Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Powerbookbatteri

Balooba

Recommended Posts

Har en PB1400C där batteriet nu gjort sitt!

Ett nytt batteri kostar lika mycket som en begagnad PB1400C med nytt batteri!?

Alltså öppnade jag batterikassetten och hittar där 8 specialceller NMHD som tillsamman ger 9.2V och 3500mAh.

Idag kan man köpa NMHD-batterier, storlek AA för så nära en spottstyver man kan komma, då med över 2000mAh per cell!!!!

Frågan är hur mycket ström man kan ta ut, om det skulle räcka för att driva PB´n.

Om det går skulle jag köpa batterihållare på Clas Ohlsson, en för varje batteripar, yttermåtten gör att det skulle få plats, dvs fyra stycken, seriekoppla dessa, lägga temperaturvakten och vad de andra krafset nu skall vara bra till och försluta lådan. I teorin skulle jag då ha ett batteripaket på 16000mAh, skulle räcka en stund!!!

Var är haken?

Nån som provat?

Har en PB1400C där batteriet nu gjort sitt!

Ett nytt batteri kostar lika mycket som en begagnad PB1400C med nytt batteri!?

Alltså öppnade jag batterikassetten och hittar där 8 specialceller NMHD som tillsamman ger 9.2V och 3500mAh.

Idag kan man köpa NMHD-batterier, storlek AA för så nära en spottstyver man kan komma, då med över 2000mAh per cell!!!!

Frågan är hur mycket ström man kan ta ut, om det skulle räcka för att driva PB´n.

Om det går skulle jag köpa batterihållare på Clas Ohlsson, en för varje batteripar, yttermåtten gör att det skulle få plats,  dvs fyra stycken, seriekoppla dessa, lägga temperaturvakten och vad de andra krafset nu skall vara bra till och försluta lådan. I teorin skulle jag då ha ett batteripaket på 16000mAh, skulle räcka en stund!!!

Var är haken?

Nån som provat?

211555[/snapback]

Seriekopplar du alla batterier får du ju bara 2000mAh fast med högre spänning. Om du parallellkopplar dom får du lika hög spänning men mer amperetimmar. Du kan inte få båda av dom bra grejerna <_<

Seriekopplar du alla batterier får du ju bara 2000mAh fast med högre spänning. Om du parallellkopplar dom får du lika hög spänning men mer amperetimmar. Du kan inte få båda av dom bra grejerna  <_<

211652[/snapback]

Japp, det var det som var haken!! Tankelapsus av mig! :blushing::whistling:

Men om inte vore så hade det funkat!! :P

Men det hade ju varit riktigt fett att få ut 16000 mah ;)

Sen är ju inte 2000 mah så tokigt ändå, om det inte kostar så mycket. Jag tror mitt batteri ligger på typ 1900mah som är begagnat, och det klarar sig väl ungefär 2 timmar vid normal användning skulle jag tro. Så behöver man inte mer så kan det ju vara ett billigt alternativ.

Men det hade ju varit riktigt fett att få ut 16000 mah ;)

Sen är ju inte 2000 mah så tokigt ändå, om det inte kostar så mycket. Jag tror mitt batteri ligger på typ 1900mah som är begagnat, och det klarar sig väl ungefär 2 timmar vid normal användning skulle jag tro. Så behöver man inte mer så kan det ju vara ett billigt alternativ.

211829[/snapback]

Äsch, jag trodde att min fadäs skulle försvinna om jag inte rörde i tråden? :blushing:

Tyvärr är det kanske inte så enkelt heller, olika batterier kan klara olika stora strömuttag.

Hade bl.a en handburen dammsugare som jag köpte nya batterier till och lödde samman. De hade högre kapacitet än originalet men orkade inte få någon nämnvärd sprutt på suget. Man kan jämföra det med två tioliters dunkar, den ena med liten kran och den andra med stor dito. Clas Ohlsson batterier NIMD, verkar ha små "kranar".

marcushedenstrom

Om du _både_ serie- och parallellkopplar bör du väl få både och??

Fick förklarat för mig att min pismos batteri har celler som dels sitter i serier, och sen är alla serierna i sin tur parallellkopplade.

Kan det vara något??

Om du _både_ serie- och parallellkopplar bör du väl få både och??

Fick förklarat för mig att min pismos batteri har celler som dels sitter i serier, och sen är alla serierna i sin tur parallellkopplade.

Kan det vara något??

211878[/snapback]

Då är vi plötsligt uppe i 16 celler, då får jag nog som äkta ingenjör banka ordentligt för att dem på plats! :P

Alternativet att låta någon på forumet eller Tradera köpa liket känns mer och mer frestande.

Några bud på en fin men batterilös PB1400 med 64MB minne, CD- men ej diskettläsare???? OS9.1!

marcushedenstrom

Hmm, om du parallellkopplar serier om två då?? Eller funkar inte det?

köp för guds skull inga risiga classe batterier... de är billiga men nära nog otjänliga efter en sisådär 100 laddningar... köp GP 2500 mAh på typ Teknikmagasinet istället... bättre är det svårt att hitta... sedan är ju frågan hur bra laddaren i datorn är...

man ser ju direkt hur batterierna är kopplade när man får av plasten... vilket inta jag har fått än... :blushing: nån som har nåt tips...?

köp för guds skull inga risiga classe batterier... de är billiga men nära nog otjänliga efter en sisådär 100 laddningar... köp GP 2500 mAh på typ Teknikmagasinet istället... bättre är det svårt att hitta... sedan är ju frågan hur bra laddaren i datorn är...

man ser ju direkt hur batterierna är kopplade när man får av plasten... vilket inta jag har fått än...  :blushing: nån som har nåt tips...?

212043[/snapback]

Att få sär höljet var enkelt, gjorde en skåra med kniv i skarven runtom och knäckte sen upp lite lätt i ena hörnet och sen vidare runtom. Skarven var tunnare än jag trodde!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...