Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bra ordbehandlare - finns det?

Ingemar Ragnemalm

Recommended Posts

Ingemar Ragnemalm

Jag tänkte jag skulle ta upp det här en gång till. Finns det någon bra ordbehandlare till Macen numera? Jo, det finns en bra, men den finns bara till OS9 och neråt, det är FrameMaker. (För den som missat det så är FrameMaker inte en PageMaker-konkurrent utan något helt annat.) Och så finns ju LaTeX, som är svårslagen vad gäller stram elegans i resultatet, men jag har aldrig gillat principen att programmera sina dokument. Det är en Mac, jag vill ha WYSIWYG.

En bra ordbehandlare ska kunna mer än skriva brev till moster Agda. Den skall kunna:

- numrera om kapitel, stycken, figurtexter med mera automatiskt

- kunna hänvisa till andra delar av texten med sidnummer, som uppdateras automatiskt

- göra snygga matematiska formler, helst med någorlunda lätthet

- vettig hantering av typografi, så man kan ändra brödtext globalt för hela dokumentet, och man ska kunna ha indrag på alla stycken utom det första, och liknande.

- vettig hantering av figursättning (men behöver inte vara så avancerad faktiskt)

- inbyggd redigering av illustrationer av hygglig klass är ett plus

Det var väl det viktigaste som jag kommer på just nu. Helt enkelt något som man kan skriva en hel bok med, utan att allting blir fel så fort man ändrar lite. Finns det något sådant sedan FrameMaker lades ner? Dvs har jag missat något, någon som blivit bättre, eller nåt? Inte Pages i alla fall. "iWork", jo jag tackar jag, inte med den i alla fall.

Inte för att jag har något jättebraförslag då jag använder ordbehandlare till mindre saker och älskar Pagemaker som jag tyckte var det bästa programmet i den genren......

Har du prowat MS Word? Som troligtvis har alla de funktioner om man nu hittar dessa i tjugoelva olika inställningspaneler och menyer samt överlever alla automatiska saker som skall hjälpa dig med det ena eller andra. :D

Sen har du alla varianter av mer eller mindre konkurrenter till Word, tex Neo, Nissus mm.

Till sist en vild chansning:

Det finns ett program som i första hand är gjort för att göra manus till filmer (storyboards) som kanske kan funka. Verkar vara någon form av kombinerad databas/ordbehandlare.

http://www.finaldraft.com/

Ingemar Ragnemalm

Nisus har jag provat, hittade inte vad jag hoppades på. Dito Ragtime, det är bra men mer som PageMaker. MS Word och PageMaker var de givna verktygen på föreningstidningen för länge sedan, men när jag bytte till FrameMaker (efter ett frestande studentpris) så kändes det som att ha bytt en cykel mot ett expresståg, och det är inte direkt farten jag tänker på. För tekniska texter gjorde det att man äntligen fick lite hjälp av datorn och slapp en massa tradigt handkorrigerande.

Tyvärr är det svårt att utvärdera allt, så man kan missa det man egentligen vill ha. Det är inte så självklart hur man skriver formler och korsreferenser, så det är en inlärningströskel på det i varje program.

Alla felaktiga sidhänvisningar i dagstidningarna kanske är ett dåligt tecken i sammanhanget. Vare sig de har bra verktyg eller ej så vet de inte hur man använder dem, eller hur? :huh:

Ingemar Ragnemalm

Jag har fått tips om LaTex-skalet "LyX", som kanske är vad jag söker. Finns till OSX, Linux och Windows. Jag ska ge mig på det när jag hinner. Inget kan möta sig med LaTex när det gäller att ge ett proffsigt intryck, men det är inte WISIWYG, men med ett WYSIWIG-skal till det så kan det vara dags att ansluta sig till den klubben.

Någon här som kör LyX?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...