Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PB äter hårddiskutrymme

thomas.skrivare

Recommended Posts

thomas.skrivare

Min PB G4 400 MHz OS 10.3.9 äter hårddisken. Utan att jag har använt Photoshop.

Vanligtvis ledigt 1,5 GB, nu 483 MB. Vad händer?

Thomas Ytterberg

Oj, Endast 1,5 GB ledigt är att leva på marginalen med OS X som vars filhnatering sväller med tiden. Virtuellt minne ökar till exempel med antalet program du kör och det kan behövas en omstart för att frigöra detta.

Det kan också vara loggfiler som behöver rensas, cache från webb och system, temporära filer och liknande som tar upp. Jag rekommenderar ett program som Onyx eller Macosxcocktail för att rensa ur skräpet.

http://www.maintain.se/cocktail/index.html

http://www.boostware.com/os/mac/onyx.html

Om inte annat är det värt att satsa på en ny hårddisk. 40 GB kostar inte mer än 700 kronor och hör till de lättare att byta i en Powerbook.

//Thomas

Starta Terminalen.

du -k ~/ | sort -n

så ser du längst ner i terminalen vilka mappar och filer som slukar mest i din hem-mapp.

Logga in som administratör om du inte redan är det, su användarnamn.

sudo du -k / | sort -n

så ser du längst ner i terminalen vilka mappar och filer som slukar mest i hela hårddisken.

Jag använder Applejack för att testa inställningsfiler, rensa cache filer, rätta behörigheter och reparera filsystemet. Kringlan+S för att starta datorn med endast kommando-rad.

Anton Österberg

Jag skrev en script för ett antal månader sedan som tar bort loggar och cache som inte är till någon större nytta (det som tas bort alltså, inte scripten). Det kan du ladda ner här: http://rools.net/anton/Filer/Annat/wipe.zip

Onyx är dock helt klart mer lätthanterligt och har också en hel del andra funktioner som inte min script har, tycker du dock det är överflödigt med mer funktioner än vad du behöver så kanske scripten är något. Jag skulle dock rekomendera Onyx. Tänk på att när loggar och chache tas bort så är det bara en tillfällig lösning. Alla loggar och cache kommer så småningom om tillbaka på hårddisken. Det du kan göra är förstås att stänga av cachning i din webbläsare.

Du bör nog hur som helst rensa din hårddisk från en del filer. Sen bör du också tänka på att i princip alla program kräver lite virtuellt minne vilket lägger sig temporärt på hårddisken. Så precis som Thomas skriver så lever du lite på marginalen. En tumregel brukar vara (vad jag hört) att man skall ha >10% av hårddiskens kapacitet ledigt, det gäller främst hårddiskar som är 40 GB eller större. På mindre hårddiskar antar jag att det är lite mer.

thomas.skrivare

Tack alla vänliga!

Rensar och tömmer och älskar papperskorgen.

Men med 10 GB hårddisk så...

...jag byter den i helgen.

Var hittar jag bäst pris i Stockholm med omnejd?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...