Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Brännare till USB 1.1

Thomas Ericsson

Recommended Posts

Thomas Ericsson

Jag har en Mac Powerbook G3 (den modell som har bronsfärgat tangentbord). Processorhastighet 333 Mhz. Jag kör under OS 10.3.9.

Till denna behöver jag en brännare. Det räcker med CD-R och CD-RW, men jag kan även tänka mig en med DVD. Problemet är att jag har USB 1, inte USB 2. Jag har inte lyckats hitta någon sådan.

1. Tacksam för tips om tillverkare/modeller.

2. Jag skrev att jag har USB 1. Antagligen är det USB 1.1 jag har. Jag har tittat under Äpple > Om den här datorn > Mer info .. Men där framgår ej om det är USB 1.1 jag har. Hur kan jag få veta detta?

3. Det finns kort som ger datorn USB 2. Min leverantör påstår emellertid att ett sådant är en osäker lösning i min situation. Någon som har några erfarenheter jag kan ha nytta av?

Thomas Ericsson

Jag tror att du kan använda en USB 2.0 brännare, men du kan bara bränna i max 4X hastigheten... kolla med tillverkaren, de har säkert info om detta.

Annars har jag en extern Iomega CD-RW 4X med USB 1.1 som stått oanvänd länge. Kanske du har något kul att byta mot?

/M

marcushedenstrom

Precis, USB 2.0 är helt bakåtkompatibelt med 1.1 (som du har, inte 1.0). Bara det att det går mycket långsammare, och det kanske inte går att bränna i 4x ifall USB-bussen inte kan skicka så mycket data. (Du får ju max 1 MB/s över USB 1.1).

Blir det inte billigare, bättre och snabbare att byta den interna cd-spelaren ?

Vet inte bara undrar.. för det finns väl en cd-spelare i powerbooken ?

marcushedenstrom

De brukar vara rätt dyra, powerbook-spelare.

Thomas Ericsson

Det vore väldigt bra om jag kunde använda en modern brännare till min dator, även om jag naturligtvis inte skulle kunna få höga överförings-/bränningshastigheter. (På den jag har nu och som gått sönder har jag kört i 2x).

Det är dock inte lätt att veta vad som gäller. Jag har gått in på hemsidorna hos ett antal av de största tillverkarna. Ibland står det inget om vilken USB-anslutning som krävs, i de flesta fall står det att det krävs USB 2 och i något fall står det att brännaren som annonseras är både USB 2- och USB 1.1-kompatibel. (I det sistnämnda fallet har min dator dock inte uppfyllt krav på processortyp/processorhastighet).

Jag funderade på att köpa en brännare av märket LaCie. Två säljare på två av de vanligaste Mac-leverentörerna har emellertid sagt att LaCies brännare bara klarar USB 2. De har vetat vilken utrustning jag har och att jag är i stort behov av en lösning. Det är inte troligt att det de menade endast var att jag inte kommer kunna bränna i exempelvis 52 x.

Suck (den svenska betydelsen).

Thomas Ericsson

Köpte en iOmega USB-brännare till iMacG3. Den snurrade på som mest i 2x hastigheten. Inge vidare men det gick.... Brännaren gick betydligt fortare men då blev bränningarna kassa...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...