Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macen går ej att stänga av [osx tiger]

Pixels

Recommended Posts

För ett tag sen installerade jag osx tiger på min laptop PB G4. Det fungerade felfritt ett bra tag men nu så har jag fått ett problem.

När jag väljer "stäng av" så börjar den stängas, docken försvinner och alla ikoner men där stannar den. Den vill helt enkelt inte så jag blir tvungen att tvångs avsluta min kära mac :(

Det blir inga problem eller så men så ska jag ju inte behöva stänga den. Vet någon vad jag kan göra eller känner någon igen problemet?

För ett tag sen installerade jag osx tiger på min laptop PB G4. Det fungerade felfritt ett bra tag men nu så har jag fått ett problem.

När jag väljer "stäng av" så börjar den stängas, docken försvinner och alla ikoner men där stannar den. Den vill helt enkelt inte så jag blir tvungen att tvångs avsluta min kära mac :(

Det blir inga problem eller så men så ska jag ju inte behöva stänga den. Vet någon vad jag kan göra eller känner någon igen problemet?

211817[/snapback]

Känner inte igen just det här problemet, men jag fick problem med att stänga av datorn (PB G4) efter att ha installerat OnyX (inget hände när man tryckte på knappen eller valde "stäng av" från Apple-menyn) Var tvungen att hålla nere start-knappen tills den "tvångs-stängde av" sig.

Detta är precis mitt problem. Jag har installerat onyX nån gång men det var ett tag sen och problemet kom inte direkt efter.

Hur gjorde du för att lösa det?

Kommer inte ihåg faktiskt... Tror att det bröjade fungera efter första tvångsavstängningen.

Kolla OnyX inställningar (kanske har ställt in nåt där som sabbar avstängningen av någon anledning).

Prova annars att avinstallera onyx!

Efter en säkerhetsuppdatering uppstod samma problem hos mig några gånger. Men sedan försvann de plötsligt.

Haru provat patentmetoden med behörigheterna?

214156[/snapback]

Smart! Tänkte inte på det!

"Reparera behörigheter" i "Skivverktyg"

Jag vet inte hur det är med Onyx men jag vet att i Cocktail så finns det något som heter "Enable Kiosk Mode" (det har nog ett svenskt namn också men eftersom jag kör X:et på engelska så vet jag inte vad det är).

Detta "Kiosk mode" gör att man inte kan stänga av Macen på ett normalt sätt, däremot går det genom terminalen om man skriver:

shutdown -h now (stänga av)

sudo shutdown -r now (omstart)

Så om det funkar att stänga av eller starta om datorn med hjälp av de där terminalkommandona, men inte på det normala sättet, så kan du ju alltid kolla med Onyx eller Cocktail om "Kiosk mode" är påslaget.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...