annan lösning på problemet.

Hej, har ett Belkin F5U219 som

funkar jättebra med Panter och som

ska vara kompatibelt uppåt i OS X.

Pris runt 280:-

/z

Jag köpte ett Sonnet Allegrokort på AppleExpo i Paris, kostade 29€. Kostar nog nått liknande i Sverige. behövde det till Nanon som jag köpte till min dotter (som sitter på en gammal G4 Dual 450)

markuslagerwall
Borde inte denna fungera till nanon iallafall?

212457[/snapback]

Ajdå, en "tossig" länk...

för en som är ganska oinsatt i USB: drar alla prylar med automagik nytta av USB 2?

marcushedenstrom

Det går ju snabbare, så det är oumbärligt om du t.ex har en extern hårddisk.

Givetvis måste du ha USB 2.0 hela vägen, alltså både controllern och prylen måste vara 2.0.

Är det PCI-Kort??

I så fall går det om du hittar nått med NEC 720 100 Chpset i

Tror att datorbutiken i linnegatan hadde sånna för ett tag sen.

Såldes för ca 69:-

Hmmm min kamera stöder USB 2... kanske läge att fixa ett pci-kort? Hur krånglig är installationen? Har satt i extra hårddisk i vindtunneln, och det var ju inte speciellt svårt...

Tror det går till så här: kolla om kortet kräver särskild drivrutin och installera det om så är fallet, stäng av datorn, sätt i kortet, starta datorn, voilá klart!

Kolla om kortet är EHCI-kompatibelt (står på katongen eller i manualen). Är det det så ska det funka med OS X.

Har fungerat för mig jag har vart på sajter som diskuterar Mac-kompabilitet

med vissa chip o nec 720100 är ett av dessa som jag har testat i en

PPC 7200/90 nu 130MHZ för att testa just pci-kort som är "tveksamma"

kandidater men det har fungerat hitills så länge det är pci rev 2.1 eller 2.2

och om dom inte fungerar så har jag några win/pc:ar som behöver

dom önskade funktionerna.

men det betyder inte att det fungerar alltid!! så läs om chip o pci...

det ska väll finnas en sorts firewire to usbdosa har jag hört eller drömde jag bara? :D:P

/alltid höger sko!

jag sökte lite efter en dosa men hittade tyvärr inget ... det var nog bara en dröm :(

Frågade på MacForum här i Gbg o där sa de att "gamla" FW-dockan till iPod & iPod photo även passar till nya iPod video.

Finns även en adapterdocka för nanon till iPod-dockan.

Skulle tro att det lättaste är att skaffa en separat "gammal" docka,

om de nu finns att köpa separat. Lycka till.. ^_^

• 2 months later...
Guest iMatte
Kolla om kortet är EHCI-kompatibelt (står på katongen eller i manualen). Är det det så ska det funka med OS X.

215447[/snapback]

Inte alltid! Jag har testat ett kort som var "EHCI based 480 mbps USB 2 compilant" och det fungerade inte i min Quicksilver under OSX 10.3.x. Eller...USB 1 fungerade, men inte USB 2.

Dock känner jag flera som köpt fungerande USB2-kort på ClasOhlson, men de byter tydligen leverantör ibland, så ingen garanti finns att dt ska fungera.

Bara för att det står på kartongen så behöver det inte betyda att det funkar med MacOSX, Classe har verkligen köpt in skumma grejer, köpte ett Sata-PCIkort där, det stod MacOSX på kartongen med Äpplesymbolen, men funkade ikke serru!!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...