Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyg och huvudbry!

klod

Recommended Posts

Har en extern 80 gigs firewire-disk formaterad mac extended men jag vill kunna använda den till både pc/mac. Planen är att partitionera den i två delar, 10 gig fat32 och resten som mac extended. Problemet är att alternativet "ms-dos-filsystem" försvinner när jag delat upp den i skivverktyg. Jag verkar alltså enbart kunna partitionera rubbet i fat32 och inte bara en liten del? VAd gör jag fel och vilken förhoppningsvis liten detalj överser jag?!

Jag vet mycket lite om sådant här men jag trodde att en hårddisk i helhet kunde bara ha ett filsystem, partitioner gör man för att ha till synes fler hårddiskar som man kan ha olika system på, men detta är bara min gissning, kommer säkert nån snart som vet bättre. :)

Mjo, att ha olika partitioner svarar till att ha olika filsystem på samma hårddisk. Varje partition ordnar alltså den del av hårddisken som denna får tilldelad när man partitionerar hårddisken, efter sitt eget filsystem.

Har en extern 80 gigs firewire-disk formaterad mac extended men jag vill kunna använda den till både pc/mac. Planen är att partitionera den i två delar, 10 gig fat32 och resten som mac extended. Problemet är att alternativet "ms-dos-filsystem" försvinner när jag delat upp den i skivverktyg. Jag verkar alltså enbart kunna partitionera rubbet i fat32 och inte bara en liten del? VAd gör jag fel och vilken förhoppningsvis liten detalj överser jag?!

210973[/snapback]

Varför inte formatera hela disken "ms-dos"?

För att fat32 inte klarar av vilka filnamn som helst. Det var egentligen planen från början men när jag började säkerhetskopiera tog det inte lång tid innan jag fick meddelandet att "filen ettellerannattjo.hejhurra ej kan kopieras då den har för långt filnamn".

Därför kändes det som en vettig idé att låta 50 gig gå till säkerhetskopiering och resten till flyttbehov mellan pc/mac!

Jochum, tack för svar ändå!!! Gillar förresten din avatar starkt!!!!

Har efter idogt googlande löst problemet:

1. Dela upp disken i två partitioner med hjälo av skivverktyg (hur de olika partitionerna formateras kvittar)

2. Starta terminalen och skriv: newfs_hfs -v namn1 /dev/rdisk1s3, ersätt "namn1" med det namn man vill ha på disken, disk1s3 är namnet på partitionen (i mitt fall). Detta ger oss en hfs-partition

3. Skriv sedan: diskutil eraseVolume MS-DOS namn2 disk1s5, ersätt namn2 med det namn man vill ha på disken, disk1s5 är namnet på partitionen (i mitt fall)

4. Voilá! En extern hd partitionerad och formaterad i en hfs och en fat32 del... kalas!

Tänk nu på att man faktiskt kan ödelägga en hel del genom att skriva detta (om man anger fel partitionsnamn...) så kolla ordentligt innan ni gör detta!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...